torpis skrev:
simlar skrev:
kostar ändå inte många kronor mer än en justerbar BTR.
Oavsett vad hen köper så kommer det äta upp förtjänsten... så att mixtra utan mål ger bara trubbel. I en trimmad turbobil kan E85 ger mera pulver, men det är likväl få som åker strikt på E85 just pga problemen det för med sig.
För gemene man rekommenderar jag alltid att promenera till jobbet och på så vis spara pengar samt bli av med 20kg vilket också gör bilen piggare!! Det är inget skämt utan så det är.
Nä till slut så har man sparat in på bränslet.
Med dagens bränslepriser (E85 = 9,49, BF95 = 14,03) så sparar man 0,74kr/mil om man räknar på 40% högre förbukning med E85.
Räknar man på 30% sparar man 1,69kr/mil.
Däremot drar det mer bränsle när motorn är kall än med bensin så om man gör många kortkörningar är det inte värt besväret.
Så till slut så har man ju sparat in utgiften. T.ex biltema BTR för 399kr, det skulle i så fall ta 539,19mil innan man sparat in konverteringskostnaden om bilen drar 40% mer soppa.
Däremot så är det ju mycket svårare att starta bilen, min bil med förgasare drar ur batteriet innan man fått igång motorn när det är kallare än -15°C utan startgas hur länge jag än kört motorvärmaren. Men en burk startgas kostar 49,90kr på biltema och räcker hela vintern för mig men då är det i snitt 5-6 kallstarter per vecka.
Självklart är det mer ekonomiskt att promenera eller cykla till jobbet, då sparar man både pengar och mår bättre fysiskt.
Och gå ner i vikt gör bilen helt klart piggare än att bara fulkonvertera, ska man få ut någon mer effekt med en etanolkonvertering måste man ändra till en vassare tändkurva och plana toppen (eller överladda) så man använder sig av etanolens högre oktantal.
Skulle man däremot optimera motorn för etanol skulle den gå mycket billigare än om man fulkonverterar, men då är det inte längre ekonomiskt försvarbart då det skulle kosta många tusen kronor och det skulle ta många år innan man sparat in det på bränslekostnaden.