Idag när jag va ute med bilen så slutade den att driva, bara rasslade när man försökte köra. Trodde det va lådan som gått först så tog den till garaget för att kolla och det visade sig vara drivknuten som hade skärt ihop.
Nu är det så att det sitter fast en sak på drivaxeln som jag ej får bort. Och undrar hur man får bort den, sitter den pressad så man bara ska slå bort den eller? kan man värma lite isf så den lossnar lättare?
Det är alltså den " stjärnformade " saken som kulorna ligger i som sitter kvar på axeln. ( ej min knut på bilden men delen ser typ likadan ut )
Detta är det som finns kvar av min drivknut.
Så är det någon som vet hur man får bort den "stjärnformade" delen och kanske någon som vet hur man sätter ihop det lättast igen?
Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Det brukar vanligtvis vara en låstråd i ett spår på drivaxeln, och det ska räcka med att knacka med en sandslägga på knuten (när den är komplett och hel) för att få loss den. Nu får du knacka på kulhållaren, och du ska självklart knacka innifrån ut. Se till att inte drivaxeln lossar ur växellådan.
Det brukar vanligtvis vara en låstråd i ett spår på drivaxeln, och det ska räcka med att knacka med en sandslägga på knuten (när den är komplett och hel) för att få loss den. Nu får du knacka på kulhållaren, och du ska självklart knacka innifrån ut. Se till att inte drivaxeln lossar ur växellådan.
Okeej tack. Har testat att knacka lite försiktigt på den men den lossnade inte, kanske ska testa och slå hårdare då och hålla emot axeln samtidigt så den inte hoppar ur i lådan. Du vet inte om man kan värma lite försiktigt så den lossnar lättare?
Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Okej, vet du vart den låsringen sitter? för kollar man på axeln nu så är det bara den där stjärnformade saken som sitter kvar och en bricka in mot lådan.
Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Det brukar inte behövas värme på det stället, mer distinkta slag snarare.
Sickan_ skrev:
Swedenrockers skrev:
Det brukar vanligtvis vara en låstråd i ett spår på drivaxeln, och det ska räcka med att knacka med en sandslägga på knuten (när den är komplett och hel) för att få loss den. Nu får du knacka på kulhållaren, och du ska självklart knacka innifrån ut. Se till att inte drivaxeln lossar ur växellådan.
Okeej tack. Har testat att knacka lite försiktigt på den men den lossnade inte, kanske ska testa och slå hårdare då och hålla emot axeln samtidigt så den inte hoppar ur i lådan. Du vet inte om man kan värma lite försiktigt så den lossnar lättare?
Sitter bara inre delen kvar drar du med fördel av den med en avdragare. Normalt sätt brukar man få slå av knuten med en glidhammare.
Ja det är bara den inre delen som sitter kvar, avdragare va ingen dum idé. Att jag inte tänkte på det då slipper man juh riskera att axeln åker ut från lådan med.. eller ja man har juh lite bättre kontroll på det iaf. Tack för tipset!
Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________