4458
Sök

Kraftiga böter ifrån Frankrike !!

Bmw Fanatiker
292 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Hej !

Det är så att jag och några polare körde Modball 2011 ! Vi blev tagna i en kraftig kontroll i Frankrike, Detta för att en bokstav på reg skylten vart oläsbar.

Fick då 1750€ i böter och vart tvungen att betala dem på plats ! Vilket gjordes !

Tolken som kom sa att detta kommer upp i rätten och om jag ville överklaga skulle jag ordna en advokat eller medverka själv. Eller bara bita i det sura äpplet och acceptera ! Jag körde på nr 2 ! För hon sa att det ej kan bli högre straff.

NU efter 2,5 år så skickas det hem en böter/dom ifrån Frankrike på 1930€ som dem vill jag skall betala så fort som möjligt vilket jag INTE tänker göra.

Mina frågor: Kan jag skita i breven och bara riva dem ? Om jag skiter i att betala kan det öka i värde och bli en jävla massa pengar ? Har dem rätt att kräva mig på mer pengar, dessutom ÄNNU mer än plats bötern på 1750 ? Jag menar då är vi uppe i över 30 000kr i böter !!

Om man skall kontakta någon i Frankrike för att få redan på vad fan som hänt, vem skall man ringa eventuellt maila för att få vettiga svar ?

Tack på förhand !!

KHRacing
17 oktober 2013
eftersom de flesta EU-länder samarbetar inom bötes-grejjen så måste du betala det,annars går det till privata indrivningsföretag  du har ju själv erkänt att du gjort fel. samt att du även meddelades på plats att detta även kunde komma upp i rätten.

Bmw Fanatiker
292 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
KHRacing skrev:
eftersom de flesta EU-länder samarbetar inom bötes-grejjen så måste du betala det,annars går det till privata indrivningsföretag  du har ju själv erkänt att du gjort fel. samt att du även meddelades på plats att detta även kunde komma upp i rätten.

Ja men hon sa att jag erkänt, och att det kommer upp i rätten om i fall jag vill överklaga ? Hade jag vetat att dem kunde plussa på en jävla massa hade jag ju ordnat en advokat som ställt upp där nere ?? Nu kunde dem ju sätta va fan dem ville för inte en jävel va på "rättegången"

Och vart fan får dem 1930€ ifrån ? Står inte ett jävla piss på det jävla franska brevet, dem kanske borde skicka ut det på engelska dem jävla idioterna.

KHRacing
17 oktober 2013
gissningsvis är detta rättens bedömning av starffet samt ec´v rättegångskostnader.

+ att du sade det själv. att det var en tolk på plats när det inträffade. <kan vara mkt svårt att körabil i länder när man inte förstår deras språk alls tyvärr

Bmw Fanatiker
292 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Ja, tolken tillkallades till platsen för att vi nekade och fattade inte ett skit av en fransk skrikande polis.

Och hon sa att vi måste betala böterna på plats annars tar dem bilen och skit.

Så vi jaja då får vi göra det ju, men som jag sa innan så sa hon att det inte kan bli mer. och inte kan kan dem kräva mig på så mycket. Jävla skit land Frankrike.

144 Inlägg
17 oktober 2013
Det verkar som tolken har misinformerat dig i det här fallet. Är det så att denne har bidragit till att du har fått betala mer än vad du hade behövt så är det ju tolkens fel, däremot är det nog rätt kört för din del om du inte kan bevisa att sådant är fallet... Kan du inte försöka få tag på den franska polisen per telefon och förklara läget? Var det polisen som anlitade tolken kan man också tycka att det är deras ansvar att tolken översätter korrekt.

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
17 oktober 2013
en annledning till att vi ska bojkotta frankrike pga detta sen vägrar dom acceptera de svenska språket, och äter sniglar hur dum får man bli. men över til samtalsämnet de låter helt absurt:S kontakta en jurist eller något.

Muttley
17 oktober 2013
Fick du över 15000 sek i böter för en oläslig skylt?

1 758 Inlägg
17 oktober 2013
Svårt för oss andra att spekulera, men det borde väl finnas någon kontaktinformation på de papper du fått hem?
WurstingErik skrev:
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=7&id=35871

(Y)

Finland ja, de har dagsböter för fortkörning. Före detta Nokia-chefen Anssi Vanjoki åkte på en bit över en miljon i böter för att ha kört 75 km/h på en 50-sträcka.
Var en svensk som blev klockad i 290 blås i Schweiz för några år sedan, där går de ännu längre och räknar på total förmögenhet och aktuell inkomst. Kunde tydligen bli som mest 7,6 miljoner i böter för hans del, men vet inte hur det gick sen.

Sök