Kurres FlatheadSå här var läget för vår Flathead i september. Nedplockad, strippad och förnedrad:
Motorn ser förvånasvärt bra ut, menar Dan The Motorman! Inga synliga sprickor har hittats på de ställen som annars är vanlig på just Fords sidåttor. Dock är blocket inlämnat på Umeå Motorslip för syradopp och mer exakt kontroll av godstjocklekar samt sprickdetektering, så än kan vi inte ropa hej!
Då vi vill ha en relativt driftssäker båtmotor med bra bottendrag och viss effektökning så är det följande recept som kommer att följas. Det innebär att vi skippar dubbla Stromberg 97:or till förmån för en tristare men driftsäkrare 4-portförgasare. 97:orna har också en tendens att flöda bensin vilket INTE är lyckat in en mahognyracer! Delarna är redan beställda så nu väntar vi bara på en container..
Recept 1953 Ford Flathead i Kurre-version:1 st Vevaxel Scat, 4 tum slag
1 set Kolvar från Rebuilrs Choice, 3.3/16 +040 och 4" slag
1 set Vevstagsmutter
1 set Vevlager std
1 set Ramlager std
1 set Kamlager std
1 st Oljepump
1 st Vattenpump-DRV
1 st Vattenpump-PASS
2 st Offenhauser alutoppar
1 st Isky Max-1 kamaxel
1 set Ventilstyningar
1 set Ventilfjädrar
1 set Lyftare, Isky race
1 st Kamdrev alu
1 st Bränlsepump mekanisk med glaskopp
1 set Pinnbultsats för topplock Offy
1 set Överfall support
1 set Pinnbultar för ramöverfall
1 st Remskiva bred för generator
1 st Drev till fördelare
1 st Montageolja motor
1 set Tändstift
2 st Termostater
1 set Tändkabelrör
1 st Montagebricka till kamaxel
1 st Bussning bränsle pumpstång
1 set Packningssats motor
1 set Vevstaksbussningar
1 set Kromade muttrar topplock
1 st Remskiva vevaxel med ny bult
1 st Elektroniskt tändsystem Joe Hunt med inbyggd tändspole
1 set Tändkablar, 7mm med kolfiberkärna anpassat för elektroniskt tändsystem
1 st Modern startmotor i old scool utseende
1 st Marin Holley 390 cfm gasare, konverterad för Kurre!
1 st Alu-insug för 4-portsgasare, beggat från Falu marknad!
1 st Martec kylvattensystem med Jonsson direktdriven pump
1 st Generator vxlström, modell mindre
...kan vara någon sak glömd men i stort sett så totalrenoverar vi med så lite överborr som möjligt och försöker bygga med ett old school utseende så att det skall se ut som motorn var original från tiden, där det är möjligt!
Vi tex kommer att försöka få in Joe Hunt fördelaren i den fräna gamla aluminiumkåpan som var original till motorn:
Färgen kommer att bli original Ford-grön som ligger ganska nära Kurres botten- och klädselfärg!
Frågor på det?