3751
Sök

BMW e28 Turbohaj!

Ännu en bmw-sexa skall turbokonverteras!

7 241 Visningar
Projektet avslutat 19 augusti 2014
32 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#1
Hejsan läsare!
Nu har jag bestämt mig för att göra en projekttråd om mitt lilla bygge. Det är alltså en turbokonvertering på en bmw-sexa, inte det mest unika men men, detta kommer att utföras på minsta möjliga budget då jag fortfarande går i skolan osv.
Lite information om mig? Pontus Lindblad, 18 år och gör sista året på fordonsprogrammet i Arvika, föredrar BMW smile

Målet med bygget är att höja effekten från nuvarande 200 till minst 300 hk. Bilen jag bygger på är ett ihopplock av tidigare ägare, 528 -82 från början men nu sitter det morot från e23 733 (m30b32) och växellåda och diff från m535. Den sägs ska vara trimmad med vassare kam och lite småpynt. Absolut inte den finaste bilen i ögonen på en pedant, sliten lack då ägaren innan började slipa ner för plastidip målning, och frontspoilern flagnar färg och bucklor och allt sånt ingår dessutom. Så till att börja med ska det bli en stressad sleeper kanske? "Spörs å se".

Detta är då mitt första projekt jag dokumenterar genom internet så om bilder och sånt blir knepigt är det ingen överaskning men jag skall göra mitt bästa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-cb1f74b242aa5f6fa839ea825c0737eb.jpg


23 Inlägg
5 februari 2014
#2
Uh hô gött! Prenumeration lagd! smile


32 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#3
fredrikwerme skrev:
Uh hô gött! Prenumeration lagd! smile
Härligt! Mer bilder är på ingång!


32 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#4
Bilder från min tegelsten till telefon tillssvidare...

Första pjäsen som avgjorde, planen var från början att testa bi-turbo men som första turbobygge börjar jag med en
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-1eff094f3768720953ed540405263e7b_large.jpg

Sen ramlade det in en reserv, just dessa är ifrån en Opel Insignia
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-79a5dc6a2fd06233bb4967712b3323fd_large.jpg

Obligatorisk motorrumsbild innan rivning av diverse saker som är i vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-9f6067f37da87f06b26e4731d6d3facf.jpg

Behöver all plats så tank för spolarvätska rök, vet ej om jag ska fixa ny lokation eller bara strunta i att spola på rutan
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-60143568212e258e93af549006d7650a_large.jpg

En blivande adapterplatta till turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-1a9b4c99ea89fa408bb3aa7c53a44197_large.jpg

Under konstruktion
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-08ed42e587bf51d1963fefc6b97491e6_large.jpg

Detta är allt för tillfället, ska göra klart adapterplattan imorrn har jag tänkt.
Tills vidare ladda lungt?
Senast redigerat av Chillponta (5 februari 2014)


32 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#5
Miniupdate!

Halvfärdig turbofläns, kommer nog snygga till kanterna
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-f03da4573046b048af5bd55de92de27b_large.jpg

Ena grenröret av, kommer köra originalgrenrör och ev vända ena upp och ner
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-5d1a1387693084653958d08b690e9f25_large.jpg

Det andra gick inte lika bra, alla muttrar lossnade lätt men sista var man tvungen att dra runt, den längst in såklart -.-
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-3e2521ad586e3a43d6a6aa9cc1cc756c_large.jpg

äcklich avgasrör, sugen på 3" sidepipe, får se vad som händer
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-8c72e22b0678702d0fa4b7786f3d50cf_large.jpg

Allt för idag, ska försöka mig på den runda muttern snarast och fixa till avgas till turbon.
Ladda lungt?
Senast redigerat av Chillponta (6 februari 2014)


153 Inlägg
15 februari 2014
#6
kan nog bli trevligt detta! är lite sugen på hur grenröret blir då jag går i tankar om att överladda min m30 med original grenrör smile

E34 535 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273416/ ta gärna en titt om du har lust :)

32 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#7
UPDATE
Dock en liten sådan men nu sitter turbon på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-48247fd625599b56482cd4b1e6c5d701.jpg
Färdig hemmaknåpad kollektor, rör från avgasröret, är det budget så är det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-764cb1973fd05886988314e55aa48b4c.jpg
Upp och ner vända grenrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188240/188240-7cf5dfd12ae707a2a8be661dc1e3d22f.jpg
Turbo på plats!

Allt för idag, nästa blir att få olja till snigeln, har några funderingar på att sno från oljetrycksgivaren på nåt vänster... Tips välkomnas!


252 Inlägg
18 februari 2014
#8
Flödet blir nog jobbigt med den snoken men det funkar säkert. men du hade kunnat göra det lite anurlunda. har bild på ett jag gjorde om det är av intresse på min snik motor.. samt glöm inte porta original limporna.. vänder du dom upp och ner så  kommer det en kant på kanske 3-4mm som hämmar flödet rätt bra.. tips bara !


32 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#9
cjagenmark skrev:
Flödet blir nog jobbigt med den snoken men det funkar säkert. men du hade kunnat göra det lite anurlunda. har bild på ett jag gjorde om det är av intresse på min snik motor.. samt glöm inte porta original limporna.. vänder du dom upp och ner så  kommer det en kant på kanske 3-4mm som hämmar flödet rätt bra.. tips bara !
Tack för tipsen! Jo jag var lite fundersam på kanten som blir på anslutningen, får kolla in det. Har du bilder är det kanon om du vill dela med dig!


252 Inlägg
19 februari 2014
#10
http://i278.photobucket.com/albums/kk10 … f8942a.jpg sådär gjorde jag.. dock körde jag med extern vg som synes på bilden.. men flödet till turbon va kalas


32 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#11
cjagenmark skrev:
http://i278.photobucket.com/albums/kk108/cjagenmark/12f8942a.jpg sådär gjorde jag.. dock körde jag med extern vg som synes på bilden.. men flödet till turbon va kalas
Smart lösning där, jag tror som i mitt fall att flödet från motor till turbo kommer vara största problemet, däremot inne i turbon, hålet till turbinen är fan mindre än en 10 krona.... Får se vad som händer, är som sagt bara början detta, kommer bli mer finlir senare när allt fungerar


252 Inlägg
19 februari 2014
#12
med för liten turbo kommer det gå skit, blir för högt mottryck.. bara ett tips.. jag körde hx 55 på min m30b34 och det funkade kalas bra..


32 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#13
cjagenmark skrev:
med för liten turbo kommer det gå skit, blir för högt mottryck.. bara ett tips.. jag körde hx 55 på min m30b34 och det funkade kalas bra..
Noterat.. Körde du hela paketet med smitt rakt igenom och massa sprut då, eller palla motorn?


252 Inlägg
20 februari 2014
#14
körde oringad topp förr enkelhetens skull bara.. haltech e6k,, det finns en på sävar som kör över 700hk med std bottendel.. bara arp och cooopering samt annan kam. jag körde själv bara med ett kg ladd. hade 418whp


32 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#15
cjagenmark skrev:
körde oringad topp förr enkelhetens skull bara.. haltech e6k,, det finns en på sävar som kör över 700hk med std bottendel.. bara arp och cooopering samt annan kam. jag körde själv bara med ett kg ladd. hade 418whp
Okej, de va ju inte så farligt. Jag får ursäkta ifall jag frågar mycket men sänkte cooperringen kompet tillräckligt mycket? Vad fick du i komp?


252 Inlägg
20 februari 2014
#16
coopering sänker nödvändigtvis inte kompet.. std kompet blir bra om man ska köra turbo och e85


32 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#18
cjagenmark skrev:
coopering sänker nödvändigtvis inte kompet.. std kompet blir bra om man ska köra turbo och e85
Kanon, då har jag lite mer koll!

TuZx: Trevligt!


619 Inlägg
28 februari 2014
#19
Detta skall följas.
Känns som att det kan bli lite "mighty car mods" över det (fast utan JDM-delen).
Kick ass bilar är ju bara mer kick ass om det är gjort på budget.

Har du satt en budget?
Det hade var kul om du kunde sammanställa en "build cost" sen så man kunde se om du klarade den.

725 Inlägg
12 augusti 2014
#20
fan va najs wink följer!



Sök