hallå hallå , vill ha ett gött kvittrande om min saab men eftersom ja har t7 styrsystem kan man inte slå på vilken dump som helst så nån som har nått bra tips , tacksam för svar / pontus
montera dumpen på fel håll. så ska du se att det kvitrar var så på min senaste 9-5a.
jaa och då kan han ju lika gärna ta bort den! :o saken som blir när du vänder den åt fel håll är ju att dumpen aldrig öppnar så att luften åker tillbaka in i turbon..
montera dumpen på fel håll. så ska du se att det kvitrar var så på min senaste 9-5a.
jaa och då kan han ju lika gärna ta bort den! :o saken som blir när du vänder den åt fel håll är ju att dumpen aldrig öppnar så att luften åker tillbaka in i turbon..
Turbo-kvitter uppstår ju då luften slår tillbaka mot kompressorhjulet, vilket luften gör om man kör utan dump eller om dumpen inte öppnar.
Det förkortar livslängden på turbon och spool-up tiden försämras.
Vill man bara ha ett högre dumpljud så är det att öppna upp luftburken eller montera ett öppet luftfilter som gäller. Fungerar dumpen som den ska så ska det låta ungefär som att motorn suckar när man släpper gasen.
Jaa okej då har man fått lite klarhet i det hela haha blir varken ta bort dump eller vända på den haha.. är som sagt bra onödigt att slita på turbon bara för man vill ha kvitter, öppet filter vet ja inte är så jätte bra med tanke på de släpper in massviss med skit så orginal burk får sitta då ja har 290kh inga 500 men är tacksam för alla svar
Jaa okej då har man fått lite klarhet i det hela haha blir varken ta bort dump eller vända på den haha.. är som sagt bra onödigt att slita på turbon bara för man vill ha kvitter, öppet filter vet ja inte är så jätte bra med tanke på de släpper in massviss med skit så orginal burk får sitta då ja har 290kh inga 500 men är tacksam för alla svar
Bra val där! Det man kanske kan testa är en annan återcirkulerade dump, den kanske kan låta lite mer. Boschen i plast är ganska tyst. En annan sak man kan göra för att öka flödet i luftsystemet och som kanske kan göra lite för ljudet är att byta till ett grövre inloppsrör till luftburken och ta bort resonansburken.