En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och... Visa mer
Då det har gått ett tag sedan branden så kan det vara dags att skriva något.
Bilen startar och går igen! Förbannat gött.
Fick byta en hel del men passade samtidigt på att uppgradera en del av grejerna så nu sitter det en progressiv BTR istället för linjär, catchtank till vevhusventilationen, större spridare och bättre slangklämmor till bränsleslangarna
Har även hunnit med en del andra grejer! Börjat planera lite inför denna säsong och då stod nya fälgar rätt högt upp på listan så en uppsättning Borbet A inhandlades.
Går ju inte att åka med sådana fälgar originalhögt heller så en sänkningssats köptes.
Och i samband med att bilen blev lägre så hängde mitt avgassystem på tok för lågt så ett nytt byggdes ihop.
En bild på catchtanken, ser ju rätt fult ut med filtret. Längre slang ska köpas och dras ner i fronten någon stans är tanken.
Och så avslutar jag med en taskig mobilbild på hur den blev med sänkningen
Fälgarna är lämnade till en som ska lacka dom och däck är beställda så det dröjer nog inte allt för länge innan den rullar ute på vägarna. Nu saknas bara våren/sommar och lite träffar
Så då har jag ställt på bilen och avverkat ett par mil på vägen. Roliga mil med en del däckrök
Den kvällen slutade med att slangen jag hade till vattenkylningen av turbon smälte då det var lite kort rör så det låg för nära värmen samt att jag tappade en skruv till oljereturen.
Nytt rör är bockat och ny skruv med loctite och låsbricka är monterat på oljereturen.
Och då kände jag mig så pass säker så den andra april så ska den upp i bumpas bromsbänk och se om det har blivit några vettiga effektsiffror. Allt över 145hk är jag nöjd med
Har kört ett par mil till nu och det funkar hyfsat, dock alldeles för liten vevhusventilation så den trycker ur sig olja vid oljestickan.
Sen så blev den andra vattenslangen till turbon lite väl varm så nu sitter det ett längre rör och mer värmeavskiljare för att slippa stå med allt kylarvatten på vägen istället för i motorn
Idag tog jag en gammal kåpa och kapade bort original vevhusventilationsanslutning och ersatte det med ett rör som har 13mm invändigt istället för 6mm som det är original.
La lite färg på den också, 80-tals bonntrimms röd är väl fränt?
När jag ändå var igång med färgburkar så fick sig kåporna till 400-ljusen lite färg med, nya reflektorer kommer i veckan till dom
Har tyckt att det känns som att bensinpumpen inte riktigt hinner med när jag varvar runt 5 tusen på andra, tredje växeln så en ny pump har köpts och måste monteras innan bänkningen.
Sen så är även ett förstärkt lager/bussning till struten beställt samt powerflex-bussningar till bakvagnen. Framvagnen ska med få sig powerflex men får börja bak och jobba framåt
Ville få ner oljetempen innan bromsningen så oljefilter ifrån en CIH diesel monterades samt en 16-radig oljekylare.
Passade på att byta bränslepump med för jag tyckte att den andra inte riktigt hann med.
Även monterat 400-ljus
Bromsningen gick bra
195hk och 266Nm
Har både beställt och fått hem powerflexbussningar till bakvagnen, även förstärkt stödlager samt stålstrut ligger på hyllan och väntar på att bli monterat.
Sen så väntar jag fortfarande på att mina Borbet A ska komma tillbaka ifrån lack
Jäkla fina siffror asså! Den lär ju röra på sig rätt bra!
Själv så har jag svarvat egna bussningar i mässing till min manta! Här blire stumt
Det gör den kan jag lova
Har tankar om att bygga en seriösare botten med större cylindervolym samt bearbeta toppen lite så ska det gå att hämta mer hästar.
Fast det största hindret nu är väl egentligen sprutet som inte är mappbart för fem öre :p
Jo då måste det ju bli stumt, lite väl kanske? Beror väl på vad du ska använda bilen till. Den här ska ju gå att köras till vardags med så därför är nog powerflex rätt så vettigt
Tjena, var ett tag sedan jag skrev något men det har stått lite stilla ett tag nu.
En bärarm gick av för ett tag sedan så då blev den ståendes medans jag jagade fatt en bättre begagnad samt bytte den, men nu rullar den igen
Var på bilträff med den igår och då kom suget tillbaka lite så idag hann jag med en del tycker jag
Började med att riva bort aluminiumstruten och montera stålstrut.
Gjorde iordning en annan tvärbalk med förstärkt gummi och nytt stödlager samt powerflexbussningar
På plats
Direkt när vi kom hem ifrån ECM på Böda så beställde jag ett megasquirt sprut och en bredbandslambda, det har dock legat på hyllan sedan dess. Inväntar en kabelhärva för att montera sprutet men hann med att montera lambdamätaren i alla fall
Rev avgassystemet och downpipe, svetsade mutter i downpipen samt la ett extra lager avgasbandage.
Sen så ville jag inte ha några extra hållare för mätaren så jag strippa en klocka jag hade liggandes och fila lite så mätaren fick plats. Inte det snyggaste kanske men lätt att återställa till original om man vill
Firade att jag har fått ihop den med en liten börn igår kväll
Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.
Tackar, ja här har du ju bevis på hur långt man kan gå med 2liter och original sprut. Dock är den ju lite kompsänkt men det håller nog utan att göra det med
Annars flyttar du ju över topp och insug till 2,2 botten så går det att göra ringar på torr asfalt utan problem, det var så jag körde innan jag byggde turbo
Riktigt roliga bilar. Har ju ändå ägt några stycken nu