3177
Sök

D5 Knackar / slammrar satan efter vansinnesfärd

502 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenare.

Min V70 D5 (163hk 2002a manuell växellåda) knackar som fan efter att jag kört den ett par kilometer i 200 knyck med oljan någon milimeter under minimum på stickan. Dumt jag vet, men hade bråttom till ragget vars tågtid jag missat roll
Den låter värst på tomgång och ger man lite gas (runt 1700 varv) så är han tyst men slammrar och väsnas så fort man släpper gasen.
Har även känningar i kopplingspedalen när jag växlar.

Har rivit ned oljetråget utan att hitta några metallspån eller flisor.

Har ni kunniga några tankar om detta?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

149 Inlägg
14 oktober 2013
#2
låter lite som symptomen på ett vevlager

#SwedenRing

502 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#3
Jag misstänkte vev / ramlager, Så ska fortsätta plocka ner den imorgon.
Hoppas den är inom räddning!

Någon mer som har något förslag?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

5 119 Inlägg
14 oktober 2013
#4
Spridare kan låta riktigt illa om dom fått lite stryk. Om dom sen läcker lite kommer motorn låta ännu värre med massa oregelbundna slammer. Kan liknas lite vid hammarslag mot blocket smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

502 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#5
Finns det något smidigt sätt att kolla spridarna?
Tycker mig känna att spridarrören till 2ans spridare knackar / rör sig mest.
Har inga utvändiga bränsleläckage!

fler tips mottages tacksamt! smile

Kan även nämna att den tidigare kunnat knacka lite lätt på tomgång men har man då nuddat gasen och höjt varvet 100 varv så har det blivit tyst igen en stund tills den börjat knacka igen.
nu låter den likadant men väldigt mycket högre och hela tiden på tomgång.
Inga varningslampor eller meddelanden lyser.

rev lagren, detta är det värsta men dom är hyffsat lika, dock inte så grova längsgående repor i de andra.
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/602447_10151767662228375_2008367244_n.jpg
Senast redigerat av klarrre (15 oktober 2013)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

502 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#6
Funderar på vad folk tror om lagret? hur dåliga måste dem vara för att ge missljud?

Har hört talas om att ventilmekanismen i toppen kan vara kass och att dubbelmassesvänghjulet kan vara kaiko.

Mer input mottages tacksamt!

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

49 Inlägg
16 oktober 2013
#7
Tycker det låter som svänghjulet, ändras ljudet nått när du trycker ner kopplingspedalen?


502 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#8
Ja lite men inte så mycket, men jag har känningar i kopplingspedalen. vibbrationer och "knack" i den med.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

49 Inlägg
16 oktober 2013
#9
Vet inte hur det ser ut på V70 men det brukar sitta en gummidamask precis där kopplingsarmen går in i växellådan, om du lyckas få bort den så brukar man kunna se tryckplattan. Vobblar det som fan så är svänghjulet kaputt.


502 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#10
Ska kika på det när jag satt ihop motorn med de nya vevlagren.
Har fått lite andra tips om att toppen kan vara ras med. Suck.
men alla tipps mottages tacksamt! smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

32 Inlägg
16 oktober 2013
#11
Hoppas hon va värd de ;-)

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

241 Inlägg
16 oktober 2013
#12
kopplings cylindern sitter inne i kåpan på d5an

529 Inlägg
19 oktober 2013
#13
Sätter en slant på svänghjulet. Råkat ut för samma på min V70, lät exakt som ett lagerhaveri men det var svänghjulet.
Senast redigerat av JimpeBoy (19 oktober 2013)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

502 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#14
Okey!
Hur kom du fram till att det var svänghjulet och hur kollar jag det lättast?
Måste dela på motor och låda antar jag?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

627 Inlägg
20 oktober 2013
#15
Svänghjulsbultarna är det nog som har lossnat lite eller så är det tryckplattan. Det borde finnas någon öppning in i lådan så det går att kika på det tycker jag.


4 822 Inlägg
20 oktober 2013
#16
volvo-93 skrev:
Svänghjulsbultarna är det nog som har lossnat lite eller så är det tryckplattan. Det borde finnas någon öppning in i lådan så det går att kika på det tycker jag.

nej det gär det inte, enda öppningen är där startmotorn ska sitta och även om man tar bort den så ser man inget iallafall.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

627 Inlägg
20 oktober 2013
#17
Så du får nog riva ner lådan då ser det ut som.


77 Inlägg
20 oktober 2013
#18
klarrre skrev:
Finns det något smidigt sätt att kolla spridarna?
Tycker mig känna att spridarrören till 2ans spridare knackar / rör sig mest.
Har inga utvändiga bränsleläckage!

fler tips mottages tacksamt! smile

Kan även nämna att den tidigare kunnat knacka lite lätt på tomgång men har man då nuddat gasen och höjt varvet 100 varv så har det blivit tyst igen en stund tills den börjat knacka igen.
nu låter den likadant men väldigt mycket högre och hela tiden på tomgång.
Inga varningslampor eller meddelanden lyser.

rev lagren, detta är det värsta men dom är hyffsat lika, dock inte så grova längsgående repor i de andra.
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos … 7244_n.jpg

Är det bara jag eller ser ytan på överfallet fucked up ut?


502 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#19
Men det är fler som tror på svänghjulet?
I så fall river jag bort lådan nu när jag ändå har av tråget och grejjer. Får se om det går att ta bort lådan utan att lyfta ur motorn för jag har ingen motorlyft.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

529 Inlägg
20 oktober 2013
#20
klarrre skrev:
Okey!
Hur kom du fram till att det var svänghjulet och hur kollar jag det lättast?
Måste dela på motor och låda antar jag?

Tyvärr så är det bara att dela på det ja!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen


Sök