3366
Sök

9-3 Aero 2002 Oljelampa, värt att fixa eller köra tills det rasar?

17 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#1
Har en Aero som den röda oljekannan blinkar på ibland båda kall och varm men det försvinner snabbt, det lyser aldrig fast utan känns som något "glapp blinkande". det händer dock aldrig under långkörningar (pendlar 15 mil varje dag), har kört över 3000 mil med problemet utan att något hänt, motorn låter fint och går perfekt trots 28000 mil.

Nu till frågan, har fått ett erbjundande på saab verkstad att fixa rent tråget o silen + byta oljetryckskontaken och vevhusventelationen för 5000 kr tycker ni att det är värt det eller ska jag fortsätta och köra och hoppas på att det är något elfel? bilen är servad varje 1500 mil eller varje år det som blir först med den bästa oljan och filter, ska jag be verkstaden göra kompprov på motorn innan så jag vet om allt är ok? och vilka värden ska man få om allt är bra? tacksam för svar

6 630 Inlägg
7 januari 2014
#2
Efter 28 tusen mil är det inte mycket värde kvar på bilen (Mer än personligt värde), om du vill behålla den så borde du åtgärda felet. Men samtidigt kan du spara ihop till en nyare bil istället.

De/Dem

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 januari 2014
#3
Har du kollat så det finns tillräckligt med olja i motorn, till en början? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

17 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#4
Självklart, är noga med det kollar vid varje tankning och ser till att nivån alltid är på max, den drar inte mycket olja alls, känns som problemet inte kan ha och göra med oljetrycket då jag kört den så länge utan ras? även om den har dåligt tryck så verkar den ha trycket uppe vid långkörningar och det är det jag har bilen till så det borde inte skapa problem? jag gillar bilen och har alltid tagit hand om den väl, den ser ut och känns som ny även fast den gått långt men är rädd att om jag lägger dessa pengar på den och fixar problemet så kanske andra fel dyker upp inom snar framtid t.ex turboras, kamkjedja och vill inte bara lägga mer och mer pengar på den hela tiden så har lite svårt att bestämma hur jag ska göra, vad tycker ni?

2 250 Inlägg
7 januari 2014
#5
Sambons bil var lika skum. Blink då och då. Men gick i övrigt fint.
Fick rådet att lossa anslutningen vid oljetryckskontakten o köra någon mil. Jo då, det blinkade ändå! Följde kabeln och hittade där den legat o skavt mot en plåt...   sambon satt i bilen när jag försiktigt ändrade lägen på kabeln. Hittade rätt snart.

17 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#6
Meaganeowner skrev:
Sambons bil var lika skum. Blink då och då. Men gick i övrigt fint.
Fick rådet att lossa anslutningen vid oljetryckskontakten o köra någon mil. Jo då, det blinkade ändå! Följde kabeln och hittade där den legat o skavt mot en plåt...   sambon satt i bilen när jag försiktigt ändrade lägen på kabeln. Hittade rätt snart.

Var det en 9-3 också? oljetryckskontakten sitter väl bakom startmotorn så kan vara lite svårt att undersöka utan att plocka ner, eller löper kabeln där man når och isåfall vart? är inte så jätteinsatt i saab tongue

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 januari 2014
#7
Mackannnn skrev:
Har en Aero som den röda oljekannan blinkar på ibland båda kall och varm men det försvinner snabbt, det lyser aldrig fast utan känns som något "glapp blinkande". det händer dock aldrig under långkörningar (pendlar 15 mil varje dag), har kört över 3000 mil med problemet utan att något hänt, motorn låter fint och går perfekt trots 28000 mil.

Nu till frågan, har fått ett erbjundande på saab verkstad att fixa rent tråget o silen + byta oljetryckskontaken och vevhusventelationen för 5000 kr tycker ni att det är värt det eller ska jag fortsätta och köra och hoppas på att det är något elfel? bilen är servad varje 1500 mil eller varje år det som blir först med den bästa oljan och filter, ska jag be verkstaden göra kompprov på motorn innan så jag vet om allt är ok? och vilka värden ska man få om allt är bra? tacksam för svar

Lätt värt pengarna, att silen sätter igen är rätt vanligt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

17 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#8
discokapten skrev:
Mackannnn skrev:
Har en Aero som den röda oljekannan blinkar på ibland båda kall och varm men det försvinner snabbt, det lyser aldrig fast utan känns som något "glapp blinkande". det händer dock aldrig under långkörningar (pendlar 15 mil varje dag), har kört över 3000 mil med problemet utan att något hänt, motorn låter fint och går perfekt trots 28000 mil.

Nu till frågan, har fått ett erbjundande på saab verkstad att fixa rent tråget o silen + byta oljetryckskontaken och vevhusventelationen för 5000 kr tycker ni att det är värt det eller ska jag fortsätta och köra och hoppas på att det är något elfel? bilen är servad varje 1500 mil eller varje år det som blir först med den bästa oljan och filter, ska jag be verkstaden göra kompprov på motorn innan så jag vet om allt är ok? och vilka värden ska man få om allt är bra? tacksam för svar

Lätt värt pengarna, att silen sätter igen är rätt vanligt.

Undrar om någon skada kan ha skett då jag kört mer än 3000 mil? har låtit saab verkstad lyssna på motorn och den går riktigt bra som den alltid gjort men för att va på den säkra sidan och inte lägga ut pengar i onödan, kan man få reda på motorns skick genom komptest? och någon som vet vad värdena ska ligga på?

6 107 Inlägg
8 januari 2014
#9
Hej!
Lätt att fixa till själv! Skulle aldrig betala 5000 kr för en sån sak.
Men du kanske inte har möjlighet att ligga under bilen..?



Sök