B230FD Start men dör så fort start motorn slutar snurra.

nilleboy91
7 mars 2014 · 30 Inlägg

Far min köpte en 945a gl med b230fd automatare med gången toppa packning.
Den tryckte ut vatten mellan blocket och toppen.
Vi köpte en 531 med vx3 och nya packningar, allt gick jätte bra kamremmen bråkade lite men fick det rätt till sist. Bytade olja, filter fördelare rotor kablar och stift. Den startade och gick som den skulle igår, var lite seg från tomgång till ca 1200rpm men efter det perfekt.
Idag skulle pappa starta bilen men den startade icke, ja kommer hem från jobbet och börjar kolla felkoder o då sa den lmm signal saknas och lambda signal saknas, raderar felkoder och har batteriet av i en halvtimme. Provar starta men icke den vill, man kirar en massa o den tänder o tänder och går på ca 500rpm sen släpper man startmotorn o då dör den. Har provat med o byta till stift kablar rotor fördelare från en annan bil som funkar men utan resultat. Provade med annan tändspole bränslebox men utan resultat. Soppa pumpen går så kom till o tänka på spridarna o btren så bytade det men icke! har letat tjuvluft med startgas men hittar inget.
Bilen startar inte på startgas iheller.

Så nu undrar jag vad har jag missat? vad är det som kan göra det felet?

Ber om ursäkt för om det här blev lite rörigt, är inte min starka sida o skriva direkt!

MVH

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
nilleboy91
7 mars 2014 · 30 Inlägg

Har även provat med annan lmm utan resultat

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 mars 2014 · 1 004 Inlägg

Kollat så tändningen står rätt?

"My drinkingteam has a racingproblem"
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Ta du en titt igen så kamremen verkligen sitter rätt. Det låter precis som felmonterad Kamrem. Kan ju va så att spännaren lossat lite så remmen hoppat. Ang felkoderna så har jag ingen bra förklaring

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 mars 2014 · 1 004 Inlägg

DiwraZ skrev:
Ta du en titt igen så kamremen verkligen sitter rätt. Det låter precis som felmonterad Kamrem. Kan ju va så att spännaren lossat lite så remmen hoppat. Ang felkoderna så har jag ingen bra förklaring

Exakt min tanke, Kolla även så du hängt dit rätt typ av rem också.

"My drinkingteam has a racingproblem"
nilleboy91
7 mars 2014 · 30 Inlägg

Ska ta o dubbel kolla kamremmen imorgon, på veven o mellan drevet var det rundkugg men på vx3 kammen satt det kant drev så flyttade över det gamla rundkuggs drevet från den gamla toppen till den nya. Men lämnar besked imorgon.

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

nilleboy91 skrev:
Ska ta o dubbel kolla kamremmen imorgon, på veven o mellan drevet var det rundkugg men på vx3 kammen satt det kant drev så flyttade över det gamla rundkuggs drevet från den gamla toppen till den nya. Men lämnar besked imorgon.

Ok, lätt hänt med gammal spännare att det kuggar över. Mellanaxeln kan du ju ställa som du vill men det vet du väl redan. Det sitter rätt givare i toppen du monterat? Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvina
7 mars 2014 · 1 Inlägg

Om den inte startar med startgas borde det tämligen inte vara läckage. Kamremmen kanske sitter fel. Kolla även om det är glappt med remskivan, den kan ställa till bekymmer. Spännaren måste kollas att den håller remmen ordentligt sträckt. Är felkoderna permanenta eller intermittenta? Min första tanke är att en positionsgivare glappar, den kan i vissa fall även störa och även orsaka felkoder. (Även felkoder som inte är direkt sammanlänkade med själva felet)

Volvo 245 "Jubileumsmodell" (1987)
Henkix
8 mars 2014 · 6 737 Inlägg

tog ni bort pulsair och egr ventilen när ni bytte topp? Pluggade nu in/utgång på grenrör samt insug?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
nilleboy91
8 mars 2014 · 30 Inlägg

Volvina skrev:
Om den inte startar med startgas borde det tämligen inte vara läckage. Kamremmen kanske sitter fel. Kolla även om det är glappt med remskivan, den kan ställa till bekymmer. Spännaren måste kollas att den håller remmen ordentligt sträckt. Är felkoderna permanenta eller intermittenta? Min första tanke är att en positionsgivare glappar, den kan i vissa fall även störa och även orsaka felkoder. (Även felkoder som inte är direkt sammanlänkade med själva felet)

ska ut o kolla kamremmen om en stund! drevet på veven glappar inte det sitter stumt.
ohm mätte impulsgivaren igår o den visade 126ohm så tror den fungerar som den ska.
Efter jag raderade felkoderna har dom inte kommit igen.


Henkix
Egr är bortplockat, tog ett insug som inte hade egr och svetsade igen hålet i grenröret.
Och pulsairen är borta.

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Meaganeowner
8 mars 2014 · 2 250 Inlägg

Är det en lågvoltständspole i Volvo som på typ Saab 900 o 99? I så fall får den direktmatning med 12 volt då du kör startmotorn från ett uttag på just startmotorn. Dvs på solenoiden startreläet.

När man inte längre kör startmotorn är det tänkt att tändspolen ska få sin matning  via ett motstånd som sänker spänningen till rätt nivå. Är motståndet trasigt eller kabeln hoppat på startreläet, så blir det exakt som du beskriver.

nilleboy91
8 mars 2014 · 30 Inlägg

problemet är löst!
Kollade kamremmen idag och den hade hoppat två kuggar, så ställde in den rätt o spännde remmen lite hårdare och nu går den som en dröm o startar jätte lätt smile

Vilka tacka för alla tips man fick! smile

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 mars 2014 · 3 730 Inlägg

nilleboy91 skrev:
problemet är löst!
Kollade kamremmen idag och den hade hoppat två kuggar, så ställde in den rätt o spännde remmen lite hårdare och nu går den som en dröm o startar jätte lätt smile

Vilka tacka för alla tips man fick! smile

Kanon, är stor skillnad om det hoppar fram eller bak. Vart med om att det hoppat 5-6 kugg och fortfarande gick att köra. 1 kugg märks knappt utan bilen blir bara orkeslös.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nilleboy91
9 mars 2014 · 30 Inlägg

DiwraZ skrev:

nilleboy91 skrev:
problemet är löst!
Kollade kamremmen idag och den hade hoppat två kuggar, så ställde in den rätt o spännde remmen lite hårdare och nu går den som en dröm o startar jätte lätt smile

Vilka tacka för alla tips man fick! smile

Kanon, är stor skillnad om det hoppar fram eller bak. Vart med om att det hoppat 5-6 kugg och fortfarande gick att köra. 1 kugg märks knappt utan bilen blir bara orkeslös.

Den hade hoppat två kuggar framåt, men det ja tyckte va mest skumt var att den startade ena dagen men nästa inte.
Kan jue dock ha varit att den hoppa dom kuggarna under provturen vi tog eller något

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 mars 2014 · 3 730 Inlägg

nilleboy91 skrev:

DiwraZ skrev:

nilleboy91 skrev:
problemet är löst!
Kollade kamremmen idag och den hade hoppat två kuggar, så ställde in den rätt o spännde remmen lite hårdare och nu går den som en dröm o startar jätte lätt smile

Vilka tacka för alla tips man fick! smile

Kanon, är stor skillnad om det hoppar fram eller bak. Vart med om att det hoppat 5-6 kugg och fortfarande gick att köra. 1 kugg märks knappt utan bilen blir bara orkeslös.

Den hade hoppat två kuggar framåt, men det ja tyckte va mest skumt var att den startade ena dagen men nästa inte.
Kan jue dock ha varit att den hoppa dom kuggarna under provturen vi tog eller något

Det satt rätt när du körde. Nästa gång du vred på nyckel Hoppade remmen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang