3731
Sök

Missljud från framvaganen på Passat TDI 2010 DSG

5 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
Hej,

Jag upptäckte ett missljud  när jag startade bilen i morse. Missljudet är svårt att beskriva men det känns om att det "kvittrar" i framvagnen så länge bilen är kall. Annars bilen känns bra , mjuk och fin och missljudet försvinner när bilen blir varm upptäckte jag senare.

För att göra det hela lättare för mig att beskriva det , då spelade jag in ljudet.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … 4MB3y5UwMY

Jag har läst en del på nätet om vad kan det vara  för fel, men har inte hittat några bra svar på det sad och det känns som att jag behöver lite hjälp här.

Tack på förhand!

Häls /T

9 118 Inlägg
11 februari 2014
Framvagnen är det ju då inte som låter.

Med största sannolikhet så är det generatorrem/multirem eller vad det kallas som slirar lite på rullarna, eller så är det en löprulle som gnisslar lite. Kan även vara ett lager till servon eller generatorn.

5 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
Det låter som det kan vara det som är felet, såklart, tack, men det jag inte vet är om gnisslet fanns där innan jag lät en firma installera slangvärmare på bilen för 10 dagar sedan.  Det är kanske bäst att kolla med dom ifall de kan kontrollera multiremen eller ev. delar som de behövde plocka ur för att installera värmaren.
Remen kändes spännd imorse, men ja har ingen koll på hur ska det kännas.

//T

177 Inlägg
12 februari 2014
Är det en 1,6 el 2.0 TDI är man knappt i närheten av multiremmen när man installerar slangvärmare så det är bara en tillfällighet att ljudet har uppstått efter detta. Gissar på att löphjulet på spännare har börjat sagt upp sig. Kräng av remmen och snurra på alla hjul och känns efter glapp. Risken finns ifall det går tillräckligt långt att remmen kränger av under färd och i bästa fall att du tappar laddningen, värsta fall att kamremmen rasar samtidigt.

5 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
scorpan6662 skrev:
Är det en 1,6 el 2.0 TDI .

Det är en 2,0 TDI och nu har dessutom missljudet försvunnit sad så det  blir svårare att lokalisera felet, antar jag. Dessutom bilen har gått "bara" 8000 mil.

När jag hörde missljudet förut , då kändes det som att gnissel var mer metalliskt än annat.
I vilket fall jag ska känna på multiremmen igen och snurra på alla hjul, som du föreslog för att se om jag hör något nu.

Det återstår att boka tid på verkstan och se vad kan de göra.

Sök