3091
Sök

Startar ej efter MOTORBYTE... volvo 744 turbo (940 motor)

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
tjena!
är såhär att jag köpte en 744 turbo som dåvarande motor var helt kass (b230ft -90)
Så jag åkte och köpte en begangnad motor från skroten (b230fk -98) från en 940 som rullat ca 20000mil.

bytte alla packningar i den och tvättade rent den så gott det gick samt målade den orginal  färg igen.
monterade 531 topp me vx3 kam och satte dit större IC.
insuget med all elektronik tog jag från 744s motor och kopplade in allt som jag drog ut det.
sedan lyfte vi i motorn och kopplade in allt och fyllde den me olja och andra vätskor.
men vi får inte igång den... den tuggar på startmotorn och vi har kollat så den har gnista och det har den,
vi kopplade bort fuelrailen och kollade bränsle och det fanns med... men den vill inte hoppa igång?
den har hoppat igång en gång men då fick jag stå och mata fullgas för att den skulle vara vid liv..

vad kan problemet vara?



• Bilmodell
VOLVO 744 TURBO
VOLVO 940 B230FK -98

• Årsmodell
BIL =-90
MOTOR=-98

• Miltal
CHASSI=360000
MOTOR=20000

• Modifikationer på bilen 
531 TOPP VX3 KAM
STÖRRE IC
CHIPPAD
ÖPPET BSR FILTER
3" EFTER KATT (UTAN  KATT) SIMMONS DÄMPARE
Senast redigerat av henrohn (6 oktober 2013)


2 403 Inlägg
6 oktober 2013
#2
Tändföljden rätt och har du kuggat in kammen rätt?


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
6 oktober 2013
#3
Haft borta svänghjulet? Satt de rätt isf? Kamrem rätt?:-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
6 oktober 2013
#4
Haft borta svänghjulet? Satt de rätt isf? Kamrem rätt?:-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#5
Kollade kammen förra veckan och den var helt rätt inställd,
Är det någon speciell markering för svänghjutet för jag tog nämligen växellådan
Från 740n m47 od och satte på 940 motorn?smile


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
6 oktober 2013
#6
Mellanrummet i triggerhålen ska vara mot startmotorn:-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#7
Det kändes som att det bara gick att sätta den på ett sätt, men blir väll att skruva ner växellådan och kolla upp det då:)


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
6 oktober 2013
#8
De går o sätta fel, fick riva ner lådan på en parkering i ösregn;-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
6 oktober 2013
#9
De går o sätta fel, fick riva ner lådan på en parkering i ösregn;-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

2 452 Inlägg
6 oktober 2013
#10
sen är det så här har du fått boxen från 940 turbomotorn då den har en 984 box medan din 740 turbo har väl 563 box till bränsle...

döden kommer tillbaka

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#11
Ajj låter inte kul...hmm
Fick tag i en Box från en 940 turbo förra veckan med
Testade att sätta dit den men gav inget resultat..sad


Dahlgren
450 Inlägg
6 oktober 2013
#12
Tippar också på svänghjulet!
Så var det för oss iaf när vi bytte motor på en 740.


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
6 oktober 2013
#13
turbodeath skrev:
sen är det så här har du fått boxen från 940 turbomotorn då den har en 984 box medan din 740 turbo har väl 563 box till bränsle...

oavsätt så startar den även om den dör rätt fort igen.
men det borde vara naturligt att köra med orginalboxarna eftersom man kör orignal elen.

jag kör med 98:ans ft maskin i min 91:ans 740turbo
med 962box fungerar oxå fint.

startspärren fungerar så att den först startar upp känner efter nyckeln och sen klipper av.

jag gissar på svänghjulet.


nolla motorn sätt uppehållet alltså där 2hål saknas mitt för startmotorhålet eller så nära mitt i hålet man kan ;-)

inte så jätte noga att motorn är exakt noll någon grad före och efter kvittar för det är endå rätt stor skillnad eftersom det finns 6 olika sätt att montera svänghjulet

Kör fort så hinner inget hända...

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#14
Tack för era tips! Blir att kolla svänghjulet imorgon eller någon dag och se hur jag satt dit det!
Något mer jag ska kolla när jag ändå har det nere?
Ska jag testa att starta bilen me orginalboxen igen då?smile


2 452 Inlägg
6 oktober 2013
#15
jag hade testat med orginalboxen om den startar för o dö åtminstone så du vet om det är det,sen kan det vara svänghjulet med.

döden kommer tillbaka

45 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#16
okej, ska kolla imorgon eller på tisdag med svänghjulet och sen försöka starta och händer det inget så återkommer jag smile


10 287 Inlägg
8 oktober 2013
#17
Svänghjulet eller fel tempgivare i 531 toppen. Dom två misstagen (jag har gjort dom själv så jag är inte bättre än nån annan...) står säkert för 80% av anledningarna till att motorn inte startar efter en sån här operation.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök