3517
Sök

740 GLT 16v, ingen varvstopp?....

86 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!
Vi var ute och festa + körde igår (Drack inget givetvis.) och så kom en kompis med sin bil, han har inte sätt min "nya" 740, så jag visa han den givetvis. Så ville han höra 16 ventilarn skrika wink så börjar varva på med bilen. och så pumpar jag till den hårt, såg då att den varvade upp ända till 9-10,000 Rpm.... Så jag blev lite chockad var hundra på att det var en varvstopp på 6,700 rpm... Så då är frågan är det ingen varvstopp på dessa bilar eller har någon av förra ägarna gjort något?
(och vet inte om det går att varva mer än så, och kommer inte plåga motorn nån mer gång med något sådant tongue)

773 Inlägg
22 december 2013
#2
jag tror du har en väldigt miss visande varvräknare för varva 9-10k varv med en b230 då skulle det inte finns någe kvar i motorn smile så kolla över varvräknarn och testa en annan.

86 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#3
pint skrev:
tvedberg skrev:
jag tror du har en väldigt miss visande varvräknare för varva 9-10k varv med en b230 då skulle det inte finns någe kvar i motorn smile så kolla över varvräknarn och testa en annan.

Det är en b234f 16val som jag har i den tongue och detta var på stilla stående också om det har någon betydelse smile

773 Inlägg
22 december 2013
#4
pint skrev:
pint skrev:
tvedberg skrev:
jag tror du har en väldigt miss visande varvräknare för varva 9-10k varv med en b230 då skulle det inte finns någe kvar i motorn smile så kolla över varvräknarn och testa en annan.

Det är en b234f 16val som jag har i den tongue och detta var på stilla stående också om det har någon betydelse smile


ja b230 i botten ungefär jag är ingen expert men jag är rätt säker på att du inte varva 9-10k med den iaf. en vanlig b230f/e/a... så efter 8k varv så släpper ventilerna. edit: tror inte heller det skulle finnas bensin eller tändning vid 10k varv.
Senast redigerat av tvedberg (22 december 2013)

86 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#5
tvedberg skrev:
pint skrev:
pint skrev:

Det är en b234f 16val som jag har i den tongue och detta var på stilla stående också om det har någon betydelse smile


ja b230 i botten ungefär jag är ingen expert men jag är rätt säker på att du inte varva 9-10k med den iaf. en vanlig b230f/e/a... så efter 8k varv så släpper ventilerna. edit: tror inte heller det skulle finnas bensin eller tändning vid 10k varv.

hmm okej tack för infon smile har du något tips på hur jag skulle kunna kolla upp detta och lösa det? big_smile är inte allt för kunnig på detta område så all info är jag väldigt tacksam för.

773 Inlägg
22 december 2013
#6
pint skrev:
tvedberg skrev:
pint skrev:


ja b230 i botten ungefär jag är ingen expert men jag är rätt säker på att du inte varva 9-10k med den iaf. en vanlig b230f/e/a... så efter 8k varv så släpper ventilerna. edit: tror inte heller det skulle finnas bensin eller tändning vid 10k varv.

hmm okej tack för infon smile har du något tips på hur jag skulle kunna kolla upp detta och lösa det? big_smile är inte allt för kunnig på detta område så all info är jag väldigt tacksam för.

men det jag tänkte på var hur vet du att den varva 9-10k har du monterat en större varvräknare? för orginal går den ju bara till 7?

86 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#7
tvedberg skrev:
pint skrev:
tvedberg skrev:

ja b230 i botten ungefär jag är ingen expert men jag är rätt säker på att du inte varva 9-10k med den iaf. en vanlig b230f/e/a... så efter 8k varv så släpper ventilerna. edit: tror inte heller det skulle finnas bensin eller tändning vid 10k varv.

hmm okej tack för infon smile har du något tips på hur jag skulle kunna kolla upp detta och lösa det? big_smile är inte allt för kunnig på detta område så all info är jag väldigt tacksam för.

men det jag tänkte på var hur vet du att den varva 9-10k har du monterat en större varvräknare? för orginal går den ju bara till 7?

Har bara orginal varvmätare, och den tog inte stop på 7k rpm utan den fortsatte efter 7 en hyfsad bit.

773 Inlägg
22 december 2013
#8
pint skrev:
tvedberg skrev:
pint skrev:

hmm okej tack för infon smile har du något tips på hur jag skulle kunna kolla upp detta och lösa det? big_smile är inte allt för kunnig på detta område så all info är jag väldigt tacksam för.

men det jag tänkte på var hur vet du att den varva 9-10k har du monterat en större varvräknare? för orginal går den ju bara till 7?

Har bara orginal varvmätare, och den tog inte stop på 7k rpm utan den fortsatte efter 7 en hyfsad bit.

aha måste vara jord fel eller någe sånt i den. men du borde höra det borde skrika riktigt jävligt i motorn isf men det är väll bara testa varva upp till 5k och lyssna om det var mycket mycket mer varv än det .

86 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#9
tvedberg skrev:
pint skrev:
tvedberg skrev:

men det jag tänkte på var hur vet du att den varva 9-10k har du monterat en större varvräknare? för orginal går den ju bara till 7?

Har bara orginal varvmätare, och den tog inte stop på 7k rpm utan den fortsatte efter 7 en hyfsad bit.

aha måste vara jord fel eller någe sånt i den. men du borde höra det borde skrika riktigt jävligt i motorn isf men det är väll bara testa varva upp till 5k och lyssna om det var mycket mycket mer varv än det .

Jo får ta och göra lite testade senare och se. Men tack för hjälpen! smile

111 Inlägg
22 december 2013
#10
pint skrev:
tvedberg skrev:
pint skrev:

Har bara orginal varvmätare, och den tog inte stop på 7k rpm utan den fortsatte efter 7 en hyfsad bit.

aha måste vara jord fel eller någe sånt i den. men du borde höra det borde skrika riktigt jävligt i motorn isf men det är väll bara testa varva upp till 5k och lyssna om det var mycket mycket mer varv än det .

Jo får ta och göra lite testade senare och se. Men tack för hjälpen! smile

Har för mig att orginalkammarna inte orkar vara nå mycket mer än 6k nånting så borde vara fel på varvräknaren men är lite osäker smile


Sök