3376
Sök

Volvo 740 stannar efter 15- 30 min,

164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#1
Hallå har ett problem som jag skulle vilja ha svar på ganska snabbt, Bilen är en 740 omgjord till cab, och gick fint till en början, men nu dom senaste dagarna har den börjat gå ont, om den är helt nystartad så går den helt perfekt men efter ca 15-30 min så börjar den betesig precis som den får bensinstopp, går på 3 en längre stund och efter ngn min till dör den helt, sen väntar man 15 min och svårstartad som fan så hoppar den igång och går perfekt lika länge som innan, har bytt spridar relät och vakum klockan men inget resultat, Någon som har en liten aning vad det kan handla om eller är det lika bra och hiva den i närmaste sjö`?  Tack på förhand!! Mvh Anton


164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#2
ps pumpen under bilen går fint men inte kollat om den i tanken gör det


206 Inlägg
26 juli 2013
#3
är du helt säker på pumpen undertill går hela tiden? En kompis 740 gjorde samma sak, precis som det inte var nått bränsle kvar, men de visade sig att den låg där under och glappade, fungerade bara i ett visst läge!


164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#4
AdamGreen skrev:
är du helt säker på pumpen undertill går hela tiden? En kompis 740 gjorde samma sak, precis som det inte var nått bränsle kvar, men de visade sig att den låg där under och glappade, fungerade bara i ett visst läge!

Nästan hundra men ska kolla kontakter osv men känns ändå inte som det, men ska kolla den igen och bakre,


206 Inlägg
26 juli 2013
#5
Kanske en läcka i systemet så han suger luft, därav att han dör å är svårtstartad smile


164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#6
AdamGreen skrev:
Kanske en läcka i systemet så han suger luft, därav att han dör å är svårtstartad smile

Fål välta den på sidan o gå igenom alla ledningar igen wink känns som det är ngn från motorn och bak


5 Inlägg
26 juli 2013
#7
Vet du vilket skick tank armaturen är i ? Det går en liten gummislang mellan pump och armatur i tanken , jag hade hål i min sån slang och då kan det hända att huvud pumpen bara suger luft om nivån i tanken är under sprickan / hålet . Ganska vanligt med att armaturen rostar sönder och att jordningen till pumpen släpper .


Driver
2 111 Inlägg
26 juli 2013
#8
Min farmor hade en 740 som betedde sig väldigt snarlikt. Var nå relä på soppasidan, gick perfekt efter bytet.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#9
Peter7705 skrev:
Vet du vilket skick tank armaturen är i ? Det går en liten gummislang mellan pump och armatur i tanken , jag hade hål i min sån slang och då kan det hända att huvud pumpen bara suger luft om nivån i tanken är under sprickan / hålet . Ganska vanligt med att armaturen rostar sönder och att jordningen till pumpen släpper .

Vill hälst inte upp med hela armaturen då det är väldigt rostigt allt som är där, men om man nu säger att det bara är ett hål i, där så kan det ju räcka med att ha nästan full tank helatiden då, bilen ska bara gå över helgen sen så skiter jag i den wink


164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#10
Janken skrev:
Min farmor hade en 740 som betedde sig väldigt snarlikt. Var nå relä på soppasidan, gick perfekt efter bytet.

Mvh Janken

kollade över dom oxå, men tack för tipset!

Mvh


183 Inlägg
26 juli 2013
#11
Min 745a som jag hade i vintras började hålla på liknande. Då bilen blev varm så började han gå dåligt och sen dog han. Efter en stund när han kallnat lite så gick det att det att starta igen och köra tills samma sak hände.

Mitt problem var vevaxellägesgivaren! Har du prövat å kolla felkoder?


164 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#12
Zmirro skrev:
Min 745a som jag hade i vintras började hålla på liknande. Då bilen blev varm så började han gå dåligt och sen dog han. Efter en stund när han kallnat lite så gick det att det att starta igen och köra tills samma sak hände.

Mitt problem var vevaxellägesgivaren! Har du prövat å kolla felkoder?

Har fått ett till tips om att det kan vara det, har inte kollat felkoder och har inte tillgång till det heller hmm


183 Inlägg
26 juli 2013
#13
Har du inte så du kan se blinkkoder i motorutrymmet? Vid förarsidan vid fjäderbenstornet ungefär.


164 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#14
Zmirro skrev:
Har du inte så du kan se blinkkoder i motorutrymmet? Vid förarsidan vid fjäderbenstornet ungefär.

Nope tyvärr är en vanlig 88 med dom svarta spridarna osv ( och sitter väll bara på 88b- ? )


183 Inlägg
29 juli 2013
#15
Jaha okej tongue Fick för mig att de var en -92a smile


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
29 juli 2013
#16
Ett vanligt fel när bilen beter sej såhär är spridarreläet. det sitter på expansionskärlet. lätt att öppna upp det så ser man om det är sönderärjat där i


164 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#17
Arly165 skrev:
Ett vanligt fel när bilen beter sej såhär är spridarreläet. det sitter på expansionskärlet. lätt att öppna upp det så ser man om det är sönderärjat där i

Vi prövade med ett annat men det blev ingen skillnad, smile


300 Inlägg
1 augusti 2013
#18
hallgivare / soppapumpsrelä ?


Sök