Ja definitivt! På torr väg när man kör rakt eller ganska rakt iaf så märks det inte så mycket. Men ska du svänga skarpt runt en hörna eller vända på en vändplats så tuggar det i bakänden och hela bilen skuttar. Är det halt så får du vara beredd på att antingen så är det fullt ställ som gäller i varje kurva eller så går det bara rakt fram.
jasså får man mindre efekt i motorn för att man åker esab diff? det smäller väll inte så mycke i axeln men knutkorsen brukar ju få sig en omgång... eller?
Nar diffen är låst, så kan inte ena hjulet snurra långsammare. Det försvinner mao lite kraft till att slita på bak gummina. Raktfram körning får du bätre grepp, skall du ha bilen på strippen så fungerar ESAB-diff jättebra. Skall du däremot ha bilen till mera vardags körning, så får du lära dig en ny körstil. Du måste trampa till på gasen i skarpa böjar så du får innerhjulet eller kanske båda hjulen att spinna. Annars vill bilen bara gå rakt fram.
Kul! Men det sliter bakdäck. och axeln går antagligen av tillslut. Jag hade en cheva G30 VAN med diffbroms för ett par år sedan, bara med diffbroms blev det klurigt att köra i tex snö. Sommar o tort märkte man ingenting.
Det finns volvoaxlar med riktig diffspärr i. Se om du kan hitta en sån.
synd bara att det blir så dyrt om man ska ha någon bättre diff... ska man åka lite bana eller något så med ett hjul i sandfållan och ett på banan så är det bara att kasta skiten