Liten update inför helgen då!
Varit ett jäkla micklande med motorn ur och i hela tiden då kopplingen börjat krångla rätt som de va och som i tidigare update så visade det sig att jag lyckats missa styrlagret till ingående axel på lådan i svänghjulet..
så motorn ur igen vilket är andra gången sen kopplingen började krångla..
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1376_zpsq4m5q0lr.jpg]()
Börjar se detta mer som en vana nu att motorn är ur, nästan så man ska köpa en extra motor och ha ståendes brevid bara så kanske man slipper plocka ur denna motor igen hehe.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1377_zpshvj9wgux.jpg]()
Nyputsat svänghjul och rengjort ordentligt och styrlagret ipressad
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1378_zpso7slcbgf.jpg]()
Även tryckplatta och lamell.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1379_zps2a1dybjk.jpg]()
Motorn tillbaka i igen med alla grejer runt i kring, passa även på att fintuna lite mer på kallstarten/idle.
Efter att ha fått i motorn igen och fintunat lite så drog jag iväg en sväng för att kolla så att kopplingen va ok
och nu med styrlagret i också, ljudet försvann som jag hade innan och kände en lättnad och tyckte allt kändes helt okej när jag åkte iväg, kommer ner på "stora vägen" och åker bort en bit för att vända och efter man vänt och trycker på så håller de i satan jävlar, "äntligen" tänkte jag...där efter så svängde jag förbi en kollega och skulle bju han på ett litet åk och åker iväg och drar på igen fast denna gång så kände jag en tendens till lite slir... suck..
åkte hem igen och ställde in bilen och bara riva ur motorn igen, denna gång nummer 3...
börjar kunna de här med att plocka ur en motor ur en S4
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1386_zpsftqskt2h.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1389_zpsev4otgno.jpg]()
några dagar efter så har man fått ur motorn och fick se att tryckplattan va kletig igen eller ja va som en hinna på allting dock har svänghjulet klara sig och stod och sa till mig själv att gjorde jag inte rent de där innan jag satt tillbaka allt. jo..
så tog i sär hylsan som sitter över ingående axel och när jag väl fick lös den så såg jag att de börja på rinna olja...
suck packboxen är trasig, förmodligen gett med sig då jag missade styrlagret i svänghjulet då axeln typ vobblade eller vad man ska säga. Iaf så har lagret klarat sig som tur är även axeln.
så nu är en ny packbox i och passade öven på att slå i ny v-lådsolja.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1390_zpstrwglvji.jpg]()
slipade svänghjulet igen lite grann och rengjorde ännu nogrannare samt gav tryckplattan och lamellen ett bad i avfettning samt diesel.. torkade rent, värmde på lite försiktigt på puckarna så dom fick svetta ur sig lite men hade inte dragit åt sig så mycket.
där efter så tog jag och blästrade puckarna lite så pass att all förslitning förvann och nu är de poröst och fint igen.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1391_zpsuezejjxh.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1400_zpsqypzaotx.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1401_zps6qywxlue.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1402_zpsw2meaukj.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1403_zpsvvtar7i2.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1404_zpsyi768g51.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1406_zpshtjdl93d.jpg]()
Motorn i igen och passade på att fästa upp oljekylarna till motorn samt v-lådan något bättre än med buntband och kortade
av slangarna till kylaren som är för v-lådan då den har setat framför vattenkylaren och nu sitter där OEM-IC har sin plats.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1407_zpsl6cqxmsa.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1408_zpsunjgqy3l.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1410_zpsnt9yjc2l.jpg]()
passade på att byta ut oem-slangen till slavcylindern och istället köra med stålomspunnen slang hela vägen.
då oem har en tendens att svälla.
tyvärr inga bilder på de...men iaf så de installerat och skall till att börja lufta systemet och kör som vanligt så som man gör när man lufta bromsarna, pumpar upp lite tryck sätter en bräda mellan stol och pedal och låser fast pedalen på så vis..ska gå fram för att öppna ventilen och hör hur de knäpper till och tittar på behållaren till bromsvätskan och ser hur de skvalpar och tänkte va fasen nu då, går in i bilen igen och får se att de riner från torpeden och tittar inunder och ser att Mastercylindern har gått sönder
och fulla golvet i bilen i bromsvätska...haha fasen vad kul.
Antagligen blir de mycket mer tryck med slang som inte sviktar lika mycket samt hårdare tryckplatta.
hur tänkte man där och göra master/slavcylindrarna i plast?
inget att göra åt de så bara till att beställa en ny och denna gång i alu som jag nu mer har på slavcylindern också.
Så ja, mycket saker som inte går min väg just nu...visst hade kunnat bytt ut master och slavcylindrarna för länge sen men inget man direkt tänker på när man bygger motor speciellt när de är första gången någonsin man bygger så här pass mycket att master och slavcylindern ska gå sönder eller ja iaf mastercylindern i detta fall.
Man lär sig nya saker hela tiden man håller på, får se de från den ljusa sidan att när man ska bygga en ny motor på en annan bil så vet man ju vad man ska byta och eller ha lite extra koll på.