3990
Sök

Toe In på min Saab 9-5

133 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Fick veta att mitt vänstra bakhjul lutar ca 3 grader inåt och har efter
tips inhandlat bussning nummer 3 och nummer 4 på denna bild:

http://shop.speedparts.se/shop/13102/13102-2432191-shopw-948973.jpg

Har bytt nummer 4 i övre kant på båda sidor, men kan inte se någon större skillnad.
Verkstaden ville kolla upp innan de byter bussning nummer 3 då de var fundersamma
över om det skulle innebära att skruva ner halva baken, som de sade.

Arbetstiden för MapTun är ca 1 tim för att byta denna, men frågar här om det är lätt,
samt om det kan påverka och räta upp bakhjulet mera.

Ska inom kort in på en 4 hjulsinställning, vill pga det få allt klart innan.

Tack på förhand.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

5 089 Inlägg
22 september 2013
#2
Pratar vi om cambervinkeln eller toe vinkeln? När du säger tre grader innåt uppfattar jag det som att det är cambervinkeln du pratar om och ofast så är det stötdämpare/fjädrar man brukar få byta för att reda ut det.
Nummer tre (a bussning) är ett vanligt fel på dessa bilar och dom brukar göra att toe vinkeln blir fel.
Relativ enkel att byta och se till att köpa en powerflex bussning och inte orginalbussning. Mycket enklare att montera och håller mycket bättre.

\Lindgren

133 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#3
De sade, på Däckia, att jag (som du kallar det) har 3 grader i cambervinkel och de kunde även se att
tidigare ägare hade kompenserat detta med att öka "toe in".

Har nu bytt den mindre bussningen (4) och har den större (3) kvar att byta, i kvalite Powerflex

Dock ville verkstaden kolla upp det innan då de funderade på om de skulle behöva lossa
bromsrör mm för att kunna "vinkla ner och komma åt" där den (3) sitter.

Har nyligen bytt från utnötta originaldämpare /fjädrar till dessa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 09501.html

och efter det bytet så har jag följande mått "däckets övre innerkant -> innerskärmen"
på vänster sida 11 cm
på höger sida 10 cm
Senast redigerat av S98 (22 september 2013)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

297 Inlägg
22 september 2013
#4
Tar max en timma att byta Bussning nr (3) inte ens det. man får lossa bromsröret så man kan "dra" ner hela armen eller vad man nu ska säga, utan att sabba bromsröret.
lite svårt att förklara hehe


133 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#5
Naslund93 skrev:
Tar max en timma att byta Bussning nr (3) inte ens det. man får lossa bromsröret så man kan "dra" ner hela armen eller vad man nu ska säga, utan att sabba bromsröret.
lite svårt att förklara hehe

ok, då ska jag tala med verkstaden om det smile

Tackar !

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

133 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#6
jonnielahti skrev:
jag lämna in min på verkstad för byte av nr 3 på båda sidor och sen gjorde jag en 4hjulsinställning, landa på 2 grader negativ camber på båda sidorna bak smile

Det är det jag hoppas att jag ska hinna med imorgon smile

Återkommer med resultat

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

133 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#7
Allt byttes med lite hinder, detta då de större bussningarna troligen suttit där minst halva
bilens livslängd. Dock uppdagade man när man kom hem och kollade papprena att de hade gett en
mer negativ cambervinkel än vad man hade då man lämnade in den.

Kom dit med - 3.30 / -2.58 grader och kom
därifrån med -3.49 / -2.74 på bakhjulen.

Så de blir att kolla med annan däckfirma och sen begära tillbaka pengarna
om de visat sig att de inte gjort sitt jobb ordentligt.

Tackar!
Senast redigerat av S98 (24 september 2013)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD


Sök