Det finns garanterat olika åsikter men jag har haft ett par HF av den sorten som förts på tal och jag tycker inte att det är en bekväm lösning utan det blir bara en belastning som man skall bära med sig och hålla reda på, hålla laddad, ta av och på örat när det ringer eller sitta med en obekväm klump på örat hela dagen och till sist vara försiktig med så den lilla bräckliga apparaten inte går sönder. Jag glömde aldrig min HF, den var aldrig urladdad när jag behövde den och jag har aldrig haft sönder någon det är inte min poäng utan jag gillade bara inte att ha ännu en sak att behöva tänka på.
Jag vet att det finns många som tycker att man inte känner av när den sitter på örat men jag tycker inte den är bekväm, dessutom finns det en del som tyder på att strålning är något som påverkar oss negativt. Jag är personligen inte helt övertygad om att det påverkar i en sådan omfattning att det är relevant men tar det säkra före det osäkra och det räcker med samtalen i sig, men att ha en BT-radio som strålar mot huvudet även när man inte pratar i telefon känns onödigt.
Jag rekommenderar istället en fast anläggning som du monterar i bilen för det blir smidigare att hantera och den sitter alltid där den behövs, och ja jag vet att både en fast anläggning och en telefon sänder ut strålning de med men det viktiga i sammanhanget är hur snabbt styrkan avtar med avståndet och redan femtio centimeter gör en stor skillnad i det här sammanhanget. Obs styrka är inte samma sak som räckvidd men som ett exempel kan vi ta en kraftledning, på bara femtio meters avstånd är styrkan en tusendel av vad den är om du mäter direkt vid ledningen.
Jag hade föredragit en fast monterad anläggning oberoende av strålningen men att kunna ha apparaterna på avstånd är ett litet plus utöver det.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.