3040
Sök

Renovering av en saab 900 T8 special

Ja en bil som skall bli i betydligt bättre skick än vad den är nu =) och komentera gärna vad ni tycker =) ska man renovera helt orginal eller ska man uppdatera med vissa grejer som kan användas från 9000 tex eller bara 900... Visa mer

109 234 Visningar
Uppdaterades senast 19 april 2020
193 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#161
Nu när jag kommer att renovera hela motorn så funderar jag på vad man ska göra om man nu skulle vilja trimma lite... typ till 200-220 HK då bränsleförbrukningen inte har så stor betydelse då jag inte kommer att köra mer än några hundra min/år med bilen sen när den är klar... någon som är hemma på t8 motorer och har några bra förslag??? Tacksam för tips... vet att det finns dom som kan och vet vad man ska göra smile
Skicka gärna PM ang detta smile


193 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#162
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-f06c807bd081cb5672cc7c298ea047d3.jpg
Ja då har man fått tebax lite grejer från ytbehandlingen då :-) ser ju inte så tokigt ut.


619 Inlägg
21 februari 2014
#163
9000Griffin skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-f06c807bd081cb5672cc7c298ea047d3.jpg
Ja då har man fått tebax lite grejer från ytbehandlingen då :-) ser ju inte så tokigt ut.

Ser ju mysiga ut.

Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.

Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.

Good work i alla fall  big_smile

695 Inlägg
21 februari 2014
#164
Riktigt nice projekt smile Höll på med en sån innan fast en T16, så är det nått du behöver? har all liggandes och allt ligger i vägen smile även en 4vxl kokillgjuten låda wink Skicka ett PM om du behöver nått!

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

193 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#165
Gussam skrev:
9000Griffin skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-f06c807bd081cb5672cc7c298ea047d3.jpg
Ja då har man fått tebax lite grejer från ytbehandlingen då :-) ser ju inte så tokigt ut.

Ser ju mysiga ut.

Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.

Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.

Good work i alla fall  big_smile

Kan ju va bra att veta men dom gjorde ett fel vid ytbehandlingen.... det blev blå cromaterat först och sen så körde dom om det med gul cromatering så det ligger dubbelt big_smile


619 Inlägg
23 februari 2014
#166
9000Griffin skrev:
Gussam skrev:
9000Griffin skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-f06c807bd081cb5672cc7c298ea047d3.jpg
Ja då har man fått tebax lite grejer från ytbehandlingen då :-) ser ju inte så tokigt ut.

Ser ju mysiga ut.

Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.

Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.

Good work i alla fall  big_smile

Kan ju va bra att veta men dom gjorde ett fel vid ytbehandlingen.... det blev blå cromaterat först och sen så körde dom om det med gul cromatering så det ligger dubbelt big_smile

la de den gula ovanpå den blå? de sa inte att de omytbehandlade dem? vanligtvis etsar de av den första innan de läggar på en ny.

Hur som så ser det ju bra ut cool

193 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#167
Gussam skrev:
9000Griffin skrev:
Gussam skrev:
Ser ju mysiga ut.

Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.

Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.

Good work i alla fall  big_smile

Kan ju va bra att veta men dom gjorde ett fel vid ytbehandlingen.... det blev blå cromaterat först och sen så körde dom om det med gul cromatering så det ligger dubbelt big_smile

la de den gula ovanpå den blå? de sa inte att de omytbehandlade dem? vanligtvis etsar de av den första innan de läggar på en ny.

Hur som så ser det ju bra ut cool

Efter vad dom sa så la dom den gula på den andra... sen om det stämmer det vet jag ju förstås inte neutral
Senast redigerat av 9000Griffin (23 februari 2014)


193 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#168
Jaha då hade man hoppats på att man hade hittat en donator bil med bra golv til mitt projekt..
Glad ihågen kl 12 igår fredag så åkte jag och hyrde en kärra för att få hem bilen åker till Jkpg för att få papprena på bilen och han skrev under och jag åker vidare mot Ulrisehamn och kommer då på roll men kanske skulle ha nycklen till bilen oxå... bara vända och åka tebax till killen fick nycklen och åker vidare  mot Uh... funderar på hur detta skall gå... då ägaren inte hade någon bild på bilen och han sa att det va en ganska bra bil...

Jag hade annonserat att jag sökte en 900 sedan 87-93 och det enda jag ville skulle va bra va golvet cool hur svårt ska det va att förstå kan man ju undra hmm

Kommer fram till bilen och var får man se tror ni.... ja nog är det en saab 900 big_smile fast den lyckan varade inte länge sad fan det va en cc.. men va är det med folk som inte ens vet vad dom har för modell på bilen....

Ringde till säljaren och frågade vad han sysslade med... förklarade ett och annat för han men det slutade med att jag tog med mej bilen iallafall

Och så idag så kollade jag på besiktnings pappret... roll många fel på bilen var det... fast inte enligt säljaren....

Ja det kommer upp några bilder på den i morgon så får ni se hur den ser ut... men lite grejer för dom 600 jag till slut behövde betala för bilen finns det ju att plockamen det blev inte alls som jag hade tänkt mej...

Bara att konstatrea att mycke konstigt folk finns det.. tongue
Senast redigerat av 9000Griffin (1 mars 2014)


66 Inlägg
2 mars 2014
#169
hur går det med renoveringen?


193 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#170
michael1 skrev:
hur går det med renoveringen?

Jodet går lite trögt nu men har lite grejer på g.. men söker efter en donator bil som man kan ta golv och skuff plåt från


193 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#171
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-a7be05669705b49b1859978ebb0acf61.jpg
Det jag hoppades skulle va en donatorbil......

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-846d84d250e8c7f0afac162f75bb3fbc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-a7cf4c25fb928995b2ce6d2261ca2bac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-c402a954f13a6521647277d22004b015.jpg

Men så fel det kan bli...


66 Inlägg
2 mars 2014
#172
vad ska du göra med den röda saaben?


193 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#173
michael1 skrev:
vad ska du göra med den röda saaben?

Ja den va ju tänkt som donator bil till den svarta om du läser lite längre upp så kan du läsa om just denna bil och resa för att hämta den smile

Vad jag gör med den tar det som är jag har användning för sen bilr det skroten.. ganska mycke rost under på denna bil och mycke fel på senaste besiktningen...


66 Inlägg
2 mars 2014
#174
ok försök att sälja den på blocket sen när du har plockat de delar du behöver


193 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#175
michael1 skrev:
ok försök att sälja den på blocket sen när du har plockat de delar du behöver

Ja jag får se hur jag gör smile


193 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#176
Vad säger ni ang front på bilen... orginal eller en annan... Har nämligen en front från Johanssons motorsport liggande i glasfiber till just 900 smile
Laddar upp bild på den i morgon smile


Turbo lover
329 Inlägg
6 mars 2014
#177
En stycke Johanssons motorsport fornt låter spännande så tycker du skall montera den! smile  Har dock aldrig sätt en:P
Senast redigerat av Saab_2takt (6 mars 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

272 Inlägg
6 mars 2014
#178
Va ett og900-projekt jag missat? Men en 2-dörrars dessutom! Går inte för sig!

Tror tyvärr du får svårt att hitta en med helt golv, det verkar vara bland det första som tar stryk. Jag har sett det på alla mina og900... Du kan alltid trösta dig med att det är ganska enkelt att lappa med vanlig plåt, något jag också gjort ett par gånger. wink


193 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#179
Trekmeister skrev:
Va ett og900-projekt jag missat? Men en 2-dörrars dessutom! Går inte för sig!

Tror tyvärr du får svårt att hitta en med helt golv, det verkar vara bland det första som tar stryk. Jag har sett det på alla mina og900... Du kan alltid trösta dig med att det är ganska enkelt att lappa med vanlig plåt, något jag också gjort ett par gånger. wink

Jasså ja det va ju trevligt att du tycker så smile Ja du är så välkommen så big_smile

Jo men som du ser så är det hela bak kanten under bakljusen och mellan dom oxå.. lite jobbigt att lappa det... ja det skulle ju funka även med en 90 för det är ju samma bak på dessa som på 900 smile men gör det ju inte lättare för det tongue


193 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#180
Saab_2takt skrev:
En stycke Johanssons motorsport fornt låter spännande så tycker du skall montera den! smile  Har dock aldrig sätt en:P

Kommer bild på denna i morgon eftermiddag  cool



Sök