3711
Sök

"gummigrej" under kopplings-pedalen [BILD]

199 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena ! 

Köpte "ny" bil i veckan och såg nu att det sitter någon form av "gummigrej" under pedalen..

Någon som kan ha koll på varför någon satt dit den? Jag har då inte sett något liknande förut. Den är solid och går ej att trycka ihop så kopplingspedalen går ju inte ner i bott. för att gummigrejjen tar emot.


Bilen ifråga är en Volvo 740 -90 med m46 (overdrive) och hydralisk koppling.


Bilen går att köra helt utmärkt, det enda jag kan säga är att växlarna hoppar ur ibland. och kan vara lite svåra att få i.


Någon har ju satt den där av en anledning, men då är ju frågan varför? vad händer om jag tar bort den och trycker ner pedalen?


Här är bild på den : http://www.bilddump.se/bilder/20131009075335-83.177.95.75.jpg

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#2
Ja du, det var en bra fråga. Är gummiklumpen fäst i pedalen med buntband eller i golvet?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#3
dum fråga, det ser jag ju nu tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

199 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#4
Precis ! exakt så jag tänker också.. "en jävla bra fråga" !

Den sitter fast i pedalen.

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#5
Det ända jag kan förstå är att det fungerar som ett stop, och ända anledningen för det är ju hydrauliska kopplingen, men det ska ju inte ha någon betydelse för det ända som ska hända när man trampar är att det ska koppla ur den ännu mer. Det är ingenting VOLVO har gjort så den ska ju inte vara där original. Men det är bäst att fråga en expert eller verkstad innan du prövar, jag är ingen expert. tongue Det är bara vad jag tror och tycker är vettigt. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

199 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#6
Dupond skrev:
Det ända jag kan förstå är att det fungerar som ett stop, och ända anledningen för det är ju hydrauliska kopplingen, men det ska ju inte ha någon betydelse för det ända som ska hända när man trampar är att det ska koppla ur den ännu mer. Det är ingenting VOLVO har gjort så den ska ju inte vara där original. Men det är bäst att fråga en expert eller verkstad innan du prövar, jag är ingen expert. tongue Det är bara vad jag tror och tycker är vettigt. wink

Ja något form av stopp är det ju.. men varför ett stopp? det är ju det som är frågan..

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#7
Sa den förre ägarn nåt om det?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

199 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#8
Dupond skrev:
Sa den förre ägarn nåt om det?

nä ingenting tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
9 oktober 2013
#9
haha jag vet!!  gummit är nog någon form av avgasupphängningar..och en som kört 740/940 rätt mycket vet varför..

för att pedal fan inte ska fastna i plastmattan ;-)
trycker man ner kopplingen i botten så hamnar den oftast innanför plastmattan och när man sen ska åka iväg sitter pedalen fast. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
9 oktober 2013
#10
mejmotorsport skrev:
Den där gummiprylen har ingen större funktion utan det kan va så som den över säger, att pedalen inte ska fastna.

Men om den gör det så kan man ju klippa bort en bit av plastmattan så att pedalen går fritt ?

när man kört 740/940 ett par år så skjuter man bak mattan med fötterna automatiskt så det händer aldrig för den vana smile

Kör fort så hinner inget hända...

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#11
Har kört 940 ett tag men aldrig märkt det tongue
Annars kan man ju dra ett buntband runt pedalen och foten då följer pedalen med upp när man släpper upp! Smart va ? big_smile lol

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#12
Skoja bara.big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

199 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#13
Growe skrev:
haha jag vet!!  gummit är nog någon form av avgasupphängningar..och en som kört 740/940 rätt mycket vet varför..

för att pedal fan inte ska fastna i plastmattan ;-)
trycker man ner kopplingen i botten så hamnar den oftast innanför plastmattan och när man sen ska åka iväg sitter pedalen fast. smile

haha jag vet precis vad du menar.. plastmattan åkte ut innan jag ens hade skrivit papper på bilen tongue för jag vet hur jävla drygt det är när skiten fastnar..

men jag tycker att den inte borde koppla ur 100% när det är så där mycket ??

vågar jag ta bort utan att något händer?


Sök