3209
Sök

Volvo 740 16v svartryker och hoppar på tomgång HJÄLP!

9 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
Hej alla glada!

För någon vecka sen började min volvo 740 16v krångla genom att börja hoppa på tomgång och svartryka helt plötsligt bara. Går lite jämnare på tomgången när den är kall men när den gått upp i temp så hoppar och studsar den.

Bilen går och beter sig precis som vanligt för övrigt vid gaspådrag osv så det är endast tomgången som är dålig +att den svartryker.
Har provat bytt insugspackning då jag vart med om liknande tendenser på en annan bil tidigare som då blivit bra igen med ny insugspackning... Men inte på den här bilen. Funderar på att byta tändelar men vet inte om de löser problemet... Har även provat med att hälla i en flaska STP som ska rengöra munstycken osv men utan framgång.

Undrar nu om nån därute har haft samma problem och har något/några tips på vad man kan tänka sej å byta och vad ni tror kan vara fel.

Tack på förhand!

186 Inlägg
13 oktober 2013
Kollat tändstiften?

9 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
Aa har kollat dom och dom är kolsvarta... Men alla är lika i färg så så långt är de väl bra, men dom är nog inte bytta på bra länge iallafall.

186 Inlägg
13 oktober 2013
Om den svartryker och tändstiften är svarta så låter det som den drar olja. Dom ska absolut INTE vara kolsvarta. Har du turbo?

Vilket liknar dina stift mest?
http://www.aa1car.com/library/reading_spark_plugs.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
13 oktober 2013
felkoderna säger vad?`jag gissar på tempsensorn som är paj..den tror den är kall hela tiden och fettar på. eller så är kabeln skadad till dito.  svart betyder inte alltid olja..en bil som går otroligt fett ger TOK svarta stinkande tändstift smile

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
Nej ingen turbo, original b234f, fast bilen drar ingen olja mer än vad den brukar. Mina tändstift ser ut dom den fjärde i vänsterspalten räknat uppifrån.

Så ett byta av tändelar kan vara bra kanske? Vart sitter tempsensorn? Sitter inte den under insuget nånstans?
Senast redigerat av Sebbe96 (13 oktober 2013)

Sök