3149
Sök

Audi 80 GTE quattro

Äntligen har jag fått tag i en Audi 80 GTE quattro. Denna kommer att förfinas till en "KSI edition" med andra modernare / snyggare fälgar och tidstypiska tillbehör. Bilen ska fortfarande se ut som den skulle kunna... Visa mer

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
243 030 Visningar
Uppdaterades senast 21 augusti
Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#41
Det var ingen dum idé, får fundera på det. En av anledningarna till tyska färgerna är för att jag såg igår att har dom färgerna i påbörjade sparayburkar hemma.

Här är någtra förslag i Audi sport färgerna också.

Förslag 6
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9031d33baa36643dc3dcf0acdc833fbc.jpg

Förslag 7
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9125c52eb6156e1529aeaa1ee27f1925.jpg

Förslag 8
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e55cece1ed747f8842ebb0de459fdf76.jpg

Förslag 9
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0cf1a58fd5cdf3c1fa4ef09123779f54.jpg

Förslag 10
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-74a53dc7b8b65cd5a7b15acaa186610b.jpg

Förslag 11
liknande  nr 7 fast mer till vänster
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-17dc6fb3b36a0da1a8ab89cd38f8a6c6.jpg
Senast redigerat av vw_audi (14 januari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#42
Jag fick tillbaka toppen i förraveckan från planing, så igår så började jag demontera den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-51c42619bbe975943333f6108dd6a266.jpg

Nyplanad och fin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-89f3613eceffb0e45e1c968343993b19.jpg

Det var lite rost i cylinderloppet. Motorn har stått still med vatten i 2 cylindrar i 6-7 månader. Men det mesta försvann med 1000 och 2000 våtslippapper

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bceaf00a3281cce4879aac5ceeac04b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-63f749e41a8adf9b855267a47bce78d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1cf73dc93e89d86ce2cea612ca1aa678.jpg

Här har jag demonterat Kammen samt alla ventiler för att byta ventiltätningarna och slipa in ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0576792b7536c89b5137ada20b9cb55f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-24fdc39f0711640c24e198525f8eb12a.jpg

Materialet som jag använde, först grov , sedan fin slippasta och en gamal hederlig träpinne med sugproppar :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-194334de37343dc2967cbf8a6c498976.jpg
Senast redigerat av vw_audi (2 februari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#43
Jag har slipat och rengjort alla bultar som ska återmonteras.
Före: Så här ser dom flesta bultarn ut som jag demonterar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-65b0565c2d7f10f609d9634fe2552da1.jpg

Efter: Med hjälp av en roterande stolborste så blir dom lite roligare att återmontera. helst skulle man ha lämnat iväg alla på eloxering, men ett tunt lager olja håller dom fräscha länge
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-dbe36b767ba5b0cf9572ac4cb538d31d.jpg

Före:Generatorn ser inte så trevlig ut, men den funkar perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-12571fc96d9e515ab153cb03aed57ba5.jpg

Ganska smutsig och oljig på undersidan, då den gamla ventilkåpspackningen läckte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ac82e8d9088f6810171947cf5a20eff6.jpg

Efter en ordentlig rengöring med den roterande stålborsten så blev det 2 lager aluminium-primer
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-41a91a33a93862385517f7e9623a281a.jpg

Fortsatte att montera ihop toppen
Ventilfjädrana är på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-32573b4b8864a51fd04e51ff8248721c.jpg

Den fanns mycket av den vattenblandande oljan i varje ventiltryckare också, det tog en stund att få ut allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3b57fd1a63700d134a93bedc4c6e8d84.jpg

Här är alla ventiltryckare på rätt plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-42a4880d78d929b73152cf9409db843b.jpg

Kammen återmonterad och överfallen dragna med 20Nm och nylackade kamdrevet samt bulten med 80Nm. här ser man hur toppen blev efter 2 lager alu-grund och sedan alu-motorfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d6e9f2865e4981d4af134816b616608b.jpg
Senast redigerat av vw_audi (4 februari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#44
Så här fin blev generatorn när den blev klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c9b7ca0de301a2cf07b1f4e447e1d6aa.jpg

Blanksvart remskiva
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-acc1d2529d709f64b3ffc95f7454bdf3.jpg

Mattsvart rand och aluminiumfärgad generator
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f8c527ce8977faf1f87f801d71e4758c.jpg

Anslutningsplattan och laddningsregulatorn återmonterade
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9592c74de4b05fdcb3bc19a3f8fd8304.jpg
Senast redigerat av vw_audi (6 februari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

German Engineering
9 083 Inlägg
6 februari 2015
#45
Snyggt smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#46
Påbörjat uppfrächningen av motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1766bde560e6ab517fbfd34bef14343d.jpg

Blocket behöver färg, kommer att bli Svart
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a21da87b8d3715d257f61269b2472bbc.jpg

Startmotorn tappade den mesta färgen vid motortvätten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-6eb65d7ede9ebddeac7f423938dc7ad7.jpg

Här är blocket och många runt om kring saker målade. nu är det styrstag och bromservo som står på tur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-db19761e0b9061e047d21e4c07d21fc2.jpg
Senast redigerat av vw_audi (10 februari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#47
Jag var  i Falköping och hämtat en "ny" växellåda och bakdiff, dom har tidigare suttit i en Audi 200 turbo -85
Jag har planer på att byta motor och drivlina samt bromssytem och regga bilen som ombyggtfordon. Detta är en bit på väg i det stora pusslet..
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8495f75850d72ae3030d52db3c0c2809.jpg

Det var rätt modell som har längre 3, 4 samt 5:a
Här är texten från ett tyskt forum

noch länger ist das AAJ mit etwas längerem 3. und 4. Gang und der 5. hat 0,73 bei gleichem Hinterachsdiff. Das AAJ stammt aus dem Audi 100/200 Turbo Quattro 3.86-12.87
google översatt
längre är AAJ med en något längre 3: e och 4: e växeln, och den 5: e var 0,73 för samma Hinterachsdiff. Den AAJ kommer från Audi 100/200 Turbo Quattro 3,86-12,87
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e23f4e280cb7fe162884353569a4d0bf.jpg

Innan tvätt, dock indränkt med avfettning
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-106629656240e09364d8ce513e8f6c0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-38d9788d1bd2eb75b63c64a26626d9c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-faef984a5a0055c607680c53daa51065.jpg

Efter första tvätten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-40a897d039a24186d7852bc55eee3476.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-78e99a87f9cf733276524de6a7efbf7f.jpg

Efter sista tvätten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4f3b5c56e2ab5da91c2cd4f9b3d4780c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9e415f1599ac8e0e5dfee476c68753ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0eed729e34689159ecccd7bf2bece0dc.jpg

sen så fick jag hem mitt paket från Estland  www.autopartsmarket.eu med dom "gröna" numera svarta spridartätningarna samt så köpte jag dom små oringarna till nederkant på spridarna på audi sverige.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ef7307a8f8c02dcc50d43250542ababa.jpg
Så nu ska jag börja montera ihop toppen igen :-)
Senast redigerat av vw_audi (27 februari 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#48
En av spridarna innan O-ringsbyte
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c32eaf181de3784959136c9b773e603d.jpg

Insuget rengjort
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b9ae843310f96ebe08a9159426247b19.jpg

Insuget grundat med aluminiumgrundfärg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-82eb888a4131e47de910cd43c077a18c.jpg

insuget lackat med Aluminiumfärg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-23816d51b703d070e7b624aefc3c68ea.jpg

Grenröret lackat med mattsvart värmefärg som ska klara 690 Grader
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-00eb89f63709e1715e6a0f6c5005be31.jpg
Senast redigerat av vw_audi (2 mars 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
#49
Här har jag börjat skruva ihop alla delar som ska sitta på toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1c5994dbe0e2ee36b5dac140ba72a57b.jpg

Nya toppackningen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-624048b4c3fdec422f18b8461ada3adc.jpg

Oljefilter? jag trodde att det skulle vara luftfilter, men det var indränkt i olja..
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-66d00869d865aeda13c7cb5c2777ed29.jpg

Motorn mådde inte så bra tidigare, med tanke på hur luftfiltret ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-707a8f57f1f26c07588368c072d705ab.jpg

Det mesta är på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bbe92ca6269f4dc0e0c9f3495deb866a.jpg

Några kablar & slangar kvar att koppla in. Sedan är det redo för provstart
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-6425a498f9bd6a2bc2a7e2c0c027dd9f.jpg

Hur justerar man en sådan rulle, den ser inte ut som i boken. då ska det vara en 6 kantig grepp yta innaför muttern som man kan hålla/justera med en större nyckel. är det bara att spänna med ett bräckjärn?
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-da8a3a251a7e076e84a647b1bc111a1c.jpg

Så här långt hann jag igår kväll, det är inte mycket kvar innan start nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-aecf48efba386f7cd5ce54e70dae0989.jpg
Senast redigerat av vw_audi (4 mars 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
#50
Då har jag köpt en audi 5cyl 3B motor som ska i quattron :-) det saknades dock grenrör och turbo samt databox.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-995fd98828f577bcc7595618b8efbcd3.jpg

3B= 2,2liter 5 cyl och turbo på 220Hk :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-52aa305573ba79e8754062e5877e3094.jpg
Senast redigerat av vw_audi (6 mars 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

86 Inlägg
6 mars 2015
#51
Såå ska en typ 85 behandlas! smile
Ser fram emot fortsättningen!


2 373 Inlägg
8 mars 2015
#52
Spännrullen justerar du genom att greppa tag i dom två hålen med en näbbtång, vrider moturs och spänner muttern.

Häls. Hervas

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#53
perfekt , tack.
Jag hade funderingar på om jag skulle byggaom ett verktyg som man har till bromsoken på gamla saab 99/900 men då vet jag att det räcker med en tång :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#54
Fick med båda delarna av den klippta kabelstammen , så nu är det bara börja skarva ihop :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8de70c1bdf2dd1a142303b47cd561e52.jpg

Den motorn ska in i den bilen ....
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c4b1c2536d198fee38f57148a5f3d3f4.jpg

Nu hänger den äntligen i motorstativet, men shit vad tung den var att bära på 2 st. Från bakluckan på bilen igenom hela huset och till sist lyfta upp den i stativet. Jag säger stooort tack till Trankelstein för hjälpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3e98d987ce50c57c1f6e8f7fb859417d.jpg
Senast redigerat av vw_audi (10 mars 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#55
Igår kväll så fick jag ihop det sista på originalmotorn och den startade utan problem :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1be94e009ef8b8c3ac43d3d566ae2b66.jpg

Körde ut bilen så den fick stå ute och ryka av sig lite, så färgen bränner fast på bland annat grenrör och motorblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e87d1e4b02162f806346ed6bf935fcc3.jpg
Senast redigerat av vw_audi (14 september 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#56
Modifierade mina extra orginal främre nackstöd så att dom passar bak, då orginalen är borta.
Jag fick räta ut pinnarna sedan korta av dom 30mm och till sist fila ner styrklacken och göra ett nytt spår i bakkant för låsningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3129069787fc34b71bb38c00720ecc05.jpg

Jag ringde och skulle beställa delar till 3B motorn. En kamkåpa, men det utgick 2007. Samt en tändkabelskåpan och skruvarna till den från Audi sverige, och det fanns en på lagret i Södertälje. Men han sa att detta måste vara den sista nya i Europa för den har inte tillverkats på ett par år :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-edf30198f7c0d78da20ebd8e61fdf8b5.jpg

Fick även hem en komplett enhet med el-takluckemotor och kablage samt hållare med knapp och innerlampa från Audi 200 typ44. Motorn är tydligen bara bult on. sedan får man modda panelen lite. Men det kommer att bli bra .

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9b90cb544e4afb11d53f3c0e18b2ae22.jpg
Senast redigerat av vw_audi (16 mars 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
17 mars 2015
#57
det är så roligt när saker och ting passar bolt on från andra bilmodeller big_smile
du har inte ett par dörrhandtag i alimunium liggandes roll ?
Senast redigerat av Twins (17 mars 2015)


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#58
Det händer inte så mycket, men lite har jag förberett
Jag fick hem ett paket med begagnade delar som var trasiga och saknades på min bil. Armstöd och elspegelreglage höger-elspegel, torkararm, styrskenor till stötfångarna. samt extaramätarna som sitter i mittkonsollen på icke quattrobilar, hållare till alu reservhjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a236c225926d85412c1166e9b3b1db36.jpg

Sedan så har jag lämnat iväg min rostfria huv samt originalspoilern från min gamla röda GTE samt Audi 90 stötfångarna och trösklarna på lack.
Senast redigerat av vw_audi (26 maj 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

German Engineering
9 083 Inlägg
26 maj 2015
#59
Nice work smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#60
Var och hämtade lite nylackade delar idag :-)
En motorhuv

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a51bb6c9ee15de29a5dc9465f1b46c44.jpg

Främre och bakre Audi 90 stötfångare
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1c2cd789a11b9dd7cb6c435fdfcdbd2a.jpg

Audi 90 tröskelbreddare samt en 80 GTE framspoiler
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7dff6d3d8cf64db04e39544b24cef022.jpg

och sen även dom långa täcklisterna lackades :-)
Senast redigerat av vw_audi (3 juni 2015)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4


Sök