Meaganeowner skrev:
Oooops. Det är klart att det blir tryck när den kokar, exakt samma som på min bil. Men kylsystemet ska kunna hantera att det inte kokar på vissa ställen i motorn, heta ställen p g a tunnare gods mm i nyare bilar än gamla V4 o Amazon.
Men för att förhindra detta, att det stormkokar och som följd av detta en massa bubblande vatten under tryck som okontrollerat ska ut, så ska det bli ett lagomt högt i under uppvärmningsfasen.
Tror du mig inte så kör en vända utan expansionslock. Du lär få samma resultat.... stormkokning!
Min bil visade också normal temperatur.
Jag vet att det var läck tär man skruvade fast locket till expansionskärlet på min bil. Jag hade nämligen sågat upp ett spår med järnfilsblad, för att släppa ut trycket. Detta med anledning att vattenpumpen börjat droppa lite, lite.
Bytte pump o expansionskärl....
Som sag droppar det inte vatten någonstans, så tror jag att du har läck i kylsystemets ventiler som jag nämnde tidigare, locket eller expansionskärlet. Kanske eventuellt i övre delen av kylaren, ifall det normalt är luft där..
Men åt till en verkstad och be dem provtrycka systemet.... håller det inte trycket tills utan att ventilerna öppnar - ja då har du ett läck.
Misstänker du topplockspackningen så har verkstäderna ett instrument som mäter ifall det finns avgaser i kylarvattnet. Ett sketet enkelt prov.