3211
Sök

Projekttråd: Hur Du Bygger Egna Coilovers

72 Inlägg
22 februari 2014
#61
DalleRacing skrev:
NoFantasy skrev:
Redan beställt! Sticka ner till borlänge och smyga mig in på Feltema och införskaffa dämpare bara! smile

Testa snålvariant o kör på dämparn som sitter i redan wink fjädern är riktigt hård så värt o testa först! Då hamnar 2 kompletta fjäderben på ca 1400kr ist wink

tjenna! jag blev plötsligt sugen på att bygga egna colisar nu wink men undrar bara om man kör med original stötdämparna från 740in då jag ska bygga till min 740, blir det inte så när man sänker bilen att det blir som att köra med kapade fjärdrar eller har jag fel? för som jag ser det så när man sänker bilen så skruvar man ju ner fjärden då blir ju bilen lägre, men blir inte bilen stusigare då? när man spänner fjärden då stärker man ju på stötdämparen och då blir ju bilen stummare men högre. mvh krille


1 738 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#62
krillet5 skrev:
DalleRacing skrev:
NoFantasy skrev:
Redan beställt! Sticka ner till borlänge och smyga mig in på Feltema och införskaffa dämpare bara! smile

Testa snålvariant o kör på dämparn som sitter i redan wink fjädern är riktigt hård så värt o testa först! Då hamnar 2 kompletta fjäderben på ca 1400kr ist wink

tjenna! jag blev plötsligt sugen på att bygga egna colisar nu wink men undrar bara om man kör med original stötdämparna från 740in då jag ska bygga till min 740, blir det inte så när man sänker bilen att det blir som att köra med kapade fjärdrar eller har jag fel? för som jag ser det så när man sänker bilen så skruvar man ju ner fjärden då blir ju bilen lägre, men blir inte bilen stusigare då? när man spänner fjärden då stärker man ju på stötdämparen och då blir ju bilen stummare men högre. mvh krille

Tja! Låter bra, jag kör orginal stötdämpare från biltema wink problemet är att genom besiktning så får inte fjädern va lös vid upphissning av bil vilket man får om du inte köper en hjälpfjäder o bygger på 240 dämpare istället! Bara ett tips! Du kommer fp hårdare fjädring då hårdheten sitter i fjädern som du kan välja själv vilken hårdhet du vill ha wink kommer bli helt annan bil emot kapade orginalfjädrar


193 Inlägg
26 februari 2014
#63
Ska se om ja kan fixa mitt bygge så får ni se lite annat snart. Det blir 960 spindlar på 740, sen kapa bort spindeln på 740/940 fjäderben så ja får endast röret, svetsa på detta coilover kitet och sen svetsa "öron" (med ovala hål för att lätt ställa camber) längst ner så dom kommer på 960 spindlarna wink
Senast redigerat av Asjohem (26 februari 2014)


72 Inlägg
27 februari 2014
#64
DalleRacing skrev:
krillet5 skrev:
DalleRacing skrev:

Testa snålvariant o kör på dämparn som sitter i redan wink fjädern är riktigt hård så värt o testa först! Då hamnar 2 kompletta fjäderben på ca 1400kr ist wink

tjenna! jag blev plötsligt sugen på att bygga egna colisar nu wink men undrar bara om man kör med original stötdämparna från 740in då jag ska bygga till min 740, blir det inte så när man sänker bilen att det blir som att köra med kapade fjärdrar eller har jag fel? för som jag ser det så när man sänker bilen så skruvar man ju ner fjärden då blir ju bilen lägre, men blir inte bilen stusigare då? när man spänner fjärden då stärker man ju på stötdämparen och då blir ju bilen stummare men högre. mvh krille

Tja! Låter bra, jag kör orginal stötdämpare från biltema wink problemet är att genom besiktning så får inte fjädern va lös vid upphissning av bil vilket man får om du inte köper en hjälpfjäder o bygger på 240 dämpare istället! Bara ett tips! Du kommer fp hårdare fjädring då hårdheten sitter i fjädern som du kan välja själv vilken hårdhet du vill ha wink kommer bli helt annan bil emot kapade orginalfjädrar

ok tack för tipset! smile


14 Inlägg
28 februari 2014
#65
Hej har tänkt beställa coiloverrörskit. men har en fundering. tänkt ha det på 960 fjäderben, kompisen har detta vi ska bygga samma som hans. men han har 10,5" lång fjäder och 500lbs samt hård stötdämpare.

http://www.garaget.org/?car=221259&image=2633562

http://www.garaget.org/?car=221259&image=2575154

och jag tänkte ha original stötdämpare och 10,5" lång fjäder men vet ej vilken hårdhet man ska ha? tänkte på 600lbs men hur hårt blir det? bilen är till drifting.
Senast redigerat av flugan_740 (28 februari 2014)

brännt gummi luktar kärlek

198 Inlägg
4 mars 2014
#66
Någon som vet var man kan köpa coilovergänga med innerdiameter ca 55 mm eller 2.17 inch?
Har letat hur mycket som helst men hittar tyvärr inget... tack på förhand:)

MVH Gabbe
Permanent fartblind

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
6 mars 2014
#67
Cappy skrev:
tror ni man slipper problemet med att fjädern hänger löst på original stötdämparen (vid upphissad bil alltså) om man  slänger på en hjälpfjäder på 7" fjäder? eller kanske räcker att köra på 8" fjäder?

och vilken hårdhet är bäst för vanlig körning? lägger en ren gissning på att originalfjädren är nåt på 200-300lbs kanske, så tänkte 400lbs för jag vill ha det en aning hårdare än original men inte så hårt att jag känner varje liten sten jag kör på tongue sen ska jag sänka den rätt mycket med så kan tänka mig att jag måste ha något hårdare fjäder för det blir ganska kort fjädringsväg, så vet inte om 400lbs fjäder räcker för det eller om jag ska ha en lite hårdare..?

Vad tror ni blir bäst? smile

// Kasper

Undrar samma sak som Cappy big_smile Någon som har koll på det där? Vill med lite tur få iordning på det där med coilovers så man slipper byta fjäderben vid varje besiktning haha smile

Besök gärna mitt projekt! =)

72 Inlägg
7 mars 2014
#68
krillet5 skrev:
DalleRacing skrev:
krillet5 skrev:

tjenna! jag blev plötsligt sugen på att bygga egna colisar nu wink men undrar bara om man kör med original stötdämparna från 740in då jag ska bygga till min 740, blir det inte så när man sänker bilen att det blir som att köra med kapade fjärdrar eller har jag fel? för som jag ser det så när man sänker bilen så skruvar man ju ner fjärden då blir ju bilen lägre, men blir inte bilen stusigare då? när man spänner fjärden då stärker man ju på stötdämparen och då blir ju bilen stummare men högre. mvh krille

Tja! Låter bra, jag kör orginal stötdämpare från biltema wink problemet är att genom besiktning så får inte fjädern va lös vid upphissning av bil vilket man får om du inte köper en hjälpfjäder o bygger på 240 dämpare istället! Bara ett tips! Du kommer fp hårdare fjädring då hårdheten sitter i fjädern som du kan välja själv vilken hårdhet du vill ha wink kommer bli helt annan bil emot kapade orginalfjädrar

ok tack för tipset! smile

undrar bara en sak hur mycket kortare är en volvo 240 dämpare en volvo 740? smile


257 Inlägg
9 mars 2014
#69
Fredrushen skrev:
Cappy skrev:
tror ni man slipper problemet med att fjädern hänger löst på original stötdämparen (vid upphissad bil alltså) om man  slänger på en hjälpfjäder på 7" fjäder? eller kanske räcker att köra på 8" fjäder?

och vilken hårdhet är bäst för vanlig körning? lägger en ren gissning på att originalfjädren är nåt på 200-300lbs kanske, så tänkte 400lbs för jag vill ha det en aning hårdare än original men inte så hårt att jag känner varje liten sten jag kör på tongue sen ska jag sänka den rätt mycket med så kan tänka mig att jag måste ha något hårdare fjäder för det blir ganska kort fjädringsväg, så vet inte om 400lbs fjäder räcker för det eller om jag ska ha en lite hårdare..?

Vad tror ni blir bäst? smile

// Kasper

Undrar samma sak som Cappy big_smile Någon som har koll på det där? Vill med lite tur få iordning på det där med coilovers så man slipper byta fjäderben vid varje besiktning haha smile

jag valde 7" 500lbs vilket är ju rätt hårt men med tanken på kort fjädringsväg vid kraftig sänkning så tror jag nog det blir bra. Sen köpte jag 4lbs 4" hjälpfjädrar till det, dom ligger helt platt när bilen står på backen men håller kvar fjädern när bilen e upphissad smile men kör på antingen 400 eller 500 lbs så blir det fint  smile


snickare
612 Inlägg
9 mars 2014
#70
Jag har en fundering,vad är skillnaden på o köra med en 8" fjäder istället för tex 7" fjäder o  hjälpfjäder?

Tänkte bygga på bruksbilen o få de besiktningsbart smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

257 Inlägg
22 april 2014
#71
kanske lite dum fråga nu men jag undrar hur ska man på bästa sätt rostskydda gängan då? känns fel att lägga färg över den tongue


2Fast4You
499 Inlägg
22 april 2014
#72
Cappy skrev:
kanske lite dum fråga nu men jag undrar hur ska man på bästa sätt rostskydda gängan då? känns fel att lägga färg över den tongue

Spelar ingen roll egentligen om du lägger färg eller klarlack på dom så kommer det ju likförbannat nötas bort när du skruvar på muttrarna. smile


257 Inlägg
22 april 2014
#73
ArvidsZon skrev:
Cappy skrev:
kanske lite dum fråga nu men jag undrar hur ska man på bästa sätt rostskydda gängan då? känns fel att lägga färg över den tongue

Spelar ingen roll egentligen om du lägger färg eller klarlack på dom så kommer det ju likförbannat nötas bort när du skruvar på muttrarna. smile

aa precis det e ju det jag menar, men vad är då bäst att lägga på? eltejp skulle ju kanske funka efter att man ställt den när man vill ha den? smile


135 Inlägg
22 april 2014
#74
DalleRacing skrev:
Om vi nu har våra 600lbs fjädrar vs orginal fjädrar! Av vilken fjäder blir mest belastnings tryck tror du vid ett gupp!? en bil som lyfter 1cm o väger 700kg i frontpartiet eller en bil som lyfter 5cm och väger 700kg i frontpartiet? Lite som att jämföra en krock, blir de störst skada av en bil som krockar i 30km/h eller 50km/h? Och en tredje jämförelse, tror du att du väger mer om du gör ett helt vanligt upp-hopp från marken eller väger du mer om du får göra ett hopp från studsmatta ner på marken? Eftersom orginalfjädern fjädrar mer blir nedslaget tyngre!

Nu ska jag inte uttala mig om huruvida en 600lbs fjäder slaktar topplagringen eller inte, men att det blir högre belastning med originalfjädrar pga längre fjädringsväg är nog ganska....fel.
Snarare tvärtom, att det blir mindre belastning.

Kraften som påverkar topplagringen och andra delar av fjäderbenet i "krocken" vid t.ex ett gupp kan beskrivas som
F x t = m x v , där f= kraft, m= massa, v= hastighet och t= tid. Massan och hastigheten är precis före fjäderns påverkan, innan fjädern börjar fjädra, samma i båda fallen (original vs 600lbs), och produkten av dessa är därför konstant. Med det sagt så blir det tiden som avgör hur stor kraften är, och ju längre tiden är desto mindre blir kraften.

Kraften blir alltså mindre vid användning av originalfjädrar just på grund av den långa fjädringsvägen, det tar längre tid för bilen att stanna upp. Retardationen av bilen sker under en längre tid och därför är den kraft som behövs mindre.
En hårdare och förmodligen kortare fjäder är mycket styvare och fjädrar inte lika långt, och därför upptas stöten under en kortare tid, och kraften som påverkar fjäderben med tillbehör ökar.

Detta är anledningen bakom t.ex. deformationszoner i bilar, man vill förlänga krocktiden så mycket man kan.

Ett exempel på det jag just skrivit kan till exempel vara: Släpp en tung hantel från 1m ner på din hand på ett betonggolv. Din hand mår inte så bra, va?
Släpp då samma hantel från samma höjd fast du håller handen på en tjock skumgummimadrass, och helt plötsligt så kan du nog fortsätta skruva i bilar med din hand, varför? Därför att tiden för krocken ökat, den bromsande kraften är mindre- under en längre tid.

Sen så har du självklart en poäng i att det blir högre hastighet då en fjäder "släpper upp" mer så att bilen får högre fallhöjd, men jag tror att det är nästan försumbart ur kraftsynpunkt.....

För övrigt riktigt bra tråd, suttit och undrat över precis det här och är ju guld att hitta en tråd med guide och bilder!smile

84 Inlägg
22 april 2014
#75
Mina coilovers har rullat ett par mil nu och tycker dom är helt perfekta. Hård men inte som kapade fjädrar. Och de är ganska dåliga vägar/E4a man har här med, Så själv vart man inte besviken med 600lbs tillsamans med saab 900 G&M dämpare.


Mvh/Lindggren


198 Inlägg
23 april 2014
#76
Byggde egna till min Saab 9000 fast med större gängor då! Blev riktigt bra men letar kortare dämpare... Någon som har tips på dämpare som kan passa? De ska vara max 50mm i diameter och ca 300mm långa, gängan i toppen är m14 och kolvstången ca 22 mm tjock! Mvh Gabbe

MVH Gabbe
Permanent fartblind

17 Inlägg
23 april 2014
#77
Lindggren skrev:
Saab 900NG G&M dämpare

Är det samma diameter på den delen som går igenom lagringen på dessa som på original eller fick du svarva om dom?

Grymt bra tråd!

Mvh Dennis
Senast redigerat av Dennis_W_ (23 april 2014)


350 Inlägg
25 april 2014
#78
Riktigt bra tråd!
Men, hur långt ner sätter man röret? Kant i kant med fjäderbenet eller lite längre ner? Ej svetsa i överkant?

En liten "fullösning" på bättre stötdämpare sitter ju som smäck till denna grymma guide.
På 300forumet hittar man Peter Schmidt(myten, legenden) som gjort denna guide: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

Nån dag blir det att bygga detta!
Senast redigerat av werd (25 april 2014)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

257 Inlägg
2 maj 2014
#79
såhär blev mina coils, kör med 7" 500lbs fjäder och 4" 4lbs hjälpfjäder till o originalstötdämpare på det. byggda till en bil som ska bara köras på gatan med en kraftig sänkning och det går ändå sänka skapligt mycket innan man bottnar stötdämparna. totalkostnaden för dem landade på 2200kr smile Grymt bra tråd för i övrigt!   

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-fcfc78531781f14f5bfe5fe6dab0fe82.jpg


115 Inlägg
15 maj 2014
#80
Skulle vilja ha lite tips ang bygget. Ska bygga på 740-ben.
Vill ha bilen lika låg som ett originalfjäderben utan fjäder och genomslagsgummi. Alltså riktigt lågt men ändå med komfort, går detta att få?
Hänger fjädern kvar vid upphissning med 740-dämpare och hjälpfjäder eller måste jag ha 240-dämpare?

Kan jag välja för mjuk fjäder? Ska bara köra gata och komfort är viktigast.


Sök