stemor skrev:
Hej Rquired!
Ok, förbrukningen på XC90 2.5T samt BMW X5 med en sexa kanske inte är 1,5-2,0. Men enl dom flesta trådar jag läst hamnar man realistiskt på 1,3-1,7. Vissa vittnar dock om kommentaren som "... räkna med MINST 1,5 l/m"
RX 350 har det skrivits så lite om, men de få trådar jag hittar står det specat 1,2-1,4 l/m..
Det jag undrar mest är HUR dålig är vinteregenskaperna på 400h?? Jag vill främst att 4wd ska fungera från stillastånde under "snö-kaosen" i stockholm
![smile](img/smilies/smile.png)
Ibland kan den tyska sidan Spritmonitor.de vara till hjälp när det gäller förbrukning, här kan bilägare notera och hålla reda på sin egen förbrukning samtidigt som sidan räknar ut ett snitt för modellen med deras siffror. Tyvärr är det halvt hopplöst att använda den sidan för bensinmotorer eftersom diesel gäller på stadsjeepar i Tyskland, det finns ibland inga eller i bästa fall några enstaka exemplar som sällan angett siffror för någon längre sträcka så att man vågar lita på resultatet.
-Men om vi tittar på vad som trots allt finns är där endast sju bensindrivna X5 av aktuella årsmodeller och då är det allt från V8 (4.8i/50i) till värstingen X5M med 555Hk jag räknar med. Ändå ligger snittet för modellen på 14.07L/100km. Det är baserat på få bilar, få körda mil och få värden per bil visserligen men jag har svårt och tro att BMW´s erkänt snåla N5x-sexa utan turbo i 3.0si/xDrive30i (namnet beror på årsmodell) dricker mer än vad V8 eller M-modellen gör?
-Tittar vi på Volvo finns där endast bilar av de första årsmodellerna men snittet för 2.5t baserat på fem bilar som angett under tio värden var i snitt är 11.76L/100km.
-Lexus har ingen dieselmotor så där är det fler bensindrivna bilar som deltar, snittet för gamla RX300 ligger på 13.01L/100km baserat på nitton olika bilar där en del ägare angett över hundra värden var. Jag tror inte den modernare RX350 dricker mer? RX400h är mer populär trots att den inte bränner olja, här finns 84 bilar registrerade och många ägare har angett hundratals värden var för sina bilar på minst 150 körda mil: Snittförbrukningen hamnar på 9.42L/100km, snålt!
Det är inte de pålitligaste värdena ovan bortsett från de för RX400h, men det känns kanske mer matnyttigt än vad folk skriver på ett forum utan källhänvisning? Sedan tycker jag inte vinteregenskaperna på RX400h är dåliga och jag tror inte att du behöver oroa dig under de förhållanden du beskriver, men hur skall jag beskriva det utan att bli långrandig? Nåja jag gör ett försök och börjar från grunden för säkerhets skull:
Fördelen med fyrhjulsdrift beror på mer än att fyra hjul driver istället för två, en ganska viktig del är systemets förmåga att styra kraften dit den behövs. Jämför med BMWn du funderade lite över, om höger framhjul är det enda som har grepp styr den över 100% av motors kraft dit och driver således på endast ett hjul i extremfall. I praktiken lär det sällan inträffa men BMW´s xDrive ser till att hela tiden skicka kraften dit den behövs och konkurrenterna gör likadant på lite olika vis.
Lexus har däremot inte den egenskapen att den kan styra kraften och därmed följer kraften minsta motståndets väg, det vill säga till det hjul som har minst motstånd eller grepp. För att kompensera detta så bromsar Lexus istället de hjul som spinner och här har vi nackdelen, i det läge konkurrenterna fördelar om kraften och får en skjuts framåt så stryper och bromsar sig Lexus ur situationen. Under tuffare förhållanden genom t.ex djupare snö finns risken att en RX400h helt enkelt stryper sig själv till stillastående och fastnar där många konkurrenter skickar runt kraften och orkar hålla farten uppe.
Nästa nackdel är att Lexus har en lättskrämd stabilitetskontroll som inte går att stänga av, ibland behöver hjulen få spinna lite grand om grepp saknas och många konkurrenter tillåter lite kort hjulspinn även med antispinn aktivt samtidigt som du kan stänga av stabilitetskontrollen helt i vissa fall. Men hos Lexus är systemet alltid aktivt och stryper kvickt eventuellt hjulspinn. Resultatet är att det kan bli svårare att komma iväg jämfört med om hjulen hade fått spinna lite, istället för att de bromsas och motorn stryps om så bara ett hjul slinter lite lätt.
För snökaos och stadstrafik fungerar den bra men är inte lika smidig som många konkurrenter är, men "dålig" det tycker jag är att ta i lite.
Jag hoppas att du fick några frågetecken uträtade i alla fall!