2963
Sök

Er uppfattning av körskolans/uppkörningsledarens petighet?

53 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
hej!

Har uppkönring nu på tisdag och är redigt nervös, har tagit ganska många lektioner och läst många trådar här på garaget. Jag tycker att jag har bra koll på allt som nämns, dock kan jag ibland dtycka att min körskoleledare är fruktansvärt petig och att ledaren på uppkörningen inte alls är lika sträng, det är den uppfattning jag fått av mina kompisar iaf.

Är lite orolig då självförtreoendeet sjönk lite efter gårdagens lektion, tyckte det gick helt okej men tydligne så slarvade jag lite, ska nu ha en extra rep letkion dagen innan bara för det..

nåväl vilka är era erfarenheter?

allt som kan lugna mina nerver är välkommet=)

555 Inlägg
3 november 2006
Ärligt, så tycker jag att man inte glömmer om man är lugn och kört mycket lite vardagligt, köra med lärare som säger till en vad man ska göra eller vad man har glömt är så jäkla irriterande. Jag körde likadant hemma som uppkörning och klarade det. Allt var gjort privat, har bara hört att körskolelärare bara suger en på pengar.

Sen när man kör, självförtroende spelar ingen roll. Bara kör som du brukar så går det bra, om du har glömt något så tänker du för mycket eller så är du för nervös för att misslyckas.

358 Inlägg
3 november 2006
ta det lugnt, på min uppkörning så satt vi och tjötade fotboll hela uppkörningen, han la till och med ifrån sig sitt block, och när vi väl stannade så kryssade han i lite saker vi kört och sa: Grattis, gick ju hur lätt som helst.

Slav
1 454 Inlägg
3 november 2006
Jag tänkte ta mitt käörkort snart för ja får det betalt av skolan. och är sjuklt nervös. ja har börjat med teorin men alla på skolan säger som så att han som har körskolan i Järpen kör som om han har stulit både bil och bensin, men han ska tydligen vara väldigt bra att göra med.. men som sagt man måste väl vara avslappnad och ta det lugnt annars blir de lätt fel.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

173 Inlägg
3 november 2006
Min uppfattning är att det viktiga är att körningen går trafiksäkert. Om du får kärringstopp eller kör osmidigt, alltså lite ryckigt eller liknande bryr dom sig inte om så mycket bara du kör säkert. Alltså - inte tar risker, beter dit som man ska i trafiken och följer alla regler.

Kan säga att jag klantade till det REJÄLT på min uppkörning. Jag var skapligt nervös och hamnade i fel körfält när han sa att man skulle åt ett speciellt håll (alltså i ett speciellt körfält). Jag kom på mitt misstag tillslut och krånglade mig tillslut fram ruskigt osmidigt, troligen med 10-20 personer som svor åt mig för att jag var en idiot smile, men det var aldrig någon farlig handling så jag blev godkänd ändå. Han sa att jag krånglade lite men att det aldrig var farligt så därför blev jag godkänd!

Under körningen så var det ett vägarbete på en motorvägsavfart och jag körde mycket långsamt förbi, något som jag fick beröm för efteråt.

Mitt råd är att ta det lungt, följa alla regler och köra trafiksäkert så ska det nog gå bra!

Lycka till! // Fredric

53 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
tackar, ja det ska nog gå vägen det här, kan område bil ocg regler osv bra tycker jag. Felet jag kan gra som ni påpekade är nog att tänka för mkt..tongue

15 Inlägg
4 november 2006
På min uppkörning fick jag typ kärringstopp vid en korsning precis när det blev grönt å man skulle köra. Så jag drog handbromsen lite lugnt, i med friläge å startade den igen. Men innan jag fick igång bilen igen hann det slå om till rött, vilket jag såg i ögonvrån precis när jag körde, å sen uppkörningslärarens plötsliga blickar mot en, men jag blev godkänd ändå för jag skötte mej så bra i övrigt sa han smile
Så de e väl bara te å ta det lugnt å fint å försöka å inte bli uppstirrad för mycke big_smile

1 436 Inlägg
4 november 2006
Min körskolelärare var jättepetig, trevlig men petig. Uppkörningsmannen var däremot mycket "slappare".

På uppkörningen var jag nervös som ett as, så jag råkade göra en del stressrelaterade missar. Något jag skulle fått skit för av körskoleläraren men uppkörningsmannen hade inte en grej att anmärka på. Nice tyckte jag och vandra iväg med körkort 8 dagar efter man fyllt 18.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

527 Inlägg
4 november 2006
Uppkörningsledarna är GRYMT nogrann på hur du agerar vid övergångsställen.
Visa uppmärksamhet vid varje obevakat övergånsställe du passerar, även om de inte står någon där så ska du agera som om det skulle kunna rusa ut något där.
Där är det superviktigt att ha god uppsyn, för om inte så kuggar de en.

4 571 Inlägg
4 november 2006
Det är bättre att körskolelärarna är för "stränga" än för slappa,
Du tjänar på det i slutändan.

Sedan påpekar sällan uppkörningsledaren varje enskilt fel på samma sätt utan körstilen i sin helhet, även om du inte gjort några trafikfel så kan man få påbackning för att man är osäker, velig eller inte hänger med i trafiktempot.

X40 Nordic
784 Inlägg
4 november 2006
Tänk på att lektionen är bara 40 min så att det är bara att ta de lungt för om man gör det så verkar man säkerhetsmedveten och man hinner inte gå igenom för många moment.. Jag tycker också att körskoleläraren är mycket mer petig än kontrolanten men det är ju bara bra sen vet jag inte hur mycket av det som dom sa på körskolan som sitter kvar 1 år efter att man tog kortet..

53 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
tackar för ytterligare svar, mer uppskattas!smile

Izual: Självklart är det bra och man lär sig väldigt mycket, undrar bara om jag kommer bli lika hårt grillad på tisdag, väcker många nervösa tankar;)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 november 2006
själv har jag uppkörning på onsdag... så du som ska ha på tisdag eller vad de va: lycka till smile jag är nog lika nervös som dig big_smile

tänkte låna tråden lite å frga lite.. tänkte höra om man kan göra nått fel å klara sig endå?? asså om jag gör nått fel men de endå inte är trafik farligt osv??

å de där med att körläraren är petigare är ju för att han ska lära en saker som man ska veta hela livet typ smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

SSS -12
3 217 Inlägg
5 november 2006
Tyckte att min lärare var allt annat än petig... Han sa vad som skulle göras och lät mig smaka på misstagen!

Ps. Nya bilar har sjuka bromsar! Hände dock bara en eller två gånger! Ds.

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

31 Inlägg
5 november 2006
haha läste just alla små inlägg måste påpeka att de går o göra många misstag o lyckas och man kan göra allt perfekt men ändå misslyckas... En killpolare till mig är 22 och fick sitt körkort nyss kör jävligt bra o har aldrig haft problem men men inte helt enkelt sagt fått tummen ur röven förrens nu o skaffat körkortet, men han har fått köra upp med fel personer som kuggat honom tpy "bara för att" medan jag fick mitt körkort när jag hade gjort ett antal fel som vi diskuterade jag och min uppkörningsperson när jag väl var klar, men se ändå fick jag körkortet och senast nu så åkte man genom stan med halvljus och dimm ljus på och blev stannad av polisen 500:- i böter borde jag fått, men se.. det slapp man ... hmm så bara för att man e tjej och verkar ovetande om att ljusen är på.. gu vad saker man kan klara sig ur bara för man är tjej... smile

200 Inlägg
5 november 2006
glöm inte att du ska ha 2an när du kör över en järnväg .. min kompis åkte dit på det och kan vissa vara väldigt petiga på

* Voff voff *
10 543 Inlägg
5 november 2006
Så länge du kör säkert så har dom oftast överseende med småmissar! Som flera andra skrivit så är helheten, dvs hur det KÄNNS att åka med dig som passagerare, det som räknas...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

305 Inlägg
5 november 2006
Uppsikt!, håll koll, kika i sidospeglar när du svänger tex över en cykelväg. Annars är det inte så farligt, jag blev nästan besviken när jag fick köra upp, här hade man blivit påtvingad en massa lektioner av körskolan och så ska man köra om om då behövs i princip inget av det man lärt sig. Det och teorin är nog det absolut lättaste testerna jag någonsin gjort. Inget att vara nervös för (även om jag också var det smile ), ta det lugnt bara så går det säkert bra.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 november 2006
jag har oxå gjort en tråd om uppkörning rätt nyligen å då var de nån snäll människa som länkade den här sidan... tänkte du kan ju oxå läsa igenom där om du vill

http://www.uppsalatrafikskola.com/Tipsen.htm

lycka till!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

53 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
tackar, alla tips uppskattas=)
Senast redigerat av arvidj (5 november 2006)

Sök