Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Jag sitter inte bak i min bil och om jag nu skulle göra det (Typ om någon betalar mig för det) så är det säkert trångt för benen med en sådan lång förare ja.
Åker du alltid med 4 fullvuxna i bilen eller?
Visst i procent låter det som den skiljer en del i förbrukning men i pengar blir det inte mycket!
Sen att BMW:n leverar jävligt mycket mera pulver när man vill och ändå har den förbrukningen.
Prius är ju inte direkt ös i.
Ta en 116d då som drar mindre än Priusen och ändå typ går bättre?
Jag tog ju min kärra som exempel bara för den var lätt att gämföra med.
Pratade lite idag med en känner litegrann som har en Prius, en 10:a
Han sa att det är service varje 1500 mil och varannan kostar 5500:- och den andra 1500:-
Detta på Toyota här i Göteborg. Det är ju ju 7k på 3000 mil.
Nu servar jag min bil själv men skulle jag lämna in den så ska den in var 3000:e mil och det kostar under 3000:- på BMW.
För övrigt så hade han tappat ca 100k i värdeminskning på 2 år sedan han köpte den.
Det är fan mer än min föredetta BMW M3 E92 och det är en prestandabil som verkligen tappar.
Är utrymmet så otroligt stort i den i finns ju V70 II DrivE att köpa istället som drar mindre och kostar mindre och känns bra mycket mera gedigen och har bättre komfort än badkaret.
Utan att veta skulle jag säga att den är bättre i ett krocktest med.
Nej, jag förstår verkligen inte varför man köper en Prius?
Givetvis inte åker vi runt 4st vuxna var dag, men jag är av den uppfattningen att önskar jag använda det baksäte som finns i den påstådda 5-sitsiga bilen ska det också fungera som ett baksäte utan att behöva en kiropraktor efteråt.
Dyrt med Toyotaservice i GBG, 3600kr respektive 1600kr kostar det här i EA, precis som i Sthlm.
3000mil mellan servicar med en liten överladdad dieselmotor, det var verkligen inte snäll intervall, undrar om livslängden blir bra
(fungerade ju prima för VWkoncernen med Longlife)
Volvo V70 DRIVe som enbart finns med manuell växellåda drar verkligen inte mindre än en Prius, jag vet inte var du hittar dina felaktiga faktauppgifter.
Enligt Volvo vill den ha
stadskörning 5.9
landsväg 4.3
blandad 4.9
Baksätet är alltjämt sämre benutrymmesmässigt även i en V70II, får alltid knän i ryggen om någon över 170cm åker bak när jag kör, bagaget däremot är självklart större, det är ju en kombi, inte en halvkombi och bör kanske således istället jämföras med Prius+ som är helkombivarianten av Prius och den är betydligt rymligare och snålare än en DRIVe.
BMW 116d -09/-11 har följande förbrukningssiffror, finns även den enbart med manuell växellåda.
stadskörning 5.3
landsvägskörning 3.9
blandad 4.4
så nej den är inte heller den snålare än den två storlekar större Priusen med automatlåda.
Däremot är den hela 0.7 sekunder snabbare 0-100 om nu det kan anses som
mycket bättre.
BMW 116d 10.2s
Prius XW20 10.9s
Prius XW30 10.4s
Att du inte förstår meningen med Prius har du gjort fullkomligt klart tidigare i ditt sätt att utrycka dig, men du kör ju BMW och framhäver ofta märket så vi har nog väldigt olika sätt att uppskatta ett fordon och vad det utför för sin ägare/förare.
Nu orkar jag inte kolla tillbaka men snittade inte du 0.5 typ vid tankning?
Då tycker jag både Volvon och 116d BMW:n har bättre siffror?
Sen har Volvon 110 Hk och inte 90! Vet att du inte skrev det.
Sen chipp på det och allt blir till det bättre, ca 140 Hk och det passar den stora bilen bättre.
Det finns ingen anledning till att inte räkna med det (Bara för att man inte kan chippa badkaret) för det är så billigt och blir så mycket bättre.
Jag framhäver inte märket men dom bygger jävligt bra motorer med låg förbrukning, framförallt i förhållande till vad respektive motor levererar.
Skulle väl säga att Volvo ligger mig mer varmt om hjärtat om det är så.
Dock är körglädjen hög i en BMW och det är ju fakta.
Sen är väl 3000 mils serviceintervall inte bra för någon motor men BMW har nog räknat och kört åtskilliga tester för att kunna lägga sig där.
Bara för Vag har problem men sina bilar så betyder det inte att BMW har det.
Jag har varken hört eller läst något problem med nyare BMW som är relaterat till 3000 mils serviceintervall.
Sen räknar ju iofs bilen på intervallen själv med, kör du som en dåre så kommer den kortas ner lite men ca 3000 är väl standard.
Nej, jag snittar väldigt nära den angivna förbrukning 0.43 och gör så som oftast med den stora skara genom åren ägda bilar.
Volvon har 109hk fram till 2012 och har numera 115hk ur sin 1.6liters Dieselmotor och finns faktiskt från 2012 med självväxlande "automatlåda", då drar den blandad körning 0.45 och det anser även jag är en bra förbrukning.
Chip anser jag generellt är förkastligt, ska man in i motorns parametrar och pilla ska man ha en väl fungerade mjukvara och inte något skit som bara ställer på bränsle luft lite godtyckligt, visst det ger oftast en vassare peak men motorn i sig tappar inte sällan sin bredare körbarhet samt den tappar som en DRIVe i detta fall hela sin miljöcertifiering vilket är en del av vitsen med att köpa just en miljöbil.
Att det är just 3000mil intervall har även det med miljön att göra, längre intervaller gör motorns miljöpåverkan lägre då oljespill och övrig materialåtgång blir lägre/mil, eller så bygger man en renare motor/drivlina så som i den tidigare nämnda Priusen som inte har några partikelfilter som behöver brännas ur om den inte körs långa sträckor utan fungerar ändå med lägre utsläpp än en liten Dieselmotor.
Jag vidhåller att en större och rymligare bil med automatlåda som har en lägre förbrukning och bättre totalekonomi inte existerar.
Läste även att du inte ens har provkört en Prius men ändå har detta förakt för bilen, låter i mina öron
lite trångsynt.
Ta och provkör en, det är inte farligt, den kommer inte elektrifiera dig, den kör inte av vägen trots sin påstådda totala brist på väghållning, 69km/h i teknikensvärlds älgtesti, inte snabbast mycket tack vare ett väldigt strikt antisladdsystem som tidigt griper in, den är däremot långt i från sämst och det finns fler bakhjulsdrivna "premiumvagnar" som är långsammare.
Givetvis är en framhjulsdriven bil överlägset snabbast, som grädde på moset är den dessutom Fransk.
VW Passat 2001 som brukar förekomma i köpråd för att den är så mycket roligare att köra än exempelvis Avensis klarar älgtestet i 60km/h i klass med de sämsta, medans Avensis kommer igenom i 68km/h.
glömde länka listan http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/