tonimakaroni skrev:
I regel så är denna motor bra, än av dom bättre inom VW koncernen enligt mig själv som ändå jobbar med dom om dagarna.
Som tidigare så bygger dom sot på ventilskaften, dock tycker jag att dom klarar sig bättre än första generationens 1.4tsi, men orolig gång på tomgång samt små misständningar på låg belastning kan tyda på mycket sot.
Högtryckspumpen på dessa kan strula, dock mer på turbomodellerna av denna motor, inte heller något vanligt fel.
Spjäll i insuget som ger fel = Lösning är att byta hela insuget då. Tillhör väl dom mest vanliga felen.
EGR kylare, det mest vanligaste felet, brukar bara vara ett kugghjul som några kugg i drevet går av på för sköta spjället, gör man det billigt så rengör man spjället och vänder drevet så funkar det i x-antal tusen mil till.
Annars så är det egentligen vevhusvent. slangarna som brukar gå av, brukar lätt missas på service att kolla dessa. Dock enkelt gjort, bara ta bort den lilla kåpan som sitter precis vid insuget och du ser 2 slangar går in i ventilkåpan, dra lite lätt i den vänsta och känns den seg och inte fast så är det bara en tidsfråga innan det är hål på den.
Annars bör oljebytena vara skötta, sitter kedja på denna motor mellan insug och avgaskam, annars är det rem som driver motorn.
Däremot som ovan så finns det bra mycket andra fel på just Passat.