4328
Sök

Sfro (tillfärligt stopp att modifera eller regga in ombyggt fordon (e85)???

330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#1
Läste länk på sfro igår att man ska tydligen inte få konventera om till e85 eller regga in ombyggt fordon längre? Nån som har en bättre förklaring eller är mer insatt i detta? Då jag ska regga in min 240-75a borde det inte vara nå problem då det står från 76 och nyare? Eller har jag missuppfattat detta?

Svara gärna om ni vet nått.

Mvh Jocke

Ät gul snö, det kan vara öl!

466 Inlägg
25 oktober 2013
#2
Wtf? Update: Kollade nu på hemsidan är nog mer att dom vill komma överrens om reglerna ?
Men verkar oroväckande hmm
Senast redigerat av skanepiraten (25 oktober 2013)


330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#3
Sitter via telefon så kan inte länka nu, kan länka när jag kommer hem från jobbet, verkar helt sjukt!

skanepiraten skrev:
Wtf? Länk?

Ät gul snö, det kan vara öl!

10 287 Inlägg
25 oktober 2013
#5
Det gäller e85:

Citat : "Tillfälligt stopp för ändrad motor i ombyggt fordon med E85"

Har mailat min kontakt på SFRO för att se om det finns några kommentarer utöver vad som de facto står på SFROs hemsida.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#6
Okej, det står ju även att det kanske kommer gälla regga fordon men ombyggd motor innan 76?

Mvh Jocke
Sharky skrev:
Det gäller e85:

Citat : "Tillfälligt stopp för ändrad motor i ombyggt fordon med E85"

Har mailat min kontakt på SFRO för att se om det finns några kommentarer utöver vad som de facto står på SFROs hemsida.

/Göran

Ät gul snö, det kan vara öl!

330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#7
Okej, så om jag inte fattar detta fel så kommer jag kunna regga in min 75a som vanligt?smile

:mvh Jocke

M_Broberg skrev:
citat från rejsa.nu
Hej

Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):

Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.

Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.

Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.

Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.

SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.

Gustaf


Ät gul snö, det kan vara öl!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 oktober 2013
#8
M_Broberg skrev:
citat från rejsa.nu
Hej

Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):

Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.

Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.

Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.

Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.

SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.

Gustaf


fy fan va trist ... ännu en gång någon bitter liten människa som ska förstöra för så många som möjligt


10 287 Inlägg
25 oktober 2013
#9
Jag har fått ett förtydligand mail från SFRO som säger följande:

Stoppet gäller alltså ombyggt fordon där man också konverterat till E85, i första hand byggen där man då samtidigt utnyttjar att kravet på avgascertifiering faller (enligt SFROs mening i alla fall), och passar på att ändra motorn mer än vad som "krävs" för att köra E85. Det vanligaste är eftermarknadssprut och turbokonvertering (alltså montera turbo på en motor som inte hade det i originalutförande).

Stoppet är något som besiktningsorganen genom sina två branschorganisationer FBB och Swetic kommit fram till, och det gäller tills de har fått råd från Transportstyrelsen om hur man ska tolka reglerna.

SFROs hållning är att det gjordes en sådan förfrågan från SFRO till Transportstyrelsen redan 2009 och att SFRO sedan dess (cirka 2010 i praktiken) tillämpat reglerna så att denna typ av byggen kan godkännas - vilket också besiktningsorganen har följt.

Saken diskuterades på ett möte med Hobbyfordonsgruppen (som samlar besiktningsorganen, Transportstyrelsen, polisen samt representanter för fordonshobbyn) i september, men det mötet var överens om att fortsätta tillåta byggen enligt ovan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 oktober 2013
#10
Sharky skrev:
Jag har fått ett förtydligand mail från SFRO som säger följande:

Stoppet gäller alltså ombyggt fordon där man också konverterat till E85, i första hand byggen där man då samtidigt utnyttjar att kravet på avgascertifiering faller (enligt SFROs mening i alla fall), och passar på att ändra motorn mer än vad som "krävs" för att köra E85. Det vanligaste är eftermarknadssprut och turbokonvertering (alltså montera turbo på en motor som inte hade det i originalutförande).

Stoppet är något som besiktningsorganen genom sina två branschorganisationer FBB och Swetic kommit fram till, och det gäller tills de har fått råd från Transportstyrelsen om hur man ska tolka reglerna.

SFROs hållning är att det gjordes en sådan förfrågan från SFRO till Transportstyrelsen redan 2009 och att SFRO sedan dess (cirka 2010 i praktiken) tillämpat reglerna så att denna typ av byggen kan godkännas - vilket också besiktningsorganen har följt.

Saken diskuterades på ett möte med Hobbyfordonsgruppen (som samlar besiktningsorganen, Transportstyrelsen, polisen samt representanter för fordonshobbyn) i september, men det mötet var överens om att fortsätta tillåta byggen enligt ovan.

/Göran

så efter detta mötet är det helt ok att åka in med ett ombyggt fordon med e85 och turbo konvertering ?


330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#11
Okej, så om jag inte fattar detta fel så kommer jag kunna regga in min 75a som vanligt?smile

:mvh Jocke

M_Broberg skrev:
citat från rejsa.nu
Hej

Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):

Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.

Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.

Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.

Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.

SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.

Gustaf


Ät gul snö, det kan vara öl!

10 287 Inlägg
25 oktober 2013
#12
Nej.
SFRO är förvånade att man EFTER mötet kommit fram till att säga stopp tills vidare.

/Göran

CHEEVA skrev:
så efter detta mötet är det helt ok att åka in med ett ombyggt fordon med e85 och turbo konvertering ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

330 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#13
Jag ringde sfro nu och han sa att dom har stoppat alla inreggningar med ombyggd motor och e85 som är nyare än 76, så min 75a är precis som vanligt med regga in!smile men det är inte klart med beslutet än så vi får la hoppas på det bästa!smile

Ät gul snö, det kan vara öl!

German Engineering
9 083 Inlägg
26 oktober 2013
#14
Jocke940 skrev:
Jag ringde sfro nu och han sa att dom har stoppat alla inreggningar med ombyggd motor och e85 som är nyare än 76, så min 75a är precis som vanligt med regga in!smile men det är inte klart med beslutet än så vi får la hoppas på det bästa!smile

Som jag nämnde tidigare så står det ingenting om fordon av årsmodell 1975 och äldre, så det är nog fritt fram smile
Vi får hoppas på det bästa, som sagt.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
330 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#16
härligt big_smile

Stagern skrev:
Tänkte bara meddela att de tillfälliga stoppet är nu hävt smile
http://www.sfro.com/index.php/startsida … on-med-e85

Ät gul snö, det kan vara öl!

466 Inlägg
4 december 2013
#17
Jocke940 skrev:
härligt big_smile

Stagern skrev:
Tänkte bara meddela att de tillfälliga stoppet är nu hävt smile
http://www.sfro.com/index.php/startsida … on-med-e85


+1 på den big_smile  Då går bygget vidare winklol


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 december 2013
#18
skanepiraten skrev:
Jocke940 skrev:
härligt big_smile

Stagern skrev:
Tänkte bara meddela att de tillfälliga stoppet är nu hävt smile
http://www.sfro.com/index.php/startsida … on-med-e85


+1 på den big_smile  Då går bygget vidare winklol

+1???????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 december 2013
#19
Vettemannen skrev:
skanepiraten skrev:
Jocke940 skrev:
härligt big_smile



+1 på den big_smile  Då går bygget vidare winklol

+1???????

/Benny

+1 = en till som tycker det är bra


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
4 december 2013
#20
gött risken är stor att många mer grejer stryker på foten om detta fortsatt.

risken hade blivit att alla motorbyten blivit otillåtet.

får hoppas att man kan hålla en bra nivå på bilhobbyn..
om jag ska vara ärlig förstår jag varför dom kollar upp detta
då det rullar ett antal reggade bmw 6:or med turbo
som inte borde vara godkända..
förvisso godkända med mindre effekt än vad dom har senare.
men detta gör att polisen står rätt maktlösa mot detta
säkert det som var orsaken.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök