Sluta fundera och spring och köp!
![cool](img/smilies/cool.png)
Med din uträkning så har du 18 000 kr i månaden kvar efter omkostnaden för bostad. Det är bra. Sen är ju en stor del beroende på om du måste låna för att köpa bilen, det kan påverka den disponibla inkomsten avsevärt.
Men vad gäller mitt ägande av en 2007 E92 M3 så köpte jag den när den var 3 år gammal och dom stora pengarna har faktiskt inte varit på service egentligen. Det är värdeminskningen. Den är gigantisk.... Men den borde bli relativt sett lägre för dig då bilen har tappat lite mer i värde när du köper den. Men den kostnaden kommer när du säljer bilen. Men om du räknar med att äga den i x år se då till att amortera i samma takt (eller snabbare) än värdeminskningen så blir det ingen chock. Det är inte en guldgruva som ökar i värde, tyvärr.
Service kan man räkna grovt på 5 000 om året (men det är lite olika hur mycket man kör såklart)
Försäkring från ca 12 000 kr året helförsäkrad.
Nya bakdäck ca 6 000 kr från däckonline (jag har bara bytt pga punka, spikj*vel)
Den drar mer soppa än vad man tror, även om kan köra som en tant så försvinner soppan snabbt. Man har dock grymt skoj under tiden!
Dyrt blir det om det är så att något särskilt pajar - Dock så är E9X M3 relativt problemfria om man jämför bilar med samma prestanda.
Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...
Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!
Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!