3871
Sök

Ingen bromsverkan audi a3

67 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Hej har en Audi a3 1.8 TS -00 som bromsverkan försvinner på is/snö samt börjar som skrapa från pedalen och låta konstigt.
Ingen varningslampa visas utan jag glider bara med bilen vilket är rätt obehagligt.
Har kollat så jag har bromsvätska och det var max, har aldrig pillat på nån av bromsdelarna så som skivor, belägg, abs.

Väldigt tacksam för hjälp!

//Max
Senast redigerat av MAxAbbemo (11 januari 2014)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
11 januari 2014
skrapar? har du aldrig kört med abs förut eller?
är jhu abs som knorrar och har sig..när det blir så tryck hårdare och gärna lite till.

är det riktigt halt så bromsar det inget vidare när det är halt och släpper du då bromsen så blir det skit av bromsningen smile

Kör fort så hinner inget hända...

117 Inlägg
11 januari 2014
har du kollat koktemperaturen på bromsvätskan? Vad har du för däck? När det är halt ute kan bilen glida..
Max som i hela "koppen" eller till sträcket? Bromsvätska är en hydroskopisk vätska och drar alltså till sig vatten, det är därför jag undrar om du har kollat kokpunkten (finns ett speciellt mätinstrument för detta. Vattnet sänker kokpunkten och försämrar vätskan

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 januari 2014
Bromsvätskan suger åt sig fukt från luften, bland annat...Iaf, det luktar TROLL lång väg det här big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

67 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Bromsvätskan suger åt sig fukt från luften, bland annat...Iaf, det luktar TROLL lång väg det här big_smile

jag som trollar eller k-tuning ?

4 474 Inlägg
11 januari 2014
Tja...När man bromsar på "halt" underlag med en bil som har ABS (vilket i princip alla bilar har från o med 1991) så "börjar som skrapa från pedalen och låta konstigt", precis så blir det när ABS går in o börjar "jobba". Samma på alla bilar med ABS...Har du körkort?
Dessutom "bromsverkan försvinner på is/snö" och "utan jag glider bara med bilen vilket är rätt obehagligt", vad hade du förväntat dig? Att bilen stannar lika snabbt som på varm asfalt?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

67 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Tja...När man bromsar på "halt" underlag med en bil som har ABS (vilket i princip alla bilar har från o med 1991) så "börjar som skrapa från pedalen och låta konstigt", precis så blir det när ABS går in o börjar "jobba". Samma på alla bilar med ABS...Har du körkort?
Dessutom "bromsverkan försvinner på is/snö" och "utan jag glider bara med bilen vilket är rätt obehagligt", vad hade du förväntat dig? Att bilen stannar lika snabbt som på varm asfalt?

så du menar att alla bilar med abs ska tappa körförmågan och bara glida på vägarna! sounds normal.

4 474 Inlägg
11 januari 2014
Hade du körkort? Vet du vad is är? Brukar du halka ibland när du ute och går på vintern? Hur långt är ett snöre?

117 Inlägg
11 januari 2014
MAxAbbemo skrev:
dawwe skrev:

Googla bromsvätska eller hydroskopisk vätska? Bromsvätskan är ingen mirakelvätska som aldrig behöver bytas. Den ska bytas efter intervaller den med.

67 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
k-tuning skrev:
MAxAbbemo skrev:
dawwe skrev:

Googla bromsvätska eller hydroskopisk vätska? Bromsvätskan är ingen mirakelvätska som aldrig behöver bytas. Den ska bytas efter intervaller den med.

låter logiskt, ska kolla upp det!
även fått tips om att det kan vara abs givarn med tanke på att den blir så stum lika bra att titta över allt om man ändå gör något, nytt och fräscht är alltid bäst
tackar k-tunning smile

//Max

5 131 Inlägg
11 januari 2014
När ABS börjar jobba så känns pedalen stum, kan kännas som den även tar lite längre upp samtidigt som den ruskar och vibrerar. Detta är fullt normalt.
Har inte kört en enda bil som inte gör så när ABS arbetar.
Kör saktare, riktiga däck och bromsa tidigare är enda lösningen på ditt problem förutom att ta sparken i stället wink

Fick du inte prova skillnaden mellan ABS och vanliga bromsar på halkbanan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

67 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
När ABS börjar jobba så känns pedalen stum, kan kännas som den även tar lite längre upp samtidigt som den ruskar och vibrerar. Detta är fullt normalt.
Har inte kört en enda bil som inte gör så när ABS arbetar.
Kör saktare, riktiga däck och bromsa tidigare är enda lösningen på ditt problem förutom att ta sparken i stället wink

Fick du inte prova skillnaden mellan ABS och vanliga bromsar på halkbanan?

hah där ser man trodde inte den skulle bli så stum isf, va nybörjare man känner sig...

tror inte jag fick testa utan abs faktiskt, skumt smile
tackar igen

4 474 Inlägg
12 januari 2014
MAxAbbemo skrev:
va nybörjare man känner sig...

Ja det skall du absolut göra. Ta de lugnt nu när kylan kommer så du inte "halkar av för att bromsarna tog inget alls..."

Sök