dettanamnvarledigt skrev:
Jo har kollat lite på den modellen, dock hade min farbror en Audi i och för sig var det en a4, men den bilen krånglade med allt hela tiden, så jag är lite avskräckt från just Audi
![hmm](img/smilies/hmm.png)
eller har du haft en, så du kanske kan få mig på andra tankar?
Evildan skrev:
Audi A8 4.2?
Klart att bilar kan krångla.
De två A8 jag ägt har fungerat prima, man åker bekvämt och tyst.
Kamremsbyte görs 12000/24000/36000mil osv, dyrt på VW-verkstad men går att göra själv, motorn rent tekniskt är inte avancerad.
Framvagnen är en svag punkt, samma delar till viss del som i A4 och den extra vikten och effekten sliter en del på lederna, enkelt att byta själv och inte så dyrt heller.
Lådan ska växla direkt utan tvekan och mjukt vid snällt pådrag samt bestämt vid lite högre varvtal.
Köp ingen stylad bil, utan leta efter en orörd gubbglidare med vettigt ifylld servicebok.
Jag har ägt av första generationen både en 2.8q samt en 4.2q samt kört lilla V8 3.7 och anser att Quattro är ett måste på en sådan samt att 3.7modellen är en tråkig kompromiss, pigg (trött, speciellt i fart) som en 2.8 V6 och drar bensin som en 4.2 V8.
En A8 utan 4.2 är i mitt tycke som en kebabtallrik utan såserna.
Finns även A6 med 4.2 om du tycker A8 är lite stor med sina 5050mm
![wink](img/smilies/wink.png)