Det beror ju lite på vart du bor/kör i Sverige. Men bor man "
pissigt" till som typ i
Västernorrland där de saltar mest i hela Sverige så är det bäst att ha en
ren odlad vinter bil tyvärr , det går inte att skydda bilen helt och hållet..
Folk som är riktigt rädda om sina bilar kör dem inte på vintern. Ni som nu gör det är bara inte tillräckligt rädda om er bil (
Eller att ni inte har nåt val av olika anledningar..) så enkelt är det!.
Om bilen fortfarande är i "
ny skick", så lämna in den på en rostskydds behandling (Helbils skydd). Kommer kosta dig allt från
4000kr upp till runt 10000kr. De fyller upp alla hålrum och underredes behandlas osv. Du kan göra det själv om du har kunskapen samt tillgång till lyft och rätt utrustning osv. Men lämnar du in det så får du garanti på jobbet... Sedan är det bara att tvätta utifrån hur ofta den används förslags vis två gånger i veckan.
Är bilen inte i ny skick eller i sådan skick att du inte anser det som värt att lägga 4000-10000kr på den för att rost skydda,
gör det då själv efter bästa förmåga (Sök runt så att du gör rätt och inte kapslar in fukt osv). Eller så tvättar du bara bilen ofta hela vintern. Du kommer förmodligen att byta bil innan den är så att säga "slut" ändå..
Vad gäller tvättning så är det inte heller bra att tvätta varje dag, då bilen mest troligt inte hinner torka helt tills nästa dag som nämnts tidigare i tråden. Sedan underlättar det att ha ett varmgarage att ställa bilen i direkt efter tvätten och ha den ståendes i 1-2 dagar (om det är minusgrader ute) så att den hinner torka till riktigt. Samtidigt är tvättningen viktig på vintern även underredet...
/mvh soyd