Echonator skrev:
torpis skrev:
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk. "flex" må vara ok, men inte full E85...
Och varför skulle det vara helidiotiskt?
M_icke_ skrev:
Förklara varför?
Öppet filter har sämre reningsgrad än originalfilter i papper, samt att placeringen i motorrummet inte är speciellt optimal sett till lufttempen.
Här råder det i vanlig ordning delade meningar, men det är varför JAG inte är något fan av stora filterkoner under huven.
Reningsgraden är ju till viss del sämre men sen får man ju se till hur mycket skit man utsätter den för.
Själv har jag aldrig haft eller sett någon som haft motorskador som direkt kan hänledas till öppet filter. Däremot skulle jag inte rekommendera att köpa vilket billigt skit som helst.
Vad gäller värmen så får man se till att man har avskärmat och tillräcklig kalluftstillförsel. I opensid ser man ju ganska snabbt om det är tillräckligt eller ej.
Men visst, man har delade åsikter om detta. Själv kör jag på öppet på 9-5 Aeron mest för att slippa den flaskhalsen sol originalfiltret är. Att man dessutom får goare ljud är bara ett plus! Men 9-5an har en betydligt bättre placering..
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"