DalleRacing skrev:
Om vi nu har våra 600lbs fjädrar vs orginal fjädrar! Av vilken fjäder blir mest belastnings tryck tror du vid ett gupp!? en bil som lyfter 1cm o väger 700kg i frontpartiet eller en bil som lyfter 5cm och väger 700kg i frontpartiet? Lite som att jämföra en krock, blir de störst skada av en bil som krockar i 30km/h eller 50km/h? Och en tredje jämförelse, tror du att du väger mer om du gör ett helt vanligt upp-hopp från marken eller väger du mer om du får göra ett hopp från studsmatta ner på marken? Eftersom orginalfjädern fjädrar mer blir nedslaget tyngre!
Nu ska jag inte uttala mig om huruvida en 600lbs fjäder slaktar topplagringen eller inte, men att det blir högre belastning med originalfjädrar pga längre fjädringsväg är nog ganska....fel.
Snarare tvärtom, att det blir mindre belastning.
Kraften som påverkar topplagringen och andra delar av fjäderbenet i "krocken" vid t.ex ett gupp kan beskrivas som
F x t = m x v , där f= kraft, m= massa, v= hastighet och t= tid. Massan och hastigheten är precis före fjäderns påverkan, innan fjädern börjar fjädra, samma i båda fallen (original vs 600lbs), och produkten av dessa är därför konstant. Med det sagt så blir det tiden som avgör hur stor kraften är, och ju längre tiden är desto mindre blir kraften.
Kraften blir alltså mindre vid användning av originalfjädrar just på grund av den långa fjädringsvägen, det tar längre tid för bilen att stanna upp. Retardationen av bilen sker under en längre tid och därför är den kraft som behövs mindre.
En hårdare och förmodligen kortare fjäder är mycket styvare och fjädrar inte lika långt, och därför upptas stöten under en kortare tid, och kraften som påverkar fjäderben med tillbehör ökar.
Detta är anledningen bakom t.ex. deformationszoner i bilar, man vill förlänga krocktiden så mycket man kan.
Ett exempel på det jag just skrivit kan till exempel vara: Släpp en tung hantel från 1m ner på din hand på ett betonggolv. Din hand mår inte så bra, va?
Släpp då samma hantel från samma höjd fast du håller handen på en tjock skumgummimadrass, och helt plötsligt så kan du nog fortsätta skruva i bilar med din hand, varför? Därför att tiden för krocken ökat, den bromsande kraften är mindre- under en längre tid.
Sen så har du självklart en poäng i att det blir högre hastighet då en fjäder "släpper upp" mer så att bilen får högre fallhöjd, men jag tror att det är nästan försumbart ur kraftsynpunkt.....
För övrigt riktigt bra tråd, suttit och undrat över precis det här och är ju guld att hitta en tråd med guide och bilder!