Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Men vaffan :-) Min prius har mer vrid än de flesta bilar... Man köper inte en sådan för att köra brett. Dock håller de länge och går sjuukt billigt.
men tex en polo diesel går lika billigt
och är inte lika miljö farlig som priusen + att den inte ser ut som ett handikappat badkar
så mitt hat mot priusen består !
Hehe. Snygg är väl synd och säga och visst ser den ut som en dammsugare på rymmen... Men älskar att tanka den... ca 0.47 i blandad körning. Skatt? Nej.
Hade jag haft råd hade det blivit en Mercedes E500...
Snygg är väldigt subjektivt, jag tycker det är kul med en bil som har en egen identitet och inte stöpts i samma form som så många andra. Jag är själv inget fan av VWs stela trista stasiinspirerade komiteedesign.
Att en POLO Diesel går lika billigt enbart till förbrukningssiffrorna stämmer relativt bra, dock är Polon 2 storlekar mindre samt dyrare i både skatt, servicekostnader då bla partikelfiltret behöver tillsyn samt har ett betydligt snabbare fallande andrahandsvärde som jag tidigare påvisat i andra trådar där det levereras dylika märkliga jämförelser.
Prius av den aktuella modellen XW20 2004-2009 vill enligt för tiden gällande körcykel förbruka
i stad 0.5l/10km.
landsväg 0.42l/10km.
blandad körning 0.43l/10km.
Detta då av en bil där två fullvuxna 185cm män enkelt får rum med benen i baksätet (fortfarande fastsittande med torson) bakom dito män, samtidigt som dom har med sig 2st largescale RC-bilar samt lite tillbehör till den hobbyn.
Polo av årgång 2009 driven av 90hk TDI förbrukar enligt samma cykel
stad 0.52l/10km.
landsväg 0.37l/10km.
blandad 0.43l/10km.
Sitt två 185cm män bak i den när det sitter två lika långa fram och dra iväg 50mil på RC-tävling, med 2bilar och prylar, går inte.
Men om vi istället jämför med en bil i relevant storlek 390cm exempelvis en Yaris HSD
blandad körning 0.35l/10km. Givetvis automatväxlad som alla HSD produkter från Toyota.