3746
Sök

Saab 9-3 2.0t Steg 1 + E85 konvertering. Hiss eller diss?

367 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena.

Går i tankarna på att få bilen till steg 1 under mellandagarna, och tänkte då även E85 konvertera samtidigt.
Dock så går jag bet på några svar, och tänkte kolla vad folk har att säga.

Första frågan : Det finns grafer som visar steg 1 på 95:s förbättring, men inte hittat en graf som speglar hur steg 1 + E85 presterar. : http://www.maptun.se/tuningGraph.php?ka … imumNm=630

Fråga 2 : Hört att E85 ska slita lite mer på bilen än 95. Stämmer detta? är det markant skillnad? Kör stor service på bilen en gång om året, måste det bli oftare eller dyrare?

Fråga 3 : Hyr mycket kan man tänka sig är en rimlig Liter/milen på E85? Hört att bilen kan dricka lite mer på E85

Mvh

More Bass To The People!

4 670 Inlägg
21 december 2013
#2
Räkna med 30% ökning av bränsleåtgång på e85. Kommer komma under detta men då har du ändå insett att den går billigare än innan.

Man bör byta olja lite oftare när man kör på e85. Dock byter ja alltid olja var 500 mil påmina bilar. Dom ja kör riktigt hård med 3-400 mil.

Finns ju både fördelar och nackdelar med e85 men på min 9000 låg jag under litern på e85


367 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#3
Japs-Micke skrev:
Räkna med 30% ökning av bränsleåtgång på e85. Kommer komma under detta men då har du ändå insett att den går billigare än innan.

Man bör byta olja lite oftare när man kör på e85. Dock byter ja alltid olja var 500 mil påmina bilar. Dom ja kör riktigt hård med 3-400 mil.

Finns ju både fördelar och nackdelar med e85 men på min 9000 låg jag under litern på e85

Okej. fått höra allt mellan 0,8-1,5/L milen, men ligger den runt 1/L milen så är det ju fint.

Är det nödvändigt att byta olja och filter så ofta? Bilen är en brukis, så visst kommer det lekas lite, men mest standardkörning.

More Bass To The People!

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 december 2013
#4
Warsore skrev:
Japs-Micke skrev:
Räkna med 30% ökning av bränsleåtgång på e85. Kommer komma under detta men då har du ändå insett att den går billigare än innan.

Man bör byta olja lite oftare när man kör på e85. Dock byter ja alltid olja var 500 mil påmina bilar. Dom ja kör riktigt hård med 3-400 mil.

Finns ju både fördelar och nackdelar med e85 men på min 9000 låg jag under litern på e85

Okej. fått höra allt mellan 0,8-1,5/L milen, men ligger den runt 1/L milen så är det ju fint.

Är det nödvändigt att byta olja och filter så ofta? Bilen är en brukis, så visst kommer det lekas lite, men mest standardkörning.

Jag kör Biopower-program i min 9-3 och kan berätta att den är skapligt snål. NU på vintern är det förvisso E75 i pumparna, men låg nu senast på 0,9 l/mil efter 20 mil motorväg och 10 mil landsväg.

Jag gör service senast var 1000:e mil, och det gör jag oavsett om jag kör på E85 eller på BF95/98.


367 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#5
Jag kör Biopower-program i min 9-3 och kan berätta att den är skapligt snål. NU på vintern är det förvisso E75 i pumparna, men låg nu senast på 0,9 l/mil efter 20 mil motorväg och 10 mil landsväg.

Jag gör service senast var 1000:e mil, och det gör jag oavsett om jag kör på E85 eller på BF95/98.

Låter asbra ju. Vad blir din prestanda med steg 1 + E85?

Ja jag gör en storservice en gång om året iaf, så runt var 1000:e mil.

More Bass To The People!

Fotograf
24 Inlägg
22 december 2013
#6
Göran gör de lika bra men betydligt billigare på http://gdmperformance.se/index.php?id_p … er=product och han finns i hyllinge helsingborg

Nilsson_J - Fotograf

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 december 2013
#7
Warsore skrev:
Jag kör Biopower-program i min 9-3 och kan berätta att den är skapligt snål. NU på vintern är det förvisso E75 i pumparna, men låg nu senast på 0,9 l/mil efter 20 mil motorväg och 10 mil landsväg.

Jag gör service senast var 1000:e mil, och det gör jag oavsett om jag kör på E85 eller på BF95/98.

Låter asbra ju. Vad blir din prestanda med steg 1 + E85?

Ja jag gör en storservice en gång om året iaf, så runt var 1000:e mil.

Jag har lagt mig på 360 Nm på båda bränslena, men plockar 250 hk på bf98 och 220 hk på E85.

Mitt program är hemmapulat och funkar klockrent....


367 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#8
Echonator skrev:
Warsore skrev:
Jag kör Biopower-program i min 9-3 och kan berätta att den är skapligt snål. NU på vintern är det förvisso E75 i pumparna, men låg nu senast på 0,9 l/mil efter 20 mil motorväg och 10 mil landsväg.

Jag gör service senast var 1000:e mil, och det gör jag oavsett om jag kör på E85 eller på BF95/98.

Låter asbra ju. Vad blir din prestanda med steg 1 + E85?

Ja jag gör en storservice en gång om året iaf, så runt var 1000:e mil.

Jag har lagt mig på 360 Nm på båda bränslena, men plockar 250 hk på bf98 och 220 hk på E85.

Mitt program är hemmapulat och funkar klockrent....

Okej. Ja jag tänkte köra Maptun iaf. Känns som dom kan sina saker.

Är även på jakt efter ett bra luftfilter till bilen, så man kan få lite fint ljud och få bort den stora fula plastburken. Vad kan ni rekommendera? Gärna under tusenlappen.

More Bass To The People!

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 december 2013
#9
Warsore skrev:
Echonator skrev:
Warsore skrev:

Låter asbra ju. Vad blir din prestanda med steg 1 + E85?

Ja jag gör en storservice en gång om året iaf, så runt var 1000:e mil.

Jag har lagt mig på 360 Nm på båda bränslena, men plockar 250 hk på bf98 och 220 hk på E85.

Mitt program är hemmapulat och funkar klockrent....

Okej. Ja jag tänkte köra Maptun iaf. Känns som dom kan sina saker.

Är även på jakt efter ett bra luftfilter till bilen, så man kan få lite fint ljud och få bort den stora fula plastburken. Vad kan ni rekommendera? Gärna under tusenlappen.

Om du syftar på något larvigt öppet filter så kan jag inte rekommendera något, inte den typen av filter över huve taget.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 december 2013
#10
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk.  "flex" må vara ok, men inte full E85...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 466 Inlägg
22 december 2013
#11
Echonator skrev:
Warsore skrev:
Echonator skrev:

Jag har lagt mig på 360 Nm på båda bränslena, men plockar 250 hk på bf98 och 220 hk på E85.

Mitt program är hemmapulat och funkar klockrent....

Okej. Ja jag tänkte köra Maptun iaf. Känns som dom kan sina saker.

Är även på jakt efter ett bra luftfilter till bilen, så man kan få lite fint ljud och få bort den stora fula plastburken. Vad kan ni rekommendera? Gärna under tusenlappen.

Om du syftar på något larvigt öppet filter så kan jag inte rekommendera något, inte den typen av filter över huve taget.

Förklara varför?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
22 december 2013
#12
Warsore skrev:
Echonator skrev:
Warsore skrev:

Låter asbra ju. Vad blir din prestanda med steg 1 + E85?

Ja jag gör en storservice en gång om året iaf, så runt var 1000:e mil.

Jag har lagt mig på 360 Nm på båda bränslena, men plockar 250 hk på bf98 och 220 hk på E85.

Mitt program är hemmapulat och funkar klockrent....

Okej. Ja jag tänkte köra Maptun iaf. Känns som dom kan sina saker.

Är även på jakt efter ett bra luftfilter till bilen, så man kan få lite fint ljud och få bort den stora fula plastburken. Vad kan ni rekommendera? Gärna under tusenlappen.

Ja dom kan sina grejer men dom gör inte opensid.

Med andra ord kan du inte själv läsa ur databoxen i displayen o se alla värden osv.
I opensid kan du både läsa av felkoder och se hur alla givare i motorn jobbar. Med andra ord kan du direkt se var ett fel sitter eller helt enkelt bara se om motorn jobbar som den ska. Kan va kul o kolla insugstemp o laddtryck osv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 december 2013
#13
torpis skrev:
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk.  "flex" må vara ok, men inte full E85...

Och varför skulle det vara helidiotiskt?


M_icke_ skrev:
Förklara varför?

Öppet filter har sämre reningsgrad än originalfilter i papper, samt att placeringen i motorrummet inte är speciellt optimal sett till lufttempen.

Här råder det i vanlig ordning delade meningar, men det är varför JAG inte är något fan av stora filterkoner under huven.


367 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#14
Att dom inte gör openSID Suger, men har tillgång till en Tech 2 med T7 Suit och CANDI så öppnar nog min SID själv. Bara läsa vad ECU godkänner.

Att jag vill ha annat luftfilter är dels pga ljudet, och dels pga det känns som om org luftbox inte är optimalt efter en steg 1 + E85. Därför är tips välkomna. Hört att T7 motorn är känslig så vill naturligtvis ha ett bra filter och inget biltema skräp. Kollat en del på AEMs filter. Vad har folk att säga om dem? Oljefritt har jag förstått att det ska vara för LMM inte ska bli sur.

More Bass To The People!

3 466 Inlägg
23 december 2013
#15
Echonator skrev:
torpis skrev:
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk.  "flex" må vara ok, men inte full E85...

Och varför skulle det vara helidiotiskt?


M_icke_ skrev:
Förklara varför?

Öppet filter har sämre reningsgrad än originalfilter i papper, samt att placeringen i motorrummet inte är speciellt optimal sett till lufttempen.

Här råder det i vanlig ordning delade meningar, men det är varför JAG inte är något fan av stora filterkoner under huven.

Reningsgraden är ju till viss del sämre men sen får man ju se till hur mycket skit man utsätter den för.
Själv har jag aldrig haft eller sett någon som haft motorskador som direkt kan hänledas till öppet filter. Däremot skulle jag inte rekommendera att köpa vilket billigt skit som helst.

Vad gäller värmen så får man se till att man har avskärmat och tillräcklig kalluftstillförsel. I opensid ser man ju ganska snabbt om det är tillräckligt eller ej.

Men visst, man har delade åsikter om detta. Själv kör jag på öppet på 9-5 Aeron mest för att slippa den flaskhalsen sol originalfiltret är. Att man dessutom får goare ljud är bara ett plus! Men 9-5an har en betydligt bättre placering..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 december 2013
#16
Warsore skrev:
Att dom inte gör openSID Suger, men har tillgång till en Tech 2 med T7 Suit och CANDI så öppnar nog min SID själv. Bara läsa vad ECU godkänner.

Att jag vill ha annat luftfilter är dels pga ljudet, och dels pga det känns som om org luftbox inte är optimalt efter en steg 1 + E85. Därför är tips välkomna. Hört att T7 motorn är känslig så vill naturligtvis ha ett bra filter och inget biltema skräp. Kollat en del på AEMs filter. Vad har folk att säga om dem? Oljefritt har jag förstått att det ska vara för LMM inte ska bli sur.

Jag kan lova dig att originalburken med originalfiltret inte är en begränsning! Kikar jag mReq vs. mAir vid ordentligt gaspådrag så har mAir inte några som helst problem att hålla jämna steg med mReq smile


En annan kompromiss är att skicka i ett insatsfilter i ordinarie luftburk. Låter lite mer än original men suger kalluft och har något bättre reningsgrad.


367 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#17
Echonator skrev:
Warsore skrev:
Att dom inte gör openSID Suger, men har tillgång till en Tech 2 med T7 Suit och CANDI så öppnar nog min SID själv. Bara läsa vad ECU godkänner.

Att jag vill ha annat luftfilter är dels pga ljudet, och dels pga det känns som om org luftbox inte är optimalt efter en steg 1 + E85. Därför är tips välkomna. Hört att T7 motorn är känslig så vill naturligtvis ha ett bra filter och inget biltema skräp. Kollat en del på AEMs filter. Vad har folk att säga om dem? Oljefritt har jag förstått att det ska vara för LMM inte ska bli sur.

Jag kan lova dig att originalburken med originalfiltret inte är en begränsning! Kikar jag mReq vs. mAir vid ordentligt gaspådrag så har mAir inte några som helst problem att hålla jämna steg med mReq smile


En annan kompromiss är att skicka i ett insatsfilter i ordinarie luftburk. Låter lite mer än original men suger kalluft och har något bättre reningsgrad.

Okej. Jag ska forska vidare i det här med filtret. Funkar säkert med org box, och man kan borra i den osv, men inte det jag är ute efter tongue Byta till ett bättre än det som är i är kanske ett alternativ.

Kom även att tänka på en sak. Vad säger SBP om E85 konvertering? Ändrar det värdena så det kan bli svårt att få igenom bilen eller tvärt om, sänker värdena?

Efter en steg 1 i bilen, vad slits mest?

Mvh

More Bass To The People!

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 december 2013
#18
SBP kommer inte säga någonting annat än "Jävlar vad fina värden du har" smile

Kommer något säga upp sig så är det din turbo som ändå är skit.... smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2013
#19
Echonator skrev:
torpis skrev:
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk.  "flex" må vara ok, men inte full E85...

Och varför skulle det vara helidiotiskt?

Sök runt lite innan du trimmar, oavsett vilket steg du väljer. Bara en sådan sak som att bilen inte kommer starta på vintern ställer ju till en del problem, bara för att nämna en av många nackdelar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 december 2013
#20
torpis skrev:
Echonator skrev:
torpis skrev:
Den som byter till bara E85 är inte vid sina sinnens fulla bruk.  "flex" må vara ok, men inte full E85...

Och varför skulle det vara helidiotiskt?

Sök runt lite innan du trimmar, oavsett vilket steg du väljer. Bara en sådan sak som att bilen inte kommer starta på vintern ställer ju till en del problem, bara för att nämna en av många nackdelar.

Sök runt lite i verkligheten innan du far med osanningar smile

Min 9000 körde enbart på E85/75... Även vintertid hoppade aset igång vid -26 på ren etanoldrift, men det bygger ju på att kallstartsmapparna är korrekt gjorda vilket jag anser att mina var. Nu är det förvisso inte hälsosamt för maskineriet att kallstarta vid den temperaturen, men nu var jag tvungen för att åka hem efter nattpasset på jobbet och jag hade glömt sätta i motorvärmaren på eftermiddagen då jag kom till jobbet. Så skall man kallstarta ofta under -25/-30 nånting så kan jag se problemet, annars är det lugnt om det inte är en total amatör som byggt programmet.

Däremot kan jag medge att originalmjukvaror kan ha mycket stora problem. Tex så är morsans Ford Focus 1.6 FF helt hopplös utan värmare under -18.


Edit: Min nuvarande 9-3 har jag inte kunnat testa kallstartsegenskaperna på pga utebliven kyla, men jag tror knappast att det är omöjligt att få till ungefär samma egenskaper med T7
Senast redigerat av Echonator (23 december 2013)



Sök