3522
Sök

Laddtrycksmätaren visar bara +-0 hela tiden oavsett varv volvo v70 2.5 tdi -98

1 253 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#1
När jag köpte bilen så visade inte mätaren ingenting trots att man varva. kollade då upp var den satt inkopplad o den satt kopplad mellan en slang från wg till magnetventilen o det är väl inte något optimalt ställe?

Testade sätta den från mv till tryckröret för där gick det en vakumslang med. Rör sig pytte lite om man varvar kanske från 0 till 0,1 max. Lustiga är att den ligger på 0 på tomgång men den ska väl ligga på minus sidan av 0 ca 0,5-0,6 -



Kopplade den då till en annan vakumslang som gick från någon vakumklocka på ventilkåpan mitt mot turbon men då går mätaren baklänges när jag varvar tongue

Fel på mätaren eller fel inkopplat? Någon specifik slang som man ska koppla in sig på när det gäller tdi motorn? Det kryllar ju inte av de direkt tongue


Sen undrar jag om någon har bild på hur slangarna ska vara inkopplade på magnetventilen. sitter öppet filter och nej jg vet att det inte blir nåt dumpljud men man brukar ju få mer insugs/turbo vin men inte mycket till det heller. Inga felkoder o ingen check engine lampa lyser och den går som den ska men vill ju gärna kunna ha lite koll på vad den laddar

Lev livet nu innan det är för sent

265 Inlägg
11 oktober 2013
#2
sätt ett Tors på en slang som går från Insuget. så nära insuget som möjligt.

annars på min tdi så hade jag en slangkoppling på röret efter IC som man kundekoppla in sig på.

du kan inte tokvarva när bilen stårstill o tro att man får laddtryck, du måste köra smile


1 253 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#3
testat på röret efter ic med men nada, rör sig liiite bara o ligger inte på minus sidan på tomgång utan ligger på 0. Och kopplade jag den till den andra vakumslangen så gick den bakåt istället tongue

Lev livet nu innan det är för sent

5 131 Inlägg
11 oktober 2013
#4
Det är inte säkert att du har undertryck i insuget då dieselmotorer (äldre) oftast saknar gasspjäll smile om du inte har ett gasspjäll som stoppar luftflödet i motorn så får du inte häller något undertryck som din mätare kan visa smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 253 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#5
okej så det går inte ha mätare då eller menar du? Dock om det går så ska den ju visa lite mer än 0,1 bar som max. Sitter kcr box i.

Lev livet nu innan det är för sent

5 131 Inlägg
11 oktober 2013
#6
Jodå det funkar men den kommer inte visa vakuum smile om du ansluter slangen på lämpligt ställe så bör de funka att visa övertryck smile kolla så du har fritt flöde i slangen till mätaren smile vissa slangar är väldigt mjuka och lätta att göra veck på smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

820 Inlägg
11 oktober 2013
#7
Det finns en slang som går ut på vänster sida av insuget du kan koppla in dig på, det gjorde jag på min gamla och det funkade fint, mätaren visar noll på tomgång eftersom det inte finns nåt spjäll som nån tidigare skrev.

Där ser du, längst till vänster på insuget smile
http://www.garaget.org/?car=217786&image=2226676

Om man säger

1 253 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#8
Aha den korta där ?

Lev livet nu innan det är för sent

265 Inlägg
12 oktober 2013
#9
viktigt att du har bra slang och ingen genomskillig som tex biltemas som har välfigt lätt o vekla sig och smälla ihop smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 oktober 2013
#10
Ja som sagt så blir det aldrig nåt vacuum i insuget på en dieselmotor eftersom den saknar spjäll. Och det kommer inte att bli laddtryck (nåja liiiite kan det bli) genom att bara torrgasa, man måste köra så motorn belastas innan den ger laddtryck. Det blir helt enkelt inte så mycket avgaser så det blir snurr på turbon annars.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 253 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#11
Okej då vet jag smile får testa anslutningen på vänstersidan o funkar det inte då måste ju mätaren vara paj ?

Lev livet nu innan det är för sent

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 oktober 2013
#12
Testa att suga respektive blåsa i slangen till mätaren så ser du ju om det händer nåt... Man får dock blåsa riktigt hårt för att den ska visa tryck.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 253 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#13
Testat att blåsa i slangen hårt då fick jag den att röra sig så ja får se när jag flyttat på slangen o se om det blir nåt tryck eller ej

Lev livet nu innan det är för sent


Sök