Hej, mitt första inlägg här på forumet
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Har en Volvo V70 diesel (D5) som är så gott som helt ny (9 månader gammal), jag sköter den väldigt väl, är supernöjd med bilen. Idag när jag öppnar motorhuven noterar jag att det är en hel del rost på två delar i motorn.
Sett från förarsidan, med ljuddämparmattan (eller vad det nu heter) på plats:
![http://i40.tinypic.com/29c849k.jpg]()
Utan ljuddämparmattan:
![http://i42.tinypic.com/11t651d.jpg]()
![http://i43.tinypic.com/2ikfnkz.jpg]()
![http://i39.tinypic.com/2cx6rev.jpg]()
Är egentligen bara ytrost och inga andra delar i motorn (eller bilen i övrigt för den delen) har någon som helst rost. Det är riktigt tydligt att det är just dessa delar som rostar och att allt annat är nytt och fräscht. Jag trodde först att det var den dämpande mattan som låg emot dessa delar och höll kvar fukt, men man ser tydligt att det är en luftspalt mellan de rostiga delarna och mattan, dvs det hela borde kunna torka hur bra som helst även om det (mot förmodan) blir blött av vattenstänkt eller kondens.
Känns inte särskilt akut, delarna kan nog sitta där och rosta i många år framöver innan det blir problem, men jag har betalat 400 papp för en ny bil och tycker att detta är rätt mycket rost för att vara 9 månader ut från fabriken. Tänkte höra med er motorexperter:
1) Vad är det för del som rostar? Ser ut som något slags topplock till en pump?
2) Varför rostar just detta när allt annat är i nyskick? Jag hittar inget som läcker vätska.
3) Är detta verkligen att betrakta som normalt på en så ny bil?
4) Vad göra åt det? Jag hade tänkt att på den kommande årsservicen kräva garantireparation, dvs att man byter delarna till något vettigt som inte rostar lika lätt. Hade ni gjort på något annat sätt?