3098
Sök

Vilket luft tryck ska jag ha i däcket

469 Inlägg
18 september 2013
#41
kristinas40 skrev:
Är osäker med de att dom ska va kalla eller varma.
Men det ska vara kalla.

Pumpa NITROGEN så spelar det ingen roll om dom är kalla eller varma det är samma lufttryck oavsett! då nitrogen ej kan transportera värme så hålls däcken mycket svalare under färd smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 september 2013
#42
Clintan66 skrev:
När däcken börjar gå mot 215 och mer i bredd, så i med högre tryck. Såg du hade 225 och ihop med ballong profilen 55. Så blir 2,8 - 2,9 runt om bra. Det som står i instruktions bok osv ska du inte följa. Är bara så de kan sälja mer däck wink

Ledsen att säga det men din teori fungerar inte i verkligheten.

Första gången vi monterade nya 345/30/20" så fyllde däcksfirman i med 3,0 bar.
Bilen vart fullständigt livsfarlig att hantera, även elektroniken fick spel och begränsade hastigheten till 120.

Numer kör vi alltid 2,2, fungerar hur bra som helst.
Bra grepp, inget ojämt slitage och inga felkoder.

408 Inlägg
18 september 2013
#43
roligaste tråden denna vecka lol

Bästa är att följa boken, den visar de optimalaste trycket för dom däck bilen leverades med och detta visas även i kallt däcktryck(för att klargöra det hela). Detta förutsätter occkså att man har samma storlek på däck som boken visar.

Eftersom (nästan)ingen svensson kör sin bruksis helt tom på prylar i bilen så kan man utan problem öka lufttrycket ju mer last bilen har tills man har maxlastat bilen, Då skall man ha i "max last - lufttryck" som även står i handboken. Med andra ord, kör med det lufttryck som står i boken tills du behöver mer tryck i däcket om du börjar lasta bilen för att förhindra ökat slitage på däcken.

Varför däcket sliter i mitten beror på för mycket däcktryck och slitage på sidor betyder för lite tryck i däckena. Inte tvärtom! Dock kan slitage på sidorna också uppkomma utav hjulinställningarna är kassa.

Om man är så orolig för att däcktrycket skiftar pga temperaturen så bör man nog trycka i Nitrogen som en medlem skrev tidigare i tråden.

Var det svårt ?
Senast redigerat av pompe90 (18 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

174 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#44
Oki då blir 2,5 rätt bra då


10 164 Inlägg
18 september 2013
#45
kristinas40 skrev:
Oki då blir 2,5 rätt bra då

JA det blir alldeles utmärkt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Japan Quality
670 Inlägg
19 september 2013
#46
Volvo V70 är väl inte direkt någon däckslitare. Tryck i det som anges i dörrsidan på bilen. Du lär nog aldrig få upp sådan värme i däcken så du behöver släppa ur luft. Lycka till!

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Dahlgren
450 Inlägg
19 september 2013
#47
Runt 2,8 på både s4 -98 och v70 -02.
båda med 18" 225 45

Maxtrycket ligger på över 3bar


16 Inlägg
19 september 2013
#48
pompe90 skrev:
roligaste tråden denna vecka lol

Bästa är att följa boken, den visar de optimalaste trycket för dom däck bilen leverades med och detta visas även i kallt däcktryck(för att klargöra det hela). Detta förutsätter occkså att man har samma storlek på däck som boken visar.

Eftersom (nästan)ingen svensson kör sin bruksis helt tom på prylar i bilen så kan man utan problem öka lufttrycket ju mer last bilen har tills man har maxlastat bilen, Då skall man ha i "max last - lufttryck" som även står i handboken. Med andra ord, kör med det lufttryck som står i boken tills du behöver mer tryck i däcket om du börjar lasta bilen för att förhindra ökat slitage på däcken.

Varför däcket sliter i mitten beror på för mycket däcktryck och slitage på sidor betyder för lite tryck i däckena. Inte tvärtom! Dock kan slitage på sidorna också uppkomma utav hjulinställningarna är kassa.

Om man är så orolig för att däcktrycket skiftar pga temperaturen så bör man nog trycka i Nitrogen som en medlem skrev tidigare i tråden.

Var det svårt ?

Googla det där med däcktryck. Har du för LITE luft i däcken så sliter det i mitten för att då klarar inte däcket av att spänna ut sidorna och hålla slitbanan rak. Centrifugalkraften gör att däcken blir som ballonger med för lite luft. Däck som tilverkas idag har en helt annan uppbygnad än för några år sedan. Därför är det många som tror fel idag.


88 Inlägg
19 september 2013
#49
Kolla insida på tanklocket! Där står orginal däcktryck smile

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

106 Inlägg
19 september 2013
#50
1. Köp en liten släpkärra
2. Köp ett elverk
3. Köp en kompressor
4. Köp slang och en däcktryckstestare
5. Hyr in en arbetslös däckgubbe som kan ha liggandes i bagaget.(brevid fälgkorset)

Sedan kan du lita på att du har allt som krävs för att ständigt ha korrekt lufttryck.

Lycka till!

Mvh

408 Inlägg
20 september 2013
#51
Dhdy skrev:
pompe90 skrev:
roligaste tråden denna vecka lol

Bästa är att följa boken, den visar de optimalaste trycket för dom däck bilen leverades med och detta visas även i kallt däcktryck(för att klargöra det hela). Detta förutsätter occkså att man har samma storlek på däck som boken visar.

Eftersom (nästan)ingen svensson kör sin bruksis helt tom på prylar i bilen så kan man utan problem öka lufttrycket ju mer last bilen har tills man har maxlastat bilen, Då skall man ha i "max last - lufttryck" som även står i handboken. Med andra ord, kör med det lufttryck som står i boken tills du behöver mer tryck i däcket om du börjar lasta bilen för att förhindra ökat slitage på däcken.

Varför däcket sliter i mitten beror på för mycket däcktryck och slitage på sidor betyder för lite tryck i däckena. Inte tvärtom! Dock kan slitage på sidorna också uppkomma utav hjulinställningarna är kassa.

Om man är så orolig för att däcktrycket skiftar pga temperaturen så bör man nog trycka i Nitrogen som en medlem skrev tidigare i tråden.

Var det svårt ?

Googla det där med däcktryck. Har du för LITE luft i däcken så sliter det i mitten för att då klarar inte däcket av att spänna ut sidorna och hålla slitbanan rak. Centrifugalkraften gör att däcken blir som ballonger med för lite luft. Däck som tilverkas idag har en helt annan uppbygnad än för några år sedan. Därför är det många som tror fel idag.

varför skall jag google när jag fick svar från min närmsta däckteam specialist? Tycker det står även så på dom sidor jag har kollat på.

det du snackar om handlar om LÅGprofilsdäck vilket inte stämmer om TS däck. = hör ej hit.
om gör rätt

edit-

nämnvärt å säga också att det blir värre slitage på ju bredare lågprofilsdäck man har. Lågt tryck slitage i mitten, högt tryck på kanterna på LÅGprofilsdäckena
Senast redigerat av pompe90 (20 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

* Voff voff *
10 736 Inlägg
20 september 2013
#52
pompe90 skrev:
Dhdy skrev:
pompe90 skrev:
roligaste tråden denna vecka lol

Bästa är att följa boken, den visar de optimalaste trycket för dom däck bilen leverades med och detta visas även i kallt däcktryck(för att klargöra det hela). Detta förutsätter occkså att man har samma storlek på däck som boken visar.

Eftersom (nästan)ingen svensson kör sin bruksis helt tom på prylar i bilen så kan man utan problem öka lufttrycket ju mer last bilen har tills man har maxlastat bilen, Då skall man ha i "max last - lufttryck" som även står i handboken. Med andra ord, kör med det lufttryck som står i boken tills du behöver mer tryck i däcket om du börjar lasta bilen för att förhindra ökat slitage på däcken.

Varför däcket sliter i mitten beror på för mycket däcktryck och slitage på sidor betyder för lite tryck i däckena. Inte tvärtom! Dock kan slitage på sidorna också uppkomma utav hjulinställningarna är kassa.

Om man är så orolig för att däcktrycket skiftar pga temperaturen så bör man nog trycka i Nitrogen som en medlem skrev tidigare i tråden.

Var det svårt ?

Googla det där med däcktryck. Har du för LITE luft i däcken så sliter det i mitten för att då klarar inte däcket av att spänna ut sidorna och hålla slitbanan rak. Centrifugalkraften gör att däcken blir som ballonger med för lite luft. Däck som tilverkas idag har en helt annan uppbygnad än för några år sedan. Därför är det många som tror fel idag.

varför skall jag google när jag fick svar från min närmsta däckteam specialist? Tycker det står även så på dom sidor jag har kollat på.

det du snackar om handlar om LÅGprofilsdäck vilket inte stämmer om TS däck. = hör ej hit.
om gör rätt

edit-

nämnvärt å säga också att det blir värre slitage på ju bredare lågprofilsdäck man har. Lågt tryck slitage i mitten, högt tryck på kanterna på LÅGprofilsdäckena

225/55-16" är för all del inte direkt lågprofil, men dock tillräckligt breda för att fenomenet med att slitbanan trycks ut i mitten vid för lågt tryck ska uppstå.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Muttley
20 september 2013
#53
pompe90 skrev:
Dhdy skrev:
pompe90 skrev:
roligaste tråden denna vecka lol

Bästa är att följa boken, den visar de optimalaste trycket för dom däck bilen leverades med och detta visas även i kallt däcktryck(för att klargöra det hela). Detta förutsätter occkså att man har samma storlek på däck som boken visar.

Eftersom (nästan)ingen svensson kör sin bruksis helt tom på prylar i bilen så kan man utan problem öka lufttrycket ju mer last bilen har tills man har maxlastat bilen, Då skall man ha i "max last - lufttryck" som även står i handboken. Med andra ord, kör med det lufttryck som står i boken tills du behöver mer tryck i däcket om du börjar lasta bilen för att förhindra ökat slitage på däcken.

Varför däcket sliter i mitten beror på för mycket däcktryck och slitage på sidor betyder för lite tryck i däckena. Inte tvärtom! Dock kan slitage på sidorna också uppkomma utav hjulinställningarna är kassa.

Om man är så orolig för att däcktrycket skiftar pga temperaturen så bör man nog trycka i Nitrogen som en medlem skrev tidigare i tråden.

Var det svårt ?

Googla det där med däcktryck. Har du för LITE luft i däcken så sliter det i mitten för att då klarar inte däcket av att spänna ut sidorna och hålla slitbanan rak. Centrifugalkraften gör att däcken blir som ballonger med för lite luft. Däck som tilverkas idag har en helt annan uppbygnad än för några år sedan. Därför är det många som tror fel idag.

varför skall jag google när jag fick svar från min närmsta däckteam specialist? Tycker det står även så på dom sidor jag har kollat på.

det du snackar om handlar om LÅGprofilsdäck vilket inte stämmer om TS däck. = hör ej hit.
om gör rätt

edit-

nämnvärt å säga också att det blir värre slitage på ju bredare lågprofilsdäck man har. Lågt tryck slitage i mitten, högt tryck på kanterna på LÅGprofilsdäckena

Men nu har de ju fel.  Mitten slits av för litet däcktryck. Gällande moderna NUTIDA däck.  Om du tycker de är fel får du säga de till alla däck jag kör upp för de slits som tusan när de är för lite tryck i dem, konstigt nog i mitten. 
Och de är en passat nu.
Innan hade jag v70 med originaldimension, slet ju upp däcken på en månad nästan med för litet tryck (i mitten)

469 Inlägg
20 september 2013
#55
för lite lufttryck i ett däck ger oftast som alltid slitage på sidorna, då alla radialdäck är uppbyggda så att ju mer luft desto rundare blir däcket alltså mindre gummi i backen och då slits det bara i mitten.
Det funkar likadant hög och låg-profilsdäck. Det fungerar även så på lastbilsdäck också.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

408 Inlägg
21 september 2013
#56
Snacka om en ballong tråd alltså....

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Arg Snickare
875 Inlägg
21 september 2013
#57
du kan inte mena allvar att du jämför däcktryck i ett par 225 däck mot ett par 345 däck..

HereComesTrouble skrev:
Clintan66 skrev:
När däcken börjar gå mot 215 och mer i bredd, så i med högre tryck. Såg du hade 225 och ihop med ballong profilen 55. Så blir 2,8 - 2,9 runt om bra. Det som står i instruktions bok osv ska du inte följa. Är bara så de kan sälja mer däck wink

Ledsen att säga det men din teori fungerar inte i verkligheten.

Första gången vi monterade nya 345/30/20" så fyllde däcksfirman i med 3,0 bar.
Bilen vart fullständigt livsfarlig att hantera, även elektroniken fick spel och begränsade hastigheten till 120.

Numer kör vi alltid 2,2, fungerar hur bra som helst.
Bra grepp, inget ojämt slitage och inga felkoder.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
21 september 2013
#58
Helvete_racing skrev:
du kan inte mena allvar att du jämför däcktryck i ett par 225 däck mot ett par 345 däck..

HereComesTrouble skrev:
Clintan66 skrev:
När däcken börjar gå mot 215 och mer i bredd, så i med högre tryck. Såg du hade 225 och ihop med ballong profilen 55. Så blir 2,8 - 2,9 runt om bra. Det som står i instruktions bok osv ska du inte följa. Är bara så de kan sälja mer däck wink

Ledsen att säga det men din teori fungerar inte i verkligheten.

Första gången vi monterade nya 345/30/20" så fyllde däcksfirman i med 3,0 bar.
Bilen vart fullständigt livsfarlig att hantera, även elektroniken fick spel och begränsade hastigheten till 120.

Numer kör vi alltid 2,2, fungerar hur bra som helst.
Bra grepp, inget ojämt slitage och inga felkoder.


Det var ett svar på Clintan66 inlägg: "När däcken börjar gå mot 215 och MER i bredd", dvs ska man gå efter hans tips så ska man öka trycket i däcken desto bredare dom är.

Läs gärna igenom vad föregående person skriver innan du uttalar dig smile


Sök