4411
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
661 786 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej alla likasinnade!

Nu är det äntligen dags! Jag ska påbörja det projekt som jag har drömt sen jag kom hem från Classic Car Week i Rättvik för ett gäng år sen. Efter att ha suttit och suktat efter jänkejärn efter jänkejärn så hörde jag något vråla igång borta på macken från rondellen där jag satt och drack pilsner. Efter en minut eller så ser jag vad ljudet kommer ifrån. Ner för gatan kommer sakta rullande en mattsvart 32'as Ford 3-fönsters kupé, rejält taksänkt, bakdäck av det bredare slaget och med riktigt elak kompressormatad V8 i fronten med texten "Say hello to my little friend" på scoopet. Från det ögonblicket visste jag att jag skulle ha en rod.

När idén kläcktes bodde jag i en lägenhet på andra våningen och hade ingen tillgång till garage. Vart börjar man då? En hel bil går inte direkt in i gästrummet. En motor däremot... och så fick det bli. Jag åkte och köpte en cheva smallblock och började bygga. Motorn står nu startklar i en rigg i garaget.

Mer om detta i denna projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 41&p=1

Så planen är med andra ord att bygga en rod. Men en -32 kupé i kombination med familj innebär att användandet av bilen skulle bli mycket begränsat. Då blev en Tudor-kaross mer aktuell, iom möjligheten till ett baksäte. Men att köpa en orginalkaross eller ett påbörjat projekt med plåtkaross som skulle innebära månader av plåtarbete var inte aktuellt. Har lagat rost förut och hatar det. Så en nytillverkad kaross var utgångsobjektet, men en i plåt i staterna kostar närmare eller rent av drygt 200 000:- väl hemma i Sverige.

Så jag började leta efter vettiga motsvarigheter i glasfiber och kom i kontakt med en kille i Gävle som heter Åberg. Han driver Åbergs Glasfiberkarosser och han bygger riktigt fina karosser. Och efter att ha hälsat på och kollat på hans Tudor-kaross sa jag från början att jag SKA ha en kaross. Jag skulle bara köpa villa, bygga garage och spara ihop pengarna först tongue

Men nu i helgen så hämtade jag mitt och min familjs projekt. Låter bilderna tala för sig själv.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183244_zps52e11c17.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183354_zpsd1c45209.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183409_zps20311c1e.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183428_zps46ded5f4.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183447_zpsf0841d4e.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183501_zpsa5089c2a.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183605_zps3f35577e.jpg

Den lilla karossen är tänkt till dottern då hon självklart måste ha en egen rod. Blir nog nåt radiostyrt till att börja med. Finns planer på drivlina från snöskoter när hon blir äldre, men det är en annan historia tongue

Återkommer med mer detaljer framöver. Klockan är mycket och det ska jobbas imorgon.
Senast redigerat av quinna (25 november 2019)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 026 Inlägg
24 februari 2014
#2
Ska ju lätt följa detta ! Härligt projekt


1 049 Inlägg
24 februari 2014
#3
Ska följas.

Garagegolvet ser även det fint ut!

230 Inlägg
24 februari 2014
#4
Har följt ditt "motor projekt" slaviskt. Och skall givetvis även göra så med detta!
Kommer bli en kul projekttråd, ingen tvekan om den saken!
Lycka till.

Mvh Henka


12 Inlägg
24 februari 2014
#5
Läste igenom hela motortråden nyss å såg sen detta så blev ju en självklar prenumeration! Kommer nog bli sjukt bra det här!

Lilla roden vad kostar en sån? Kikat på några liknande saker ibland på blocket åt min lilla dotter som man lär få motorintresserad så man har mekhjälp i garaget sen!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#6
Kul att finns folk som följer och är intresserade av vad man knåpar ihop. smile

Dipsomaniac skrev:
Läste igenom hela motortråden nyss å såg sen detta så blev ju en självklar prenumeration! Kommer nog bli sjukt bra det här!

Lilla roden vad kostar en sån? Kikat på några liknande saker ibland på blocket åt min lilla dotter som man lär få motorintresserad så man har mekhjälp i garaget sen!

Jag tror han tar knappt 5000:- för dom. På hans hemsida har han bilder på en som han håller på att bygga till sin egen son. Men det är som sagt bara skalet. Man får snickra ihop nån enklare ram under, och om man drömmer om en 2-cylindrig 800kubiks snöskoter-motor som mig, kanske även en rullbåge i CromeMoly tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#7
Jag tänkte ta att passa på att berätta lite mer om mitt kommande projekt.

Karossen har ni sett redan. Den är väl mer eller mindre ”klar” att skruva ihop, slipa ner lite gjutskarvar och sen skicka på lack. Jag kommer måsta gjuta i ett golv och bygga någon typ av rullbåge, men resten är mer eller mindre bara montering. Det är saker som fönster, dörrgångjärn och liknande som kommer kräva lite mer funderande än vad som hade krävts med en ursprunglig plåtkaross, men det finns snygga lösningar på sånt också.

Stora arbetet kommer ligga under skalet. Jag har valt att inte bygga på en vanlig A-fordsram som man normalt brukar göra. Räknar för övrigt med att få massor av kritik på den punkten tongue. Jag kommer istället bygga en fackverk/balkramshybrid. Detta för att en balkram som i sin grund är designad på 20-talet inte riktigt är synonymt med varken prestanda eller komfort. Inte i mina ögon iaf.

Eftersom A-forden har sina ”sidokjolar” och jag kommer köra med skärmar så finns det ganska gott om utrymme att bygga en ram som är både högre och bredare än standardramen. Detta i kombination dubbla A-armar fram och 4-link bak, allt med genomtänkt geometri och ordentliga coilovers så blir detta nog en rod som går bättre på vägen än vad många som ser den förväntar sig.

Det för mig till nästa punkt… utseendet.  Jag gillar det klassiska. Gå in på min sida och kolla på min Amazon så ser ni vad jag menar. Rodden kommer bli låg och clean. Jag kommer köra med plåtfälgar, sk. Smoothies, lackade i nån korrekt färg. Det blir däck med relativt hög profil och vit däcksida, en del krom och lite andra stilfulla detaljer. Färg har väl både bestämts och ändrats massvis med gånger, men i nuläget är både jag och frugan sugen på nån ball kopparton med mycket metallic, men vi får se.

Steg ett är i alla fall att få igång mitt Solid Works och damma av CAD-kunskaperna. Sen ska ramen ritas upp så gott det går. Tanken var att rita den så pass ingående att man bara kan klicka på den del man vill, få ut måtten på den och sen gå ut i garaget och kapa till den. Till slut har man sen nog många delar som passar ihop och då blir det att börja svetsa. Vi får se hur det går. 

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

58 Inlägg
24 februari 2014
#8
Låter intressant det blir prem.


89 Inlägg
26 februari 2014
#9
Ser grymt ut måste följas! big_smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#10
Håller på att problemar med installation av CAD-program. Mina kunniga kollegor på området på jobbet har gett mig installationsfiler som inte riktigt har fungerat. Hoppas dock på att kunna börja med ritandet i helgen. Tills dess är det idéskisser på papper och penna som gäller.

Har eventuellt någon plan på att bygga främre rambalkarna i trä i helgen, bara för att kunna hänga fast skärmarna på kärran karossen står på. Sen kan det vara ett bra sätt att få ett hum om hur man vill ha det framtill. Tanken är ju som sagt fackverk/balk-hybrid och exakt hur det kommer se ut är ju ännu inte bestämt. Det ska helst inte synas någon fackverkskonstruktion. Jag är ett fan av det osynliga tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#11
Tänkte komma med en väldigt blygsam uppdatering med det lilla som hänt sedan sist.

Jag har småpillat i det ännu inte helt färdigställda garaget. Småsaker kvar, som siliconfogar i hörnen, klamra fast kablar mm. Kommer bli ett riktigt trevligt ställe att hålla till på. Har gått och köpt en högtryckstvätt också. Känns som det är något man behöver ha när man bor i villa med garage.

I lördags startade jag och farsan upp motorn också. Den har inte gått mer än några minuter med insprutning och det var i höstas så det blev en cermoniell uppstart med garageporten öppen. Jag är relativt nyinflyttad, men jag kan säga att nu vet alla grannar vem jag är. Hela grannskapets barn kom cyklandes och undrade vad som pågick tongue Finns en uppstartsfilm sen sist motorn gick i byggtråden för motorn, "Projekt gästrumsmotor".

Sen har jag börjat leka lite med SolidWorks lite också. Jag har caddat lite förut, men inget såhär stort projekt och aldrig i SolidWorks så jag sitter och försöker lära mig hur det är upplagt och hur jag enklast och snyggast ska få till min ram. Tänkte ge ett litet smakprov på något som jag lyckats slänga ihop än så länge.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/Fackverk_test_zps5a3a59ad.jpg

Jag kommer sitta nu närmast veckorna och rita. Kommer springa mellan garaget och huset i morgonrock för att mäta på karossen och sen in och rita.

Återkommer med mer bilder ur SolidWorks inom kort.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#12
Jaha... Redan nu börjar det spåra ur...

Jag köpte en färdig kaross för att det va skönt att slippa hålla på med massa karossjobb, men jag tror jag bestämde mig ikväll för att bredda bakskärmarna. Detta för att få linjespelet mellan sidokjolarna och karossen att stämma bättre.

Tydligen så är det så (från början) att ramen och sidokjolarna är samma på alla a-Ford medan Tudorkarossen som jag har är lite bredare än kupén och roadstern. Detta ger då att karossen hänger utanför kjolen vilket kan se lite kul ut. Och i mitt fall innebär det att ramen blir onödigt smal också.

Tanken är då att bredda bakskärmarna ca 2,5cm per sida bak. Då följer kjolen karossens ytterkant snyggare, ramen kan byggas lite bredare, jag får in fetare bakdäck och får större urval av bakaxlar. När jag mätte karossens bredd igår diffade det 14cm i bredd och bak. Med breddade skärmar bak diffar det 1cm, skärmarna är parallella i ytterkant och kjolen ligger tillräckligt bra mot karossen.

Ska försök fixa bild på detta under morgondagen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

698 Inlägg
12 mars 2014
#13
Kortfattat så får du bredda allt =P Hur tänkte du när du skrev ``färdig´´ kaross =P Det blir nog grymt bra detta ändå fast du får ändra planer =p


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#14
danjac skrev:
Kortfattat så får du bredda allt =P Hur tänkte du när du skrev ``färdig´´ kaross =P Det blir nog grymt bra detta ändå fast du får ändra planer =p

Kommer bli kanon! Och det hade det säkert blivit om man hade behållit bakskärmarna orörda också och haft lägre ambitioner på ramen. Bilen som karosstillverkaren själv bygger har han inte breddat och den ser helrå ut, och jag tänkte inte på att sidokjolarna "genade" under karossen förrän jag började mäta på min och jämföra.

Men nu när jag har möjligheten att bygga en betydligt bredare ram så kommer jag göra det. Kollade på en ritning på en original A-ford ram och konstaterade att vid upphängningen bak blir min ram närmare 25cm bredare och 15-20cm högre eftersom jag bygger en fackverksprofil istället för en balk. Känns som att det kommer göra skillnad på vridstyvhet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

698 Inlägg
13 mars 2014
#15
quinna skrev:
danjac skrev:
Kortfattat så får du bredda allt =P Hur tänkte du när du skrev ``färdig´´ kaross =P Det blir nog grymt bra detta ändå fast du får ändra planer =p

Kommer bli kanon! Och det hade det säkert blivit om man hade behållit bakskärmarna orörda också och haft lägre ambitioner på ramen. Bilen som karosstillverkaren själv bygger har han inte breddat och den ser helrå ut, och jag tänkte inte på att sidokjolarna "genade" under karossen förrän jag började mäta på min och jämföra.

Men nu när jag har möjligheten att bygga en betydligt bredare ram så kommer jag göra det. Kollade på en ritning på en original A-ford ram och konstaterade att vid upphängningen bak blir min ram närmare 25cm bredare och 15-20cm högre eftersom jag bygger en fackverksprofil istället för en balk. Känns som att det kommer göra skillnad på vridstyvhet tongue

Ja det kommer bli bra vilket som. Men med bredare ram så bli bilen ännu mer fräckare plus att väghållningen blir bättre också  om man bygger rätt. Men du verka bygga så väghållning och vridstyvhet är på topp. Snygg bil med modern egenskaper på vägen det gillas big_smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#16
Hej igen!

De va ett tag sen man skrev här... alldeles för länge sen. Har haft lite fullt med lite andra sidoprojekt som har tagit upp tid och garageyta. Jag har precis flyttat till hus och konstaterade att vi behövde ett nytt utemöbelsbord till altanen (vilket av någon anledning va viktigt såhär i mars). Nu är det dock klart och står redo för första varma vårkvällen, så nu kan jag återgå till vad som är viktigt tongue

Jag har suttit och försökt lära mig SolidWorks en hel del och börjar känna att det kommer fungera att rita i detta. Så nu har jag börjat komma på själva ramen och har konstaterat att det första jag måste ha koll på är vad jag ska ha för hjul och upphängningar, framförallt fram. Så nu har jag funderat och forskat lite i spindlar och igår fick jag låna en uppsättning Volvo 140-spindlar för att prova med. Det tillsammans med ett reservdäck från min 240 så fick jag något konkret att utgå ifrån och mäta på.


http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-01184423_zpsc27ab430.jpg


Jag lyckades konstatera att 140-spindeln inte är ett alternativ. Dels styrarmen framåt vilket i mitt fall innebär att styrväxeln hamnar typ framför bilen halvt genom grillen. Bästa alternativet jag hittat än så länge är nytillverkade sänkta spindlar från Mustang gen 2. Dessa är vanliga i staterna men kostar tusenlappar hemma i Sverige och till det så måste man sen ha lager-navet, bromsar osv. Ska man ha relativt standardbromsar till såna spindlar så kan man köpa färdiga kit, men man landar på närmare 10000:- väl hemma i Svedala. Och då är det fortfarande ganska tråkiga grejer.

Så efter att ha snackat en del med min kollega som är lite av en väghållningsfantast och språkat lite med lokala SFRO-mannen så kommer jag ge mig på att bygga egna spindlar. Min kollega har gjort så förut och kört länge med sina utan problem. Och det fina är att dom kostar lite och ingenting, jag kan få nära på kompromisslös geometri och jag kan välja lager-hub från vilken bil jag vill. Lutar nu åt BMW E39 då det finns oändligt med lämpliga bromskombinationer. Återkommer med mer om detta inom kort.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Amatör
488 Inlägg
2 april 2014
#17
Låter intressant med egna spindlar, det vill jag gärna se mer ingående när det är dax smile

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#18
Lygdman skrev:
Låter intressant med egna spindlar, det vill jag gärna se mer ingående när det är dax smile

Det lär bli rätt mycket bilder på detta. Jag har en kollega som själv knåpat ihop sina spindlar med väldigt lyckat resultat. Kommer nog göra något snarlikt hans variant. Ganska enkelt konstruktion byggd i grova stålplåtar.

Jag har idag beställt lagerhubbar från BMW E39 och 325mm bromsskivor från 330Ci E46. På så sätt blir det en spindel som blir lättmeckad med delar som går att få tag i till vettiga pengar och sjyssta prestanda. Kollade på skivor från M3 e46 och konstaterade att dom var i samma diameter men nån millimeter tjockare. Största skillnaden va dock priset. Bildelsspecialisten tog 2500:- mer per skiva för dom jämfört med 330-skivorna tongue

Känns som att det borde räcka till. M3an väger, enligt kollegan som kör sådan själv, ca 1600kg. Drar man av dryga halvtonnet på en M3a så lär man ha ruggiga bromsar tänker jag tongue Framförallt helvetiskt mycket bättre än många andra rod-åkare som åker stel framaxel med trumbromsar big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

94 Inlägg
3 april 2014
#19
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf
Senast redigerat av MustangFB1968 (3 april 2014)

2 516 Inlägg
3 april 2014
#20
big_smile Måste bara följas.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)


Sök