Mack skrev:
Kul att se pressbilder!
Tack - det tycker jag också, hade ingen aning om att de fanns tidigare. Synd att nummerskylten fram också blev stulen eftersom bilen hade befriats från trängselskatten... Han ju iaf beställa en ny utan EU-symbol. Finns även en extra till skuffen också.
Vita_Vargen skrev:
Udda med den lackade "läppen"
Kom ju inte som standard förrns 3 år senare
Ja just ja, man kan undra varför... men den satt ju där original så då får den sitta kvar - en slags udda classic-lack..
_____________
Var förbi lackeraren idag och fick äntligen lite besked:
Efter att noga studerat ett färgprov på Volvo 424 så tror jag att ni har rätt. Ska ta med bilen dit i April och mäta upp färgen.
Enligt billackerarens system så fanns Volvo 424 Polar White Pearl på S70 och 850 mellan 1994 och 1999.
Råkade i förbifarten fråga på Bilia hur mycket en omlack skulle ligga på hos dem. Runt 5000kr, rätt skapligt ändå om man låter Bilia göra hela jobbet själva. Men kommer förmodligen undan betydligt bättre hos en mindre lackerare, vilket det troligtvis blir.
Fick även förklarat för mig att pärlemo utgör ett eget lager mellan grundlack (polarvit 198) och klarlack, och eftersom bilen uppenbart är polarvit under pärlemon så verkar allt stämma..
Huvudsaken att den blir fin till VROM! En ful parkeringssrepa i lacken höger bak samt repor över skuffluckan kan man ju inte ha.
Börjar inse att det är ganska ovanliga bilar dessa; Frågan är; finns det någon 940 (4cyl) som tillverkats i liknande stor serie som inte är någon spännande Nilsson-historia?
Det lustiga är att jag inte visste något av detta när jag köpte bilen, förutom antalet tillverkade gas-940.