3754
Sök

Kommer massa konstig rök från huven

332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#1
Nu e ja igång igen me mina knäppa frågor men e inte så haj på de här me bilar så därför jag frågar:p har en volvo 855 t5a årsmodell 94a som det nu på senaste tiden har kommit massa konstig rök ur motorn..det luktar nästan lite avgaser bränt vatten.. Har jag huven stängd så bolmar det upp jätte mkt från grillen..Svårt o se vart röken kommer ifrån men de e typ mitt i motorn:/

76 Inlägg
10 februari 2014
#2
Låter inte bra, be någon verkstad felsöka den snabbt åt dig så får du svar på felet direkt, tror inte de kostar något knappt om dom bara ska titta vart det är fel.

Lycka till.

332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#3
Har fått hjälp o felsöka den hemma o fick upp följande..

411-Signal rån trottelpositions givaren utanför spännings området.   
225-Trycksignal AC (har dock ingen ac i nu)
535-Deffekt övertrycks ventil i turbon.       
532-Slutsteg i styrenhet grupp B,oidentiferat fel.   

antar att inget av dom har nåt me den där konstiga röken o göra haha luktar tack o lov inte brandrök,luktar mest avgaser faktiskt,funderar på om de e nån packning som e trasig så de läcker avagser från motorn,ska försöka kolla imorgon..

236 Inlägg
10 februari 2014
#4
Kanske topplockspackningen?

Låter motorn annorlunda?
Har mängden olja/kylarvätska minskat?

Power is measured in dB

332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#5
Men om det e topplockspackningen som gått så borde väl tempmätaren stiga? Motorn låter inge konstigt men man får fylla på lite olja en gång i veckan typ,kylarvätska får jag fylla på en gång i månadnen om inte äns de. Har en helt ny topplockspackning ligger hemma om de e värt o byta:)

1 679 Inlägg
10 februari 2014
#6
Ryker det mindre om den blivit varm?
Eller har det inte vågats testats än?
Ryker det mindre när det blir varmt så kan det tyda på kanske en spricka i downpipen eller flexröret kan ju vara vanligt smile
Har hänt mig, dock inge rök då men avgas lukten smile


332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#7
Har inte tänk på det men när jag kör märker jag ingenting,är när bilen står still på tomgång som man ser hur massa rök bolmar upp under huven ut genom grillen,ganska så mkt faktiskt haha och jag har verkligen ingen aning om vart det kommer ifrån. Öppnar man huven så kommer röken precis i mitten av motorn typ men kan inte se vart det kommer ifårn,luktar lite avgasar o bränt vatten typ:( när bilen står stilla på tomgång så kan de börja lukta förbanant mkt avagser inne i bilen oxå...För övrigt så strömmar de även riktigt varm luft ut underifrån sidorna av bilen oxå mest vid förara sidan dock ingen rök haha..


downpipen är den del av avgasaröret som går från turbon till katalysatorn om jag fattat det rätt? ang flexrörer äre inte bara o kapa bort den biten som e trasig med vinkel slip sen sätta dit en ny del på nå vis? kanske lite avgas pasta oxå så de blir tätt.. dock så är det avagsystemet som sitter på bara nåt år gammalt så man borde ja tycka hela skiten ska hålla...
Senast redigerat av HBB (10 februari 2014)

1 679 Inlägg
10 februari 2014
#8
Det är det med röken som är knepigt hmm
Men om bilen är igång så går det ju ganska snabbt att dra handen över Dpn och känna om det är nåt flås nånstans smile

Tycker man borde se om det är läckage nånstans när bilen är avstängd, verkar ju vara nåt som typ rinner ner på downpipen som orsakar så mycket rök som du beskriver smile

Långsökt men, kanske värt en titt om det är nåt med dräneringen vid vindrutan som är tät som gör att den fylls med vatten och rinner över och letar sig fram på andra vägar smile

Lycka till iaf smile


332 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#9
En sak som jag vet läcker satan under bilen är olja...får fylla på hela tin för det rinner ut så mkt,funderar på om de är oljan som rinnr på något varmt o därför de ryker? Har gjort underspolning på bilen o legat under o försökt se vart de läcker men det e svårt o se..det droppar hela tin. Har fåt hjälp  o bytt vevhusventilationen och bytt alla oljeslangar o skruvat fast allt sånt,droppar lixom från oljetråget på nå konstigt vis.. Fundrar på om de kan va packboxen mellan moor o låda som e dålig.
Senast redigerat av HBB (11 februari 2014)

2 266 Inlägg
12 februari 2014
#10
Kan de va olja som trycks ut från ventilkåpan och rinner ner över grenröret?
Har vevhusventilationen blivit tät? För då trycker den ur sig olja vid alla dåliga packningars ställen.

Vrid av oljepåfyllningslocket så de ligger löst på hålet, och ha motorn igång testa varva den lite och kolla om locket vill flyga iväg.

svetsdiff !!!

332 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#11
hm ingen aning??sad Vevhusventilationen är nydligen bytt och alla oljeslangar oxå,va ett tag sen då massa olje slangar i motorn explodera så all olja forsade ut ut motorn som ett vattenfall under bilen haha...va helt säker på de va igensatt vevhus ventilation så fick hjälp o byta den plus alla oljeslangar o efter de hare inte hänt nå mer sånt men de droppar fortfarande olja under bilen o de gjorde de innan med..så igensatt vevhusventilation äre ikke:(
Senast redigerat av HBB (17 februari 2014)

1 125 Inlägg
17 februari 2014
#12
Ventilkåpan


Forummoderator
26 397 Inlägg
17 februari 2014
#13
fadret skrev:
Ventilkåpan

Utveckla gärna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 125 Inlägg
17 februari 2014
#14
Den kan vara otät,känn på skruvarna så dom är ordentligt dragna


332 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#15
skruarna är täta. Såg nu att de försvunnit endel kylarvätska funderar på om kylaren läcker o därför de ryker?? men har kollat topplockspackningen o den är hel och fått hjälp o tömma bilen på olja och inge vatten elr nå annat konstigt i oljan.. fan konstigt fel...vill veta varför de ryker

Forummoderator
26 397 Inlägg
21 februari 2014
#16
HBB skrev:
skruarna är täta. Såg nu att de försvunnit endel kylarvätska funderar på om kylaren läcker o därför de ryker?? men har kollat topplockspackningen o den är hel och fått hjälp o tömma bilen på olja och inge vatten elr nå annat konstigt i oljan.. fan konstigt fel...vill veta varför de ryker

Läcker kylaren eller någon/några slangar och detta hamnar på något varmt så brukar det ryka ganska duktigt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#17
Det är det jag börjar fundera på nu om kylar läcker lite o sen om de hamnar på nå varmt ka nde ryka satan ja,ska undersöka detta lite mer:)

297 Inlägg
22 februari 2014
#18
HBB skrev:
En sak som jag vet läcker satan under bilen är olja...får fylla på hela tin för det rinner ut så mkt,funderar på om de är oljan som rinnr på något varmt o därför de ryker? Har gjort underspolning på bilen o legat under o försökt se vart de läcker men det e svårt o se..det droppar hela tin. Har fåt hjälp  o bytt vevhusventilationen och bytt alla oljeslangar o skruvat fast allt sånt,droppar lixom från oljetråget på nå konstigt vis.. Fundrar på om de kan va packboxen mellan moor o låda som e dålig.

Det är inte oljereturen som läcker? ska ju dock inte göra så det rycker men kanske där den läcker olja iaf.


332 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#19
Har kollat de o där läcker de ingen olja iaf...inte vad jag sätt:)

192 Inlägg
22 februari 2014
#20
ett filmklipp om möjligt kan kanske underlätta. men du nämnde att vevhusventilationen har vart tät så slangarna hade exploderat. då brukar det även pressa sönder packningar/bussningar i motorn. men du känner på lukten om det är bränd olja och blå rök eller avgaser och vit rök i motorrummet.
även värt att känna från grenrör om det läcker från packningar, tändstift vid gängorna, avgaser från oljestickans hål.



Sök