3940
Sök

Återcirkulerande saab 9-3 help me

79 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#1
hallå hallå , vill ha ett gött kvittrande om min saab men eftersom ja har t7 styrsystem kan man inte slå på vilken dump som helst så nån som har nått bra tips , tacksam för svar smile / pontus

thinnersniffare

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 november 2013
#2
Oftast dem som kvittrar kör helt utan dump/avlastnings-ventil....bara och plugga hålet! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

79 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#3
är det nyttigt ens :o ?

thinnersniffare

Fixare
321 Inlägg
5 november 2013
#4
poontann skrev:
är det nyttigt ens :o ?

Nej det är inte bra.

Lone Star Garage

1 230 Inlägg
5 november 2013
#5
en kvittrande dump är en felinställd dump.. om du vill kvittra så tar du bara bort dumpen och täcker hålet smile men nyttigt? nej smile


George
1 956 Inlägg
5 november 2013
#6
Öppet filter eller flyttad Lmm är det ända du kan göra.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

132 Inlägg
5 november 2013
#7
montera dumpen på fel håll. så ska du se att det kvitrar smile var så på min senaste 9-5a.

>< Volvo ><

1 230 Inlägg
5 november 2013
#8
House skrev:
montera dumpen på fel håll. så ska du se att det kvitrar smile var så på min senaste 9-5a.

jaa och då kan han ju lika gärna ta bort den! :o saken som blir när du vänder den åt fel håll är ju att dumpen aldrig öppnar så att luften åker tillbaka in i turbon.. smile


132 Inlägg
5 november 2013
#9
Zzoink skrev:
House skrev:
montera dumpen på fel håll. så ska du se att det kvitrar smile var så på min senaste 9-5a.

jaa och då kan han ju lika gärna ta bort den! :o saken som blir när du vänder den åt fel håll är ju att dumpen aldrig öppnar så att luften åker tillbaka in i turbon.. smile

okidokie.. smile

>< Volvo ><

5 740 Inlägg
5 november 2013
#10
Turbo-kvitter uppstår ju då luften slår tillbaka mot kompressorhjulet, vilket luften gör om man kör utan dump eller om dumpen inte öppnar.

Det förkortar livslängden på turbon och spool-up tiden försämras.

Vill man bara ha ett högre dumpljud så är det att öppna upp luftburken eller montera ett öppet luftfilter som gäller.
Fungerar dumpen som den ska så ska det låta ungefär som att motorn suckar när man släpper gasen.
Senast redigerat av simlar (5 november 2013)


79 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#11
Jaa okej då har man fått lite klarhet i det hela haha smile blir varken ta bort dump eller vända på den haha.. är som sagt bra onödigt att slita på turbon bara för man vill ha kvitter, öppet filter vet ja inte är så jätte bra med tanke på de släpper in massviss med skit så orginal burk får sitta då ja har 290kh inga 500 smile  men är tacksam för alla svar big_smile

thinnersniffare

5 710 Inlägg
6 november 2013
#12
poontann skrev:
Jaa okej då har man fått lite klarhet i det hela haha smile blir varken ta bort dump eller vända på den haha.. är som sagt bra onödigt att slita på turbon bara för man vill ha kvitter, öppet filter vet ja inte är så jätte bra med tanke på de släpper in massviss med skit så orginal burk får sitta då ja har 290kh inga 500 smile  men är tacksam för alla svar big_smile

Bra val där! smile
Det man kanske kan testa är en annan återcirkulerade dump, den kanske kan låta lite mer. Boschen i plast är ganska tyst.
En annan sak man kan göra för att öka flödet i luftsystemet och som kanske kan göra lite för ljudet är att byta till ett grövre inloppsrör till luftburken och ta bort resonansburken.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1659936

Förbättring utan att förstöra.

MVH Jonas
..............


Sök