3275
Sök

Brukar polisen snoka på motorn?

305 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#21
Volvo_Mannen skrev:
granadadr skrev:
köp/läs sfro bilbyggarhandbok,

du måste byta hela bromssystemet,
byta ut hela drivlinan inkl bakaxel,

byta till en motor som har katalysator std, samt att du får ha 15kw/100kg räknat på tjänstevikten

Eller så byter man till ventilerande frambromsar och 1031 bakaxel så är 240 godkänd till 218hk och 275Nm. Dock kan det vara svårt att hitta en katalysator V8 på den effekten.

kollat runt lite på skoj såg att van bilarna exempelvis har runt 160-200hk . en sån borde väl duga o ta ifrån eller?
Om man inte hade 1031 axel o de vilken effekt gäller då?
Senast redigerat av Farfar77 (19 januari 2014)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 januari 2014
#22
Jo men vad ligger dom åttorna på i vridmoment?
Minns ej men att byta till en 1031 är inte speciellt svårt, speciellt inte om man ska ge sig i kast med ett motorbyte.

Jonas

Cadillac_The_King
23 januari 2014
#23
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:
ja det första Polisen gör är ju att de slår på  bilen,, då ser de att det ska vara en vanlig b23 ex,, och de hör ju om det är en v8 wink lättare å komma undan med en turbomotor,, då de låter likadant wink

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 snigel då

Än bekant till mig hade än V8 med kompressor i än 240  den gick undan kan jag lova . Så varför inte göra det ordentligt o få den godkänd . Tyvärr om du ska bes bilen varje månad så . Får du köra enbart köra den till kortast och lämpligaste väg till verkstan eller till bil provning . Det där att man får köra bilen månaden ut är bara Bull shit

305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#24
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:
ja det första Polisen gör är ju att de slår på  bilen,, då ser de att det ska vara en vanlig b23 ex,, och de hör ju om det är en v8 wink lättare å komma undan med en turbomotor,, då de låter likadant wink

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 snigel då

Än bekant till mig hade än V8 med kompressor i än 240  den gick undan kan jag lova . Så varför inte göra det ordentligt o få den godkänd . Tyvärr om du ska bes bilen varje månad så . Får du köra enbart köra den till kortast och lämpligaste väg till verkstan eller till bil provning . Det där att man får köra bilen månaden ut är bara Bull shit

varje månad?

Cadillac_The_King
23 januari 2014
#25
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 snigel då

Än bekant till mig hade än V8 med kompressor i än 240  den gick undan kan jag lova . Så varför inte göra det ordentligt o få den godkänd . Tyvärr om du ska bes bilen varje månad så . Får du köra enbart köra den till kortast och lämpligaste väg till verkstan eller till bil provning . Det där att man får köra bilen månaden ut är bara Bull shit

varje månad?

Lät så i hans beskrivning att han skulle bes månadsvis

305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#26
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Än bekant till mig hade än V8 med kompressor i än 240  den gick undan kan jag lova . Så varför inte göra det ordentligt o få den godkänd . Tyvärr om du ska bes bilen varje månad så . Får du köra enbart köra den till kortast och lämpligaste väg till verkstan eller till bil provning . Det där att man får köra bilen månaden ut är bara Bull shit

varje månad?

Lät så i hans beskrivning att han skulle bes månadsvis

i vilket syfte besiktar man varje månad? låter ovanligt
Senast redigerat av Farfar77 (23 januari 2014)

Cadillac_The_King
23 januari 2014
#27
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:

varje månad?

Lät så i hans beskrivning att han skulle bes månadsvis

i vilket syfte besiktar man varje månad? låter ovanligt

Du fattar inget ändå är ingen ide och förklara för dig

305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#28
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Lät så i hans beskrivning att han skulle bes månadsvis

i vilket syfte besiktar man varje månad? låter ovanligt

Du fattar inget ändå är ingen ide och förklara för dig

helt ologiskt att åka på besiktning en gång i månaden. måste va nåt hitte på..
Senast redigerat av Farfar77 (23 januari 2014)

762 Inlägg
23 januari 2014
#29
Dessa effektgränser gäller för Volvo 240 enligt SFRO:

200hk/231Nm utan ventilerade frambromsar och 1030 bakaxel.
200hk/275Nm med 1031 bakaxel
220hk/275 Nm med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.


Angående det med besiktningen på 240'n med kompressorn som nämndes innan; då är det antagligen så att han får en 2:a för utbytt motor av besiktningen, men han gör inget åt saken, han åker in igen och får en månad extra att fixa det och detta upprepar han för att han inte vill/kan regga den lagligt antagligen.


Cadillac_The_King
23 januari 2014
#30
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:

i vilket syfte besiktar man varje månad? låter ovanligt

Du fattar inget ändå är ingen ide och förklara för dig

har inte hört talas om att andra med v8 i volvo gör så.

1 det jag menar är att man får köra till och från verksta  och till bes och att man inte får köra månaden ut som många tror om man .  När man Besiktgar en bil

305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#31
Cadillac_The_King skrev:
Farfar77 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Du fattar inget ändå är ingen ide och förklara för dig

har inte hört talas om att andra med v8 i volvo gör så.

1 det jag menar är att man får köra till och från verksta  och till bes och att man inte får köra månaden ut som många tror om man .  När man Besiktgar en bil

Pratar om olika saker.
Jag syftade på att man besiktar med orginal motorn. Sedan sätter i den andra.
Ser då ut som "laglig" och godkänd besiktning. Frågan var om dom iallafall börjar snoka i de när dom hör ljudet.
Men redan fått svar på de innan smile
Senast redigerat av Farfar77 (23 januari 2014)

305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#32
Garagemuppen skrev:
Dessa effektgränser gäller för Volvo 240 enligt SFRO:

200hk/231Nm utan ventilerade frambromsar och 1030 bakaxel.
200hk/275Nm med 1031 bakaxel
220hk/275 Nm med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.


Angående det med besiktningen på 240'n med kompressorn som nämndes innan; då är det antagligen så att han får en 2:a för utbytt motor av besiktningen, men han gör inget åt saken, han åker in igen och får en månad extra att fixa det och detta upprepar han för att han inte vill/kan regga den lagligt antagligen.

japp hajar nu. aså vilka har 1031 typ? 264 eller? måste väl va en med några fler hästar i sig.
Senast redigerat av Farfar77 (23 januari 2014)

762 Inlägg
23 januari 2014
#33
Farfar77 skrev:
Garagemuppen skrev:
Dessa effektgränser gäller för Volvo 240 enligt SFRO:

200hk/231Nm utan ventilerade frambromsar och 1030 bakaxel.
200hk/275Nm med 1031 bakaxel
220hk/275 Nm med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.


Angående det med besiktningen på 240'n med kompressorn som nämndes innan; då är det antagligen så att han får en 2:a för utbytt motor av besiktningen, men han gör inget åt saken, han åker in igen och får en månad extra att fixa det och detta upprepar han för att han inte vill/kan regga den lagligt antagligen.

japp hajar nu. aså vilka har 1031 typ? 264 eller? måste väl va en med några fler hästar i sig.

Jag tror att det är alla 240 som är nyare än 1986 som har 1031, men jag är inte säker. smile


305 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#34
Garagemuppen skrev:
Farfar77 skrev:
Garagemuppen skrev:
Dessa effektgränser gäller för Volvo 240 enligt SFRO:

200hk/231Nm utan ventilerade frambromsar och 1030 bakaxel.
200hk/275Nm med 1031 bakaxel
220hk/275 Nm med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.


Angående det med besiktningen på 240'n med kompressorn som nämndes innan; då är det antagligen så att han får en 2:a för utbytt motor av besiktningen, men han gör inget åt saken, han åker in igen och får en månad extra att fixa det och detta upprepar han för att han inte vill/kan regga den lagligt antagligen.

japp hajar nu. aså vilka har 1031 typ? 264 eller? måste väl va en med några fler hästar i sig.

Jag tror att det är alla 240 som är nyare än 1986 som har 1031, men jag är inte säker. smile

Yes man får kolla runt lite om man ska få tag i de.

5 111 Inlägg
23 januari 2014
#35
Volvo_Mannen skrev:
granadadr skrev:
köp/läs sfro bilbyggarhandbok,

du måste byta hela bromssystemet,
byta ut hela drivlinan inkl bakaxel,

byta till en motor som har katalysator std, samt att du får ha 15kw/100kg räknat på tjänstevikten

Eller så byter man till ventilerande frambromsar och 1031 bakaxel så är 240 godkänd till 218hk och 275Nm. Dock kan det vara svårt att hitta en katalysator V8 på den effekten.

Sitter någon i 90-tals Land Rover Discovery som klarar sig, har jag för mig.


305 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#36
kanske bättre o regga som omgjort fordon. hela drivlinan räknas kardanen in med ja?
Räcker det att plocka bakaxeln från den bil man tar motorn ifrån ? .
Ska bromsarna va större ok/skivor då allmänt, eller motsvara den bilen man plockar ifrån ?
Då blir det typ 195kw max på 1340kg som min väger.  265.2 HP ? men vilken Nm ?
Senast redigerat av Farfar77 (25 januari 2014)

5 685 Inlägg
25 januari 2014
#37
Farfar77 skrev:
kanske bättre o regga som omgjort fordon. hela drivlinan räknas kardanen in med ja?
Räcker det att plocka bakaxeln från den bil man tar motorn ifrån ? .
Ska bromsarna va större ok/skivor då allmänt, eller motsvara den bilen man plockar ifrån ?
Då blir det typ 195kw max på 1340kg som min väger.  265.2 HP ? men vilken Nm ?


Jag skaffar boken om det kan leda nån vart :p

Finns ingen maxgräns för vrid vid reggning som ombyggt fordon ifall man byggt om tillräckligt för att få gå efter 15kW/100kg istället för biltillverkarens angivna effektgräns.

1340kg tjänstevikt.
15*13,4=201kW
201*1,36=273,36HP


305 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#38
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
kanske bättre o regga som omgjort fordon. hela drivlinan räknas kardanen in med ja?
Räcker det att plocka bakaxeln från den bil man tar motorn ifrån ? .
Ska bromsarna va större ok/skivor då allmänt, eller motsvara den bilen man plockar ifrån ?
Då blir det typ 195kw max på 1340kg som min väger.  265.2 HP ? men vilken Nm ?


Jag skaffar boken om det kan leda nån vart :p

Finns ingen maxgräns för vrid vid reggning som ombyggt fordon ifall man byggt om tillräckligt för att få gå efter 15kW/100kg istället för biltillverkarens angivna effektgräns.

1340kg tjänstevikt.
15*13,4=201kW
201*1,36=273,36HP

Okej tack , kan du svara på dom andra frågorna med ?smile men "byggt om tillräckligt" innefattar då bara bromsar och drivlinan o det ?

5 685 Inlägg
25 januari 2014
#39
Farfar77 skrev:
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
kanske bättre o regga som omgjort fordon. hela drivlinan räknas kardanen in med ja?
Räcker det att plocka bakaxeln från den bil man tar motorn ifrån ? .
Ska bromsarna va större ok/skivor då allmänt, eller motsvara den bilen man plockar ifrån ?
Då blir det typ 195kw max på 1340kg som min väger.  265.2 HP ? men vilken Nm ?


Jag skaffar boken om det kan leda nån vart :p

Finns ingen maxgräns för vrid vid reggning som ombyggt fordon ifall man byggt om tillräckligt för att få gå efter 15kW/100kg istället för biltillverkarens angivna effektgräns.

1340kg tjänstevikt.
15*13,4=201kW
201*1,36=273,36HP

Okej tack , kan du svara på dom andra frågorna med ?smile men "byggt om tillräckligt" innefattar då bara bromsar och drivlinan o det ?

Man måste byta bakaxel, växellåda, motor och bromsar iaf. Kardan vet jag ej, den lär ju säkert behöva modifieras iaf.
Och bromsarna måste vara tillräckligt stora/kraftiga för att SFRO ska godkänna en högre effekt än vad biltillverkaren specat.


305 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#40
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
simlar skrev:
Finns ingen maxgräns för vrid vid reggning som ombyggt fordon ifall man byggt om tillräckligt för att få gå efter 15kW/100kg istället för biltillverkarens angivna effektgräns.

1340kg tjänstevikt.
15*13,4=201kW
201*1,36=273,36HP

Okej tack , kan du svara på dom andra frågorna med ?smile men "byggt om tillräckligt" innefattar då bara bromsar och drivlinan o det ?

Man måste byta bakaxel, växellåda, motor och bromsar iaf. Kardan vet jag ej, den lär ju säkert behöva modifieras iaf.
Och bromsarna måste vara tillräckligt stora/kraftiga för att SFRO ska godkänna en högre effekt än vad biltillverkaren specat.

okej förstår smile  står det nåt om man måste uppgradera till ABS?
Senast redigerat av Farfar77 (25 januari 2014)


Sök