3355
Sök

räcker dubbla mls packningar å arp bult? (b230et+16v)

12 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#1
tjena allihopa. ska köpa en volvo 244 16v turbo nästa månad (ej färdig byggd)
mitt första stora projekt

spec:

b230et block
h-stakar
16v kolvar (ej svarvade)
dubbla mls packningar
nyrenoverad 16v topp
arp bultad topp
extraktor
turbo: tb58
ms2 v3
m,m m,m
spridare blir något åt 1000cc hållet och e85

frågan är räcker det bara med dubbla packningar för att hålla kompet nere så pass mycket att komma närmare 500hk (det är vad turbon pallar) eller är det ett måste att svarva ner kolvarna eller fräsa ur ventil spår i 8v kolvarna? vill veta på ett unjefär hur långt jag kommer så man inte står en vackert regning dag med motor haveri för att en kolv jävel har spruckit?

har läst runt på ett antal trådar/sidor å det är så mycket olika fakta om det där med kolvarna till 16v byggen. smidda 16v kolvarna har tydligen för lågt komp m,m 16v kolvarna spricker å ja en massa.
kan någon hjälpa mig att få någon klarhet i detta?

tacksam för svar mvh kim
Senast redigerat av bmwkiim (31 augusti 2013)


23 Inlägg
5 september 2013
#2
Svarva 8v kolvarna och fräs spår, eller så köper du smidda direkt.

Mvh oliver


12 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#3
Jag funderade på det. Köpa ett par venolia å sen fräsa spår men vill ju hällst slippa klyva hela maskinen :-/ därför undrar hjag hur långt jag kommr såhär?


866 Inlägg
10 september 2013
#4
Något som man får tänka på med dubbla packningar är att man får hotspots vid kontaktytorna i mellan packningarna då värmen har svårt att ta sig där ifrån. Gå det snålt så spikar det så förtvivlat.
Men funkar med rimliga effekt uttag.

12 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#5
okej jo jag hade ju tänkt att plocka ur ca 500 iallafall så man kanske ska ta och byta kolvar då kanske? smile


29 Inlägg
20 september 2013
#6
Kör du med E85 kan du köra med en packning och original 16v kolvar.


12 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#7
jag hade tänkt att köra med e85 med tanke på kompressionen. ser att du har gjort liknande. hur mycket effekt uttag har du på hjulen? kör du med för ladd?


KHRacing
20 september 2013
#8
tekniknissen1 skrev:
Något som man får tänka på med dubbla packningar är att man får hotspots vid kontaktytorna i mellan packningarna då värmen har svårt att ta sig där ifrån. Gå det snålt så spikar det så förtvivlat.
Men funkar med rimliga effekt uttag.

+ att dubbla packningar ger mångdubbelt fler ställen att gå sönder på.


Sök