3011
Sök

Sälja bil många frågor

11 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Hej
Funderar på att sälja min bil till en privatperson.
Då jag aldrig har sålt en bil förut så har jag många frågor även dumma frågor,men frågar man inte får man inga svar.
Bilens värde är under 15000kr.

1)
Räknar med kontant betalning,men om köparen skulle vilja överföra pengar via banken då kan det ju ta olika lång tid beroende vilken bank man har.
Hur gör man då fall köparen vill ha bilen direkt? 
2)ska han sätta in pengar nån dag innan så jag har dom på kontot när han kommer?
Han kan ju ringa banken och stoppa överföringen.
--------------------------------------------------------------------
3) Har ägarbytespapper från 2003 funkar dom idag? kom visst nya 2004 som ser annorlunda ut.
4) Fall han krockar med bilen innan ägarbytet har skett vad händer då?
5) Fall man använder appen mina fordon för att göra ägarbyte,då ska ägarbytet ske direkt,ska man då ställa av bilen för då kan han väl inte köra hem med bilen?
6)Behöver man skriva något kontrakt när bilens värde är så lågt?
7)Kan han kräva att jag ska betala nått fel fall jag inte skriver kontrakt?

Det här är frågor som jag kom på ljust nu,kan komma fler.
Tack på förhand.

MVH Kalle

4 670 Inlägg
1 augusti 2013
1. Pengar i handen eller direkt in på ditt konto! Släpp ej en bil utan cash!

4. När ni skrivit papperna ta en bild på ägarbytet posta! Hans bil hans bekymmer

5. Ställs bilen av får den inte brukas o ja de ska gå direkt

6. Upp till var o en

7. Nej han har undersökningplikt på bilen

Forummoderator
18 132 Inlägg
1 augusti 2013
mickius skrev:
1. Pengar i handen eller direkt in på ditt konto! Släpp ej en bil utan cash!

4. När ni skrivit papperna ta en bild på ägarbytet posta! Hans bil hans bekymmer

5. Ställs bilen av får den inte brukas o ja de ska gå direkt

6. Upp till var o en

7. Nej han har undersökningplikt på bilen

Mitt i prick. Plus:

3. Titta på transportstyrelsen https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv
Där ser du när senaste bevis är utskrivet. Sen kollar du på det du har.

6. Skriver man ett kontrakt står det ofta punkter om vad säljaren känner till för fel på bilen. Hade undvikit. Då får säljaren ett papper på detta och kan surna till om det är andra fel... Bättre skriva ett litet kvitto och om du vill: "Bilen säljes som renoveringsobjekt"

4. Skriv klockslag under övriga upplysningar. Då är du helgarderad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Tack för svar.
Då verkar det smidigare med papperna istället för appen mina fordon.
Skriver nog inte kontrakt då.
Nån som vet fall det gör att använda ägarbytespapper från 2002 eller 2003?
Man ska ange kod på kontrollmärket om jag minns rätt,går det att skippa nu när dom är borta?
MVH Kalle

11 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen
Tack för svar.
Hade visst ägarbytespapper från 2009.
Men koden på kontrollmärket är bara att hoppa över då det inte finns kvar?
MVH Kalle

Forummoderator
18 132 Inlägg
1 augusti 2013
onelab skrev:
Tack för svar.
Då verkar det smidigare med papperna istället för appen mina fordon.
Skriver nog inte kontrakt då.
Nån som vet fall det gör att använda ägarbytespapper från 2002 eller 2003?
Man ska ange kod på kontrollmärket om jag minns rätt,går det att skippa nu när dom är borta?
MVH Kalle

Koden behövs inte. Titta på länken jag skrev. Är det du har hemma det som senast är utskickat eller om det står "nytt bevis ej utskickat, det gamla gäller" så är det lungt. Finns det ett nuare så gäller inte ditt. Då får du skicka efter ett nytt. Kostar cirka 50-100 kronor och betalar du direkt via internetbank kommer det i brevlådan inom 5 dagar. Annars får du hämta det mot mot postförskott.

EDIT: Varsågod. Lycka till.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (1 augusti 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
1 augusti 2013
1. som tidigare skrev, kontant eller direktöverföring som du kan verifiera via din bank.

2. nej, inga pengar innan.

3. det kan du själv kontrollera på: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
då står senaste utskrivna papper, det är dom som måste användas, kontrollera så att datum stämmer överens med de papper du har hemma.

4. ägarbytet skrivs med dagens datum samt klockslaget i rutan övriga uppgifter och läggs direkt på lådan, det är datumet som skrivs som gäller.

5. ja ägarbytet görs direkt online med den appen. ställs bilen av får den inte brukas och du som registrerad ägare får tillbaka eventuell överskjutande skatt, detta förfarande är onödigt krångligt då det gör att köparen inte kan bruka fordonet direkt samt att det kanske blir kvar på en plats som du besitter och då är inte ägarbytet gällande, bättre sälja påställt fordon.

6. skriv ett enkelt kvitto bara, vad som skall finnas med på detta:
personnummer på bägge parter.
regnummer.
köpesumma.
att bilen är till fullo betald.
datum.
era underskrifter.

7. du som säljare är skyldig att upplysa om sådant du känner till, tex kopplingen slirar när bilen är varmkörd etc, köparen har givetvis undersökningsplikt och kan inte återkomma med sådant denna bör upptäckt vid provkörning. (skriv in ev fel och brister denna upptäcker i kvittot och att bilen är i ett av köparen godkänt skick, det friskriver inte dina skyldigheter men är ett stöd vid eventuell tvist.)
Senast redigerat av Evildan (1 augusti 2013)

Evildan
11 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Evildan
Tack för utförligt svar.
Har fått svar på alla frågor jag kunde komma på nu.
Klockslag under övrigt var ju smart.
Nån annan som har nån fråga om att sälja bilen får gärna posta i tråden.
Men det kanske finns nån stor tråd om detta ämne men jag hittade ingen iaf.
MVH Kalle

Sök