2949
Sök

Låda till Gladen Sqx8?

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
En dum fråga. Hur fasvänder man?

Sätt minus på plus och plus på minus på steget. Eller gör samma fast på högtalarterminalen.
Senast redigerat av huntelaar (13 december 2013)

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Den sitter så den spelar mot skuffluckan. Det är i V70n jag har den i.

5 131 Inlägg
13 december 2013
huntelaar skrev:
mb_pucken skrev:
huntelaar skrev:

Han kör ju en sqx10. För övrigt har jag lyssnat på sqx8 i portad, och fan va bra den låter.

Precis och kan då min sqx8 spela med tryck bör en sqx10 göra det med.
Jo dom spelar riktigt bra smile dock tyckte jag den spela bättre (finare) i slutet smile

Tryck är nog relativt givetvis, du kan aldrig komma upp i samma verkningsgrad i en sluten mot en portad, inte om vi jämför samma bas i olika lådor. Slutet är mer hifi och låter bättre generellt sätt givetvis. Min spl dynamics xtr200 låter också fint i slutet, men med portad så kan du lira med mer än dubbla styrkan (teoretiskt) med min bas. Dock ska man kolla kurvan så skiljer det tex inte något i verkningsgrad runt 30hz i min portade vs slutna, det är först när de närmar sig avstämningen det börjar skena iväg och då kommer så också trycket.

Jo så är det smile men tryck är inte allt wink lättast är nog att prova sig fram smile
Märkte att den spelade betydligt högre i en portad låda men fick aldrig samma musikaliska framtoning på ljudet i en portad smile Trots labbande med lådor och portar smile men trycket räcker för mig och så dåligt bör inte ts bas spela i en sluten häller sad
Blir säkert bättre med inspelning, labbande av inställningar och en eventuell fasvändning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Tack för era svar. Har nu fasvänt, men det blev ingen skillnad. Har provspelat olika musikgenre. Den spelar lite djupbas, men snärtbasen är det typ bara framsystemet som låter. Man kan tro att det inte sitter någon låda i.

5 131 Inlägg
13 december 2013
Hur har du ställt in steget?
Tänkte på delning osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Nu vet jag inte exakt vad det står på. Men jag har provat ställt in allt efter konstens regler. Så som jag har nu låter det "bäst"

21 761 Inlägg
13 december 2013
LPF vrids till mellan 45 och 90, sedan kan SUBSONIC vridas till mellan 20 och 35. En sån inställning borde innebära att basen både ska återge ganska låga frekvenser och även "dunk". smile

Eftersom konen rör sig mycket så får basen kraftig signal iaf, frågan är nog i så fall vilka frekvenser den egentligen får.

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Phaseshift typ 80
LPF 130HZ
Subsonic 45hz
Gain nästan max

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
Phaseshift typ 80
LPF 130HZ
Subsonic 45hz
Gain nästan max

Sätt subsonic på 30 och lpf runt50-60. Nu kör du ju den som om de vore midbas.

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
mb_pucken skrev:
huntelaar skrev:
mb_pucken skrev:
Precis och kan då min sqx8 spela med tryck bör en sqx10 göra det med.
Jo dom spelar riktigt bra smile dock tyckte jag den spela bättre (finare) i slutet smile

Tryck är nog relativt givetvis, du kan aldrig komma upp i samma verkningsgrad i en sluten mot en portad, inte om vi jämför samma bas i olika lådor. Slutet är mer hifi och låter bättre generellt sätt givetvis. Min spl dynamics xtr200 låter också fint i slutet, men med portad så kan du lira med mer än dubbla styrkan (teoretiskt) med min bas. Dock ska man kolla kurvan så skiljer det tex inte något i verkningsgrad runt 30hz i min portade vs slutna, det är först när de närmar sig avstämningen det börjar skena iväg och då kommer så också trycket.

Jo så är det smile men tryck är inte allt wink lättast är nog att prova sig fram smile
Märkte att den spelade betydligt högre i en portad låda men fick aldrig samma musikaliska framtoning på ljudet i en portad smile Trots labbande med lådor och portar smile men trycket räcker för mig och så dåligt bör inte ts bas spela i en sluten häller sad
Blir säkert bättre med inspelning, labbande av inställningar och en eventuell fasvändning smile

I en bil är ju placering av låda av stor vikt. Jag skulle aldrig få för mig att stänga in min bas i ett annat utrymme. För det gör du väl inte med hemmasubben? Sitter i vardagsrummet och lyssnar och sätter basen i köket och stänger dörren och sen inte förstår varför det inte blir något tryck.

Såg att de gäller kombi i detta fall så det borde inte vara några problem att få drag.
Senast redigerat av huntelaar (13 december 2013)

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Nu har jag provat ställa om steget och det blev ingen skillnad. Det låter skit rent sagt :-(

403 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
Nu har jag provat ställa om steget och det blev ingen skillnad. Det låter skit rent sagt :-(

Vad har du byggt lådan av och är du helt 100 på att den är tät? Läcker lådan lär det inte låta mycket.

Testa även att placera låda på lite olika sätt.

Sen kan ju lite mer information vara bra typ huvudenhet, framsystem, grovlek på kablar osv.

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Lådan är byggd i 19mm mdf och jag kan garantera att den är tät. Huvudenheten är orginal Hu650. Framsystemet är volvos orginal, men det lär ju knappast ha något med hur lådan presterar. Kablarna är 20mm2 och är max 8dm  långa. Har provat att flytta lådan men det gör ingen skillnad:-(

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
Lådan är byggd i 19mm mdf och jag kan garantera att den är tät. Huvudenheten är orginal Hu650. Framsystemet är volvos orginal, men det lär ju knappast ha något med hur lådan presterar. Kablarna är 20mm2 och är max 8dm  långa. Har provat att flytta lådan men det gör ingen skillnad:-(

Hur är det sågat? Vad använder du för tätningsmassa? Hur har du satt högtalarterminalen?

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Det är sågat i kapmaskin, sen så är det limmat och tätat med pl400. Terminalen sitter på baksidan och även den är tätad.

21 761 Inlägg
13 december 2013
Du skulle nog behöva testa den lådan i en annan bil för att höra om den låter dåligt där också. smile

493 Inlägg
13 december 2013
Är det tätt runt basen då? Inte helt ovanligt att man behöver lägga tätnlngslist under basen för att det ska täta ordentligt. Som sagt, en sluten låda som läcker, låter ofta skit. Spela på och dra med händerna runt låda och leta läckage. Är lådan tät, pröva lägg den i passagerarstolen och kom med en recension då. Kanske är så enkelt att din bil behöver en rejäl dämpning? Min kombi låter skit med endast framsystem oxh sub i skuffen!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

1 727 Inlägg
13 december 2013
Linkannr1 skrev:
Phaseshift typ 80
LPF 130HZ
Subsonic 45hz
Gain nästan max

Typ 80 phaseshift, ställ den på noll till att börja med.
Lpf bör du inte ha högre än 70hz.
Subsonic kan du ställa aningen lägre, typ35-40hz.

Vad har du för framsystem, Volvo orginal?
(Pisket kommer från framsystemet)

Gör enligt ovan o återkom med resultat/svar så bollar vi vidare.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Horsyhorse    jag har redan ändrat steget till dom inställningarna ni rekomenderar. Ljudet från basen blir inte bättre. Vad jag har för framsystem lär vi väl kunna bortse från. Jag vet ju hur det lät innan jag koppla in lådan. Basen spelar hyffsat i vissa låtar som det är djupbas. Men snärtbas är bara att glömma. Då hörs inte lådan för 5 öre. Det är bara framsystemet som låter då. Jag är inget proffs på det här, men jag har nog byggt i minst 7 bilar, och alla bilar har det låtit bättre i. Så som det låter nu hade jag lika gärna kunna köpt något "coolt" slutsteg på mds för 1500 och en bas för 500. Så hade det låtit lika bra. Ni får ursäkta ifall jag låter grinig, men jag trodde det skulle låta bättre för dom här pengarna!

78 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Mb_pucken.... Det skulle inte kunna vara möjligt ifall jag kom över till Hedemora och kunna få lyssna på ditt?

Sök