3155
Sök

Sugen på Audi A6 2007 ----> , vilken motor rasar ej

155 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#1
Är sugen på att byta till mig en Audi a6 , har läst mycket dåliga saker om motorerna som rasar titt som tätt,

Har inte riktigt förstått om det gäller alla motorer i A6 familjen eller om det bara är vissa?

Även dieselmotorn är av intresse,

Någon som vet ??

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 september 2013
#2
kan ju säga som så att A6 serien har ju inte en egen motor kategori, utan du lär ju med säkerhet hitta igen samma motor både i A4 serien och Qserien.., ja vissa bilar racklar, vissa inte tyvärr men i det stora hela fungerar dom mycket bra

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

155 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#3
äger du en A6 ? vilken motor isåfall?

CREW FTR
435 Inlägg
29 september 2013
#4
familjen har ägt en 3.2 utan problem i ett antal år samt min polare har en utan fel dock har ja hört mkt skit om dom mkt handlar om service. 4 cyl turbon har dåliga toppar men även där handlar de nog mkt om hur den är servad! personligen hade ja valt 2.4 alt 3.2 motorn.

FUCKTARD RACING CREW

847 Inlägg
29 september 2013
#5
2.0tdi ska väl vara en riktigt bra motor. Polarn köpte en A6 som hade gått 38000mil som taxi. Nu va den extremt välskött med oljebyte var 1000:e mil. Men den kändes fortfarande som när den var ny.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 september 2013
#6
2.7/3.0 TDI verkar det vara få problem med.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
29 september 2013
#7
Rspeter skrev:
2.7/3.0 TDI verkar det vara få problem med.

kamaxlarna mår inge bra i dessa motorer.

2.0tdi har sina svagheter oxå.. egr kylaren går väldigt ofta sönder.

1.8t har problem med oilsludge..


men en välservad a6 bör man inte vara speciellt bekymrad över motorn.

Kör fort så hinner inget hända...

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 september 2013
#8
Tycker den jag har är problemfri. 2.0T fsi. Men det beror väl på hur du tänkt använda bilen? Pendla/brukis, eller hårdköra osv

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 september 2013
#9
Köpa VAG å inte vilja ha motorprobem...

Lite som å ha kakan och äta den..

Nej alltså jag vet egentligen inte om det e nån motor som håller speciellt bra. Vet att dom tidiga 2,4 sexorna va lite sådär med å käka olja DOck en fruktansvärt trevlig motor.

FSI har aldrig funat kommer aldrig å funka inte för nån biltillverkare. Om du har EGR på din bil måste du h spridarna i insuget annars så koksar det igen. SÅ E DET BARA.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 september 2013
#10
JaggaChafen skrev:
Köpa VAG å inte vilja ha motorprobem...

Lite som å ha kakan och äta den..

Nej alltså jag vet egentligen inte om det e nån motor som håller speciellt bra. Vet att dom tidiga 2,4 sexorna va lite sådär med å käka olja DOck en fruktansvärt trevlig motor.

FSI har aldrig funat kommer aldrig å funka inte för nån biltillverkare. Om du har EGR på din bil måste du h spridarna i insuget annars så koksar det igen. SÅ E DET BARA.

Jag har haft två FSI motorer. I min gamla A3a och denna A6a. No problems. Men sen beror det ju på hur man behandlar bilen och sköter den. Dock hade jag inte audin mer än några månader, och A6an ska snart säljas. Men i allmänt så tycker jag inte det är mera problem isåfall än andra motorer

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Trummis
404 Inlägg
29 september 2013
#11
Är det inte 2.0 TDI som har problem med spridarna?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 september 2013
#12
Growe skrev:
Rspeter skrev:
2.7/3.0 TDI verkar det vara få problem med.

kamaxlarna mår inge bra i dessa motorer.

2.0tdi har sina svagheter oxå.. egr kylaren går väldigt ofta sönder.

1.8t har problem med oilsludge..


men en välservad a6 bör man inte vara speciellt bekymrad över motorn.

Utveckla gärna.

Jag har aldrig läst om något kamaxelproblem i dessa motorer. Bara den äldre 2.5 TDI.

144 Inlägg
30 september 2013
#13
3.2 skall väl undvikas eftersom den har en kamkedja som inte är speciellt hållbar? Skrevs väl en del om detta i aftonblaskan för ett tag sedan!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2013
#14
Dieslarnas pump är känslig. Räcker med dåligt bränsle eller en endea feltakning == byte av komplet bränsle-system ~100pap.

2.0tdi har även haft problem med spridare på visa årsmodeller.

själv ägt en A4 2.0TDI och aldrig audi igen för min del.  Men vem vet.. jag kan haft otur. Men man läser en hel del på nätet som fått pröjsa riktigt dyra reparationer. För min del blev det återköp hos bilhandlare jag köpt av. Audi skulle ha 120k för reparara min bil efter skuren comonrail pump

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 september 2013
#15
Man får intrycket av att samtliga motorer hos A6 är lågkvalitativt skräp? tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 751 Inlägg
30 september 2013
#16
Älskar hur folk som inte kör VAG vet mest om dem smile

3.2 och 2.4 skall du helst undvika.
Andra motorer har ju säkert sina svagheter också, men det har åt andra sidan alla motorer oavsett märke.

Who Djaa bless no man curse

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2013
#17
DasAuto skrev:
Älskar hur folk som inte kör VAG vet mest om dem smile

3.2 och 2.4 skall du helst undvika.
Andra motorer har ju säkert sina svagheter också, men det har åt andra sidan alla motorer oavsett märke.

Vet många som kör VAG som ofta ifrågasätter sig själva fall det är vettigt att betala så sjukt dyra reparationer på bilar som kostar upp mot en halv miljon nya.

Om man iofs väder på det. Nått man inte kan klaga på är hur man åker i en Audi.. Som en kung! synd bara med alla dessa problem som dom drabbas av.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 september 2013
#18
DasAuto skrev:
Älskar hur folk som inte kör VAG vet mest om dem smile

3.2 och 2.4 skall du helst undvika.
Andra motorer har ju säkert sina svagheter också, men det har åt andra sidan alla motorer oavsett märke.

Frågan e ju om det e dom som har VAG som vet mest eller dom som skruvar på det..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Distributionselektriker
222 Inlägg
30 september 2013
#19
hej har en Audi A6 2,7TDIQ 2007, 180hk 400nm går som en dröm, byter olja vid 1500mil och den har inte rört en droppe olja på dessa mil, har med hört om dessa 2,4 o 3,2 men det handlar om att servicen inte har blivit gjord i tid, fast att det är long life a3000mil men är olja slut vid 2000mil och sen köra 1000mil på sämre olja klart att det blir dyra rep.


mvh chrille


17 Inlägg
30 september 2013
#20
Audi med FSI motorer har ju stora problem med kox i insuget och ventilerna.
De tråkiga är att om man gör rent så kommer de tillbaka på ca 1500mil.
Det är för att spridarna sitter inne i förbränningsrummet och vevhusventilationen sitter uppe i insuget och inget finns som gör rent. Så sörjan rinner ner på ventilerna. Har flera bekanta som gjort rent och sedan sålt sina då de kommer tillbaka nästa på en gång.

De tråkiga är att även RS4 RS6 R8 har samma problem. Då det är ganska bökigt att göra rent på dessa mod och dyrt att lämna in.
Kan dok inte säga om diesel har detta problem. Nån som vet eller har erfarenhet av just cox(carbon build up) just på diesel? 


http://www.more-bhp.com/20tfsi_42fsi_rs … aning.html
https://www.google.se/#q=audi+carbon+build+up



lite random bilder på detta
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1126.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1124.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1128.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1130.jpg

http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1129.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/img-3332.jpg



Sök