Kurres Flathead: StatusrapportFlatheaden har fått bada redan innan jul Så här ser ett motorblock ut efter att ha legat i citronsyra i ett par dagar:
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00183_zpse19ba137.jpg]()
Inga värre rostangrepp än väntat. Blocket har klarat sig otroligt bra. Inga sprickor heller där de brukar finnas på Fords Flatheads. Men de kommande testborrningarna kommer att avslöja omdet finns ev. sprickor eller tunna cylinderväggar så vi ropar inte hej ännu...

![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00184_zpsa0068091.jpg]()
Rent och fint för att vara från 1951! Jepp, tydligen vissar denna gjutning att motorn är tillverkad 1951 och inte 1953 som vi tidigare trott!
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00185_zps07007576.jpg]()
Sedan fick jag även förklarat av Ulf på Umeå Motorslip, där motorn är nu och som senare skalll borra blocket, att motorn redan är klar för blyfritt i sitt orignalutförande! Snacka om att vara före sin tid då det redan sitter härdade ventilsäten på Ford Flatheads tom 1952, i alla fall på avgassidan!
Har även lite solo-bilder på andra motorkomponenter som följde med vid köpet.
Kyllimporna är i hyffsat skick efter glasblästringen. Vet dock inte vad gjutnumren står för, någon som vet?
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00172_zpsa0dcb1e1.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00174_zps0c132dc5.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00175_zpsc533441f.jpg]()
Gjutjärns-insuget har sett sina bästa dagar men kommer naturligtvis att sparas som kuriosa och mall! Notera vinkel på anliggningsytan för gasaren, den kommer vi att efterlikna på det nya alu-insuget....
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00176_zpsb66da352.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00177_zps67fae75d.jpg]()
Nu följer än längtan värre än den efter tomten till jul på alla motordelar från USA och det gör att det inte kommer att hända så mycket mer med motorn fram tom februari 2014 är jag rädd....

....fortsättning följer!