4161
Sök

Check engine lampa lyser Saab 9000 CSE 2.3T 1995

26 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Hej jag har fått ett problem med Saaben, check engine lampan har börjat lysa när man startar bilen, inga blinkningar, bara fast sken när man startar och som ej släcks,

Bilen har varit avställd i ett halvår och batteriet har laddats ur en gång, Lampan har aldrig lyst tidigare det var när jag startade bilen första gången sen den ställdes av som lampan började lysa och vägrar slockna,

någon som vet vad som kan vara fel? bilen går som den ska, startar direkt, inga missljud, inga spikningar ingen ojämn tomgång ingenting som kan leda till en lösning, bara ett fast irriterande sken och då bilen ska besiktas så vet jag inte om bilen går igenom med denna lampa på hmm

4 670 Inlägg
5 september 2013
Hur många gånger blinkar check engien?

Vrid på tändingen vänta o räkna blink
Senast redigerat av mickius (5 september 2013)

26 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
inga blinkningar bara fast sken hmm

4 670 Inlägg
5 september 2013
Sportkatten skrev:
inga blinkningar bara fast sken hmm

När ändast tändning är på? Alltså motorn ej startad?

4 670 Inlägg
5 september 2013
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Saxat från stcs..

26 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
aha man måste ha motorn av xD, fan va dum ja känner mig, tack ska prova detta imorrn, återkommer med svar:)

26 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
check engine 6 blinkningar alltså är det fel på syresensorn, hur fixar man det? smile

ovikitg
34 Inlägg
6 september 2013
Kolla på Saabforumet smile Där finns mkt bra info och hur man går tillväga^^

["Uppfixning av skönheten" På bilderna du tagit står de ju en saab, men du kanske mena Volvon i bakrunden?] Helt underbart <3
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo V40 T4 ; Kawasaki ZX -7R

Sök