_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Det visar bara att folk är totalt dumma i huvudet nu för tiden.
Varför det?
Du menar att din volvo inte kostat något för miljön att tillverka, även om det var längesen? Och inte kommer kosta miljön något när den gjort sitt?
Alla bilar som tillverkas sliter ju på "miljön", är inte det som jag pratar om. Det du måste förstå är att förr tillverkades bilarna för att de skulle hålla, idag är situationen en helt annan. Du tror väl inte på fullaste muggar att en miljöbil årsmodell 2014 kommer gå ens hälften av vad en normal 740/940 går? Därav så kommer miljöbilen ha gått till skroten långt före den gamla Volvon sett till livslängden på de båda (antal år och mil). Och då blir det som så att miljöbilen har påverkat "miljön" mer än den gamla Volvon. Det krävs då två miljöbilar för att de ens ska kunna gå lika långt som en vanlig Volvo 740/940.
Spännande att du vet vad jag vet och inte vet till att börja med.
Nu kör ju inte hela världen "gamla volvos" till att börja med. Du tar inte heller in i beräkningen de faktiska utsläppen "din" volvo gör under livslängden kontra de utsläppen en miljöbil under sin livslängd. Det är inte heller specifikt för miljöbilar på något vis att inte hålla lika länge som "bilar gjorde förr", vilket du inte heller tar med, åtminstone inte på det "stora hela".
Utifrån det, ska man då våga anta att -inga- nybilsköp är bra då enligt dig? Inga bilar idag håller som förr, så "de gamla slädarna" (Oavsett om det står Volvo, Saab, AUDI, Mercedes eller LADA i fronten) kommer ju då alltid vara "bättre" då de rullar "dubbelt så långt". Sen är det också spännande att du redan nu tycks veta efter hur många år och mil en miljöbil från "idag" kommer hålla.
Du kan inte föra en riktig diskussion om det hela om du inte väljer att se till -allt-. Låt säga att det krävs två, exempelvis, Priusar för att hålla lika länge som, exempelvis, en gammal Volvo. Fine, men tillverkningsprocessen för en Prius är -troligen- betydligt mer miljövänlig än vad tillverkningen av Volvon var, alltså går det inte att, absolut och per automatik, säga att Volvon därigenom blir mer miljövänlig.
Vidare har du hela utsläppsbiten, och det skulle inte förvåna mig om dessa två Priusar tillsammans har lägre utsläpp än en Volvo. Förbrukningsmässigt sett så kan du säkert köra tre Priusar på samma mängd bränsle (jaja, jag bortser från folket som påstår att deras gamla 740 dricker 0.8 blandad körning).
Nej, jag personligen är ingen förespråkare av miljöbilar. Men, om jag skulle köpa en helt ny bil idag, och det fanns ett miljövettigt alternativ, så, varför inte