3161
Sök

Låda till Gladen Sqx8?

79 Inlägg
13 november 2013
_DamnIt skrev:
Varför strula till det med ett 4-kanalssteg när det finns monosteg som är avsedda för bas? Bättre du köper anpassade prylar direkt! smile

Lätt att vara efterklok, basen var en uppgradering från hur det såg ut från början, med högtalare i hatthyllan. Som det är nu kör jag midbasarna i dörrarna på två kanaler och basen på två som är bryggade. Som du såg av min fråga så planerar jag att driva basen med ett monoblock i framtiden.

559 Inlägg
14 november 2013
Perb67 skrev:
mb_pucken skrev:
Jag vet att ett audison sr1dk driver en gladen sqx8 utan att ens anstränga sig och låter jävligt bra så ett sånt till 2st sqx10 kan inte bli dåligt smile välljudande steg tycker jag smile

Ja, jag har kikat på det steget, tack för input om det! Ett annat alternativ jag har är Hertz HDP 1.

Jag tar gärna emot fler förslag. smile

Edit: För att inte bara kapa tråden så kan jag berätta för TS att jag är väldigt nöjd med min SQX 10. Jag köpte varianten i färdig låda (SQX 10-VB). Jag är dock ingen bilstereoveteran så jag kanske är för lättimponerad. smile

Kolla in Gladen SPL 1000c1, det lämnar 960W i 2ohm. Mycket bra kräm i det steget!

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

79 Inlägg
14 november 2013
Putte1 skrev:
Kolla in Gladen SPL 1000c1, det lämnar 960W i 2ohm. Mycket bra kräm i det steget!

Adderad till min lista. Tack.

78 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
Nu har jag snickrat ihop lådan. Ska beställa steget snart, men som vanligt så velar man. Vilket steg tycker ni jag ska köpa? Gladen SPL 1000c1 eller Audison sr1dk? Motivera gärna:-)

1 727 Inlägg
18 november 2013
Linkannr1 skrev:
Nu har jag snickrat ihop lådan. Ska beställa steget snart, men som vanligt så velar man. Vilket steg tycker ni jag ska köpa? Gladen SPL 1000c1 eller Audison sr1dk? Motivera gärna:-)

Till EN SQX08? Då får du ta det föriktigt med effekten, 1000c1 smiskar vet jag, säkerligen Audison också.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

78 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Nä det är till 1 sqx10 :-)

1 727 Inlägg
19 november 2013
Linkannr1 skrev:
Nä det är till 1 sqx10 :-)

Ok, ta det fint iaf. smile

Pierre

78 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Det ska jag göra. Jag måste sluta kolla på grejjer, nu har jag hittat 1 till steg som skulle kunna vara intressant;-) Hertz HCP 1D vad säger ni om det?

1 727 Inlägg
19 november 2013
Linkannr1 skrev:
Det ska jag göra. Jag måste sluta kolla på grejjer, nu har jag hittat 1 till steg som skulle kunna vara intressant;-) Hertz HCP 1D vad säger ni om det?

Näääääää, haha, jag kan skicka ett Gladen 1000c1 imorgon. smile

Pierre

78 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Jasså du säger det;-) Vi får se. Vill ha lite mer åsikter innan jag beställer något:-) Men kan du göra någe paketpris på steget och 1 sqx10 och ett kabekit så får du mer än gärna pm:a mig;-)

403 Inlägg
19 november 2013
Linkannr1 skrev:
Jasså du säger det;-) Vi får se. Vill ha lite mer åsikter innan jag beställer något:-) Men kan du göra någe paketpris på steget och 1 sqx10 och ett kabekit så får du mer än gärna pm:a mig;-)

Sr1dk är ju en 1000kr billigare, men tror du blir nöjd med båda stegen. Tycker inte du ska gå på hertz steget. Sen anger hertz med 10% dist,  vilket vissa butiker väljer att använda så det ska bättre ut.
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_HCP1D_tech.pdf
Senast redigerat av Carl7 (19 november 2013)

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Nu har jag kopplat in allt. Det blev en Sqx10 som drivs av ett Gladen SPL 1000c1. Basen sitter i en sluten låda på 20l. Men jag är grymt besviken på ljudet. Trodde det skulle bli betydligt mer tryck. Skulle man haft ett sjysst framsystem skulle det låda minst lika bra. Vet inte ifall det kan bero på att jag har original huvudenhet med en lågnivåadapter? Jag provade att slänga in en polares gamla låda med en 12" gas alpha. Det lät minst lika "bra". Är det någon som kan ha en ide vad som felar?

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
Nu har jag kopplat in allt. Det blev en Sqx10 som drivs av ett Gladen SPL 1000c1. Basen sitter i en sluten låda på 20l. Men jag är grymt besviken på ljudet. Trodde det skulle bli betydligt mer tryck. Skulle man haft ett sjysst framsystem skulle det låda minst lika bra. Vet inte ifall det kan bero på att jag har original huvudenhet med en lågnivåadapter? Jag provade att slänga in en polares gamla låda med en 12" gas alpha. Det lät minst lika "bra". Är det någon som kan ha en ide vad som felar?

Dålig verkningsgrad i en sluten låda, bygg en portad istället.

21 761 Inlägg
13 december 2013
Är basen inspelad än?

Vissa baselement kan ju nästan rent av låta illa innan de har blivit inspelade, men hur det är med just den basen vet jag inte. smile

Rör sig baskonen mycket eller lite när du vrider upp volymen en del?
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2013)

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Basen är inte inspelad än.Den låter men det finns inget tryck. Konan rör sig mycket.

5 131 Inlägg
13 december 2013
Har du provat att fasvända basen? Hur sitter den i bilen?

Kör ju själv en sqx8 i sluten låda och den ger då bra bastryck för å vara en 8a.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
mb_pucken skrev:

Kör ju själv en sqx8 i sluten låda och den ger då bra bastryck för å vara en 8a.

Han kör ju en sqx10. För övrigt har jag lyssnat på sqx8 i portad, och fan va bra den låter.

5 131 Inlägg
13 december 2013
huntelaar skrev:
mb_pucken skrev:

Han kör ju en sqx10. För övrigt har jag lyssnat på sqx8 i portad, och fan va bra den låter.

Precis och kan då min sqx8 spela med tryck bör en sqx10 göra det med.
Jo dom spelar riktigt bra smile dock tyckte jag den spela bättre (finare) i slutet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
En dum fråga. Hur fasvänder man?

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
mb_pucken skrev:
huntelaar skrev:
mb_pucken skrev:

Precis och kan då min sqx8 spela med tryck bör en sqx10 göra det med.
Jo dom spelar riktigt bra smile dock tyckte jag den spela bättre (finare) i slutet smile

Tryck är nog relativt givetvis, du kan aldrig komma upp i samma verkningsgrad i en sluten mot en portad, inte om vi jämför samma bas i olika lådor. Slutet är mer hifi och låter bättre generellt sätt givetvis. Min spl dynamics xtr200 låter också fint i slutet, men med portad så kan du lira med mer än dubbla styrkan (teoretiskt) med min bas. Dock ska man kolla kurvan så skiljer det tex inte något i verkningsgrad runt 30hz i min portade vs slutna, det är först när de närmar sig avstämningen det börjar skena iväg och då kommer så också trycket.

Sök